SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, March 1, 2018

PERKARA YANG TERJADI KEPADA ANGIN


ﻏﺪﻮﻫﺎ ﺷﻬﺮ ﻮ ﺮﻮﺍﺤﻬﺎ ﺷﻬﺮ

Sepaginya sebulan dan sepetangnya sebulan.

Sepagi perjalanannya adalah menyamai perjalanan biasa sebulan, dan sepetang perjalanannya adalah menyamai perjalanan biasa sebulan.

Angin yang dikenakan tindakan, membawa akibat Nabi Sulaiman A.S. dapat bergerak pantas untuk menuju ke mana-mana sahaja yang baginda ingini, sehingga setempoh sepagi perjalanan baginda mencapai jarak yang hanya mampu dilalui menurut perjalanan biasa selama sebulan. Tiga kefahaman dapat timbul daripada kenyataan ini, yang pertama bahawa Nabi Sulaiman A.S. sebenarnya berkenderaan dan keduanya baginda telah menempuh kelajuan yang pantas. Ketiganya, oleh kerana angin adalah kata nama bagi udara yang bergerak, ini bermakna kenderaan yang Nabi Sulaiman A.S. naiki, dapat berada di udara. Wow! Hebatkan, teknologi ketika itu yang kebanyakan manusia, rata-ratanya belumpun mencapai pengetahuan moden. Namun ke manakah perginya teknologi itu dan ke mana pula peralatan yang telah direkacipta pada zaman Nabi Sulaiman A.S? Perkara ini akan penulis sentuh kemudian nanti. 

i.    Apakah Kelajuan Kenderaan nabi Sulaiman A.S?

Untuk mengetahui kelajuan kenderaan yang dinaiki Nabi Sulaiman A.S., kita harus terlebih dahulu mengetahui, berapa jauhkah jarak yang mampu dilalui oleh manusia ketika itu pada sebulan perjalanan?

Perjalanan mengelilingi bumi menggunakan kapal layar oleh seorang pelayar negara ini suatu ketika dahulu, dikatakan telah menempuh masa 6 bulan. Dengan jejari bumi dianggarkan 6370 km, kita dapat mengira kelajuan perjalanan yang dilalui kapal layar berkenaan pada perjalanan biasa. Pada jarak perjalanan terdekat, ukur lilit bumi yang dapat dilalui adalah dianggarkan 40,000 km dan jarak pelayaran berkenaan dikatakan dapat dilalui dalam tempoh 6 bulan. Oleh itu jarak sebulan perjalanan oleh seorang pelayar adalah dianggarkan 6670 km.

Sekiranya Nabi Sulaiman A.S. dapat menempuh jarak 6670 km sepagi atau sepetang, kelajuan kenderaan yang dinaiki baginda, dapat dikatakan sekitar 1100 km/j. Kiraan dalam unit meter per saat adalah sekitar 305 m/s dan kelajuan ini adalah sekitar kelajuan bunyi atau lebih sesuai disebut sebagai mach.

ii.   Kenderaan Yang Dapat Bergerak Pada Kelajuan Bunyi.

Pada zaman ini, sebutan mach untuk kelajuan sesebuah pesawat tentera atau kelajuan lontaran projektil peluru adalah merupakan perkara biasa. Peluru lontaran yang paling laju dikatakan berkelajuan 7 mach dengan jarak lontaran dapat mencapai 100 km. 1 mach pada suhu dan tekanan piawai, dikatakan berkelajuan 331 m/s. Pada kelajuan ini sebarang perubahan halaju dapat membawa akibat perubahan momentum yang sangat besar. Kiraan ukuran yang penulis nyatakan adalah ukuran pada ukur lilit bumi terdekat. Kiranya ukuran sebenar diambil kira, kiraan akhir kelajuan kenderaan yang dinaiki oleh Nabi Sulaiman A.S. mungkin lebih daripada 1 mach. Kekaguman penulis bukanlah terhadap kelajuan kenderaan yang Nabi Sulaiman A.S. naiki tetapi lebih kepada perubahan momentum yang dapat ditempuh oleh baginda sendiri. Teknologi apakah yang baginda gunakan?

Momentum pada kelajuan mencapai
1 Mach, dapat mengakibatkan kebahayaan
yang besar kepada juruterbang pesawat.




No comments:

Post a Comment

Popular