ان الذين كفروا و ماتوا و هم كفار اولئك
عليهم لعنة الله و الملئكة و الناس اجمعين
عليهم لعنة الله و الملئكة و الناس اجمعين
Sesungguhnya
orang-orang yang telah ingkar mereka dan telah mati mereka sedang
mereka yang mengingkari, mereka itulah ke atas mereka laknat Allah
dan malaikat-malaikat dan manusia seluruhnya.
Sesungguhnya
orang-orang Yang kafir, dan mereka mati sedang mereka tetap Dalam
keadaan kafir, mereka itulah orang-orang Yang ditimpa laknat Allah
dan malaikat serta manusia sekaliannya.
Kematian
orang kafir suatu yang dilaknat! Bukan sahaja dilaknat Tuhan, bahkan
seluruh malaikat dan manusia seluruhnya. Ayat-ayat sebelum ini telah
menjelaskan perkataan laknat iaitu kepada pembaca-pembaca Al-Qur'an
yang menyembunyikan Al-Qur'an dan yang menyembunyikan
penerangan-penerangan Al-Qur'an daripada diketahui oleh manusia.
Adakah penulis menyatakan sedemikian? Pembaca harus sedia maklum
tentang ayat ini dan memberikan pertimbangan serius terhadap ancaman
kepada mereka yang menyembunyikan Al-Qur'an daripada diterangkan
kepada manusia.
i.
Tidak Menyampaikan Atau Menerangkan
Al-Qur'an Adalah Suatu Kekafiran.
Al-Qur'an Adalah Suatu Kekafiran.
Siapakah
dia, mereka yang ingkar lantaran tidak menyampaikan Al-Qur'an? Iaitu
mereka yang berilmu dengan Al-Qur'an tetapi mengambil pendirian untuk
menyembunyikannya daripada pengetahuan manusia atau menyediakan suatu
keadaan agar manusia berkeadaan jahil. Yang akan dipersoalkan oleh
ramai pihak ialah bahawa ayat ini 02:161 adalah ayat yang terpisah
daripada ayat 02:160 dan ayat 02:160 juga terpisah daripada ayat
sebelum itu iaitu 02:159. Lalu bolehkah ayat ini diambil untuk
menerangkan bahawa mereka yang berpengetahuan Al-Qur'an yang beragama
Islam, yang menghindari kerja-kerja menerangkan Al-Qur'an, dikira
sebagai kafir dan dinyatakan Tuhan, bahawa mereka akan menempuh
kematian dalam keadaan kekafiran? Bukankah perkara keimanan dan
kekafiran seseorang adalah rahsia Tuhan dan hanya Tuhan sahaja yang
mengetahui? Penulis sebenarnya bersetuju dengan kenyataan sedemikian
dan penulis juga tidak ingin untuk mengadakan suatu fatwa yang
bukan-bukan.
Namun,
dapatkah pembaca dan penulis sendiri menyatakan dengan anggapan yang
sama bahawa ayat 02:161 adalah terpisah daripada ayat seterusnya
02:162, yang menyatakan azab Tuhan, tidak akan diringankan kepada
golongan ingkar?
ii.
Kerja-kerja Penyampaian Al-Qur'an
Yang Kini Telah Ditinggalkan.
Yang Kini Telah Ditinggalkan.
Tidak
kira, kaedah apajua yang harus dilakukan, kerja-kerja penerangan
Al-Qur'an itu sendiri, pada masa ini telah lama ditinggalkan oleh
umat ini secara besar-besaran. Hanya sebilangan kecil sahaja, amalan
penerangan Al-Qur'an masih dipraktikkan. Wajarkah umat dipersalahkan
dan dijatuhkan hukum kepada mereka? Pihak yang lebih bersalah adalah
mereka yang berpengetahuan agama yang telah menghindari kerja-kerja
menyampaikan penerangan Al-Qur'an kepada umat ini, sebagaimana yang
disebutkan dalam ayat ini dan ayat sebelumnya.
Apabila
menghadapi persoalan penting yang melibatkan dua perkara penting,
yang manakah perintah yang harus diutamakan dan didahulukan?
Contohnya adalah perkara hudud dan perkara penyampaian ayat-ayat
Tuhan, adalah dua parkara penting yang harus dilaksanakan.
Sebagaimana yang telah diterangkan sebelum ini, perkara hudud adalah
hukum Tuhan dan menjadi perkara utama yang wajib dilaksanakan. Namun
apabila kita berhadapan dengan ahli masyarakat serta kepimpinan yang
menentang perlaksanaan hudud dengan berbagai-bagai alasan,
penyampaian ayat-ayat Tuhan adalah suatu yang harus didahulukan.
Penerangan
ayat-ayat Tuhan harus sampai kepada segenap manusia agar mereka dapat
terlepas daripada kejahilan tentang ayat-ayat Tuhan. Begitulah tugas
RasululLah S.A.W. dan baginda tidak diutuskan untuk mengutamakan
agenda merebut kerusi pemerintahan.
No comments:
Post a Comment