SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, November 19, 2009

PONDOK-AL-JAAFAR

PENGENALAN


Pondok AL JAAFAR pengajian Al-Quran (ASAS) telah di tubuhkan pada Jun 2006 di atas pendaftaran Sakinah Enterprise.

(No. Syarikat: ) yang beralamat di Kampung Gunung Panjang, Gopeng Perak.

Pondok didirikan di atas harapan dapat memenuhi keperluan Masyarakat setempat. Asalnya Pondok adalah sebuah rumah yang dahulunya didiami oleh warga tempatan yang bernama Ustazah Khadijah dan kini beliau telah kembali ke rahmatullah. Arwah telah mewasiatkan kepada warisnya agar rumah tersebut diwakafkan untuk dijadikan sebuah Pondok pengajian al Quran. Kini salah seorang warisnya mencadangkan saya (Ustaz Tarudi) untuk merealisasikan harapan/ hajat arwah.

Pondok ini terletak berdekatan dengan Pekan Gopeng dan jaraknya lebih kurang 5 km, 500meter dengan masjid Gunung Panjang dan juga berhampiran dengan Pusat Pelancongan Gua Tempurung dengan jarak 2 km jauhnya.

Pondok ini dipelopori hanya 6 orang pelajar setempat pada awalnya dan kemudian jumlah pelajar telah meningkat kepada empat puluh dua (42) orang, yang mahir dalam pengajian AL-QURAN. Tujuh (7) orang pelajarnya telah berjaya menjadi tahfiz AL-QURAN. Pelajarnya terdiri daripada pelbagai peringkat umur yang lahirnya daripada masyarakat setempat dan juga dari daerah luar. Jumlah terkini pelajar pada tahun 2018 adalah 70 orang dan warga tetap pondok adalah 24 orang.

OBJEKTIF

Pondok Al Jaafar ditubuhkan bagi tujuan mendidik masyarakat agar dapat memperbaiki pemasalahan tajwid dan makhrash serta menangani masalah masyarakat yang tidak pandai membaca Al Quran. Selain itu dapat juga menyahut seruan kerajaan dalam menangani masalah sosial yang amat membimbangkan, contohnya gejala lumba haram, masalah buang anak, penyalahgunaan dadah dan sebagainya. Jadi dengan adanya pondok Al Jaafar dapatlah kiranya menarik golongan belia menghayati al Quran dan sekaligus dapatlah memartabatkan bacaan Al Quran agar generasi akan datang menjadi generasi yang mencintakan budaya menghayati Al Quran.



AJK PONDOK-AL-JAAFAR
PENGETUA
AYAHANDA Ustaz Mohamad Tarudi Bahari
No telefon : 0115-9711600



BENDAHARI
Pn. Sharifah binti Ibrahim
No telefon : 017-3869841



SETIAUSAHA
Pn. Norlina binti Daud
No telefon : 017-4211308


SETIAUSAHA 2
En. Iesham bin Mohamed Idris
No telefon : 019-4786075



GURU ASAS TAJWID DAN MAKHRAJ HAFALAN

AYAHANDA
(Dip. Pengajian Tinggi Islam, Gerisek, Surabaya)
(Sekolah Pondok Guntur 1, Ponorogo, Jawa Timur )


GURU FARDHU  'AIN

Haji Meor Bahanudin Suliman Shah bin Osman
( 4 Senawi )


GURU NAHU DAN SOROF

Ustaz Hizam
()

GURU BAHASA INGGERIS
Pn. Noor Aini binti Zainal Abidin
(B. Sc. & Educ (Hons))


PRODUK

Maka dengan adanya pusat pengajian seperti ini akan lahirnya lebih ramai anak bangsa yang celik AL-QURAN seterusnya dapatlah memartabatkan AL-QURAN sehingga menjadi panduan dan pegangan hidup ke arah penghidupan yang lebih teratur dan beretika, dengan berlandaskan AL-QURAN dan AS SUNNAH. Dari penerapan dan kefahaman AL-QURAN dan AS SUNNAH mudah-mudahan dapat mengurangi atau memcegah gejala sosial masa kini dan juga pertelingkahan dan permusuhan di antara sesama Muslim. Dari penubuhan ini juga mudah-mudahan sedikit sebanyak dapat menyumbang tenaga-tenaga professional seperti cendikiawan dalam bidang kefahaman AL-QURAN, QARI dan QARIAH mahupun HAFIZ dan HAFIZAH untuk negeri dan Negara INSYAALLAH.

KUPASAN TERKINI AYAT

Sila klik untuk membaca kupasan terkini ayat Al-Quran.



























No comments:

Post a Comment

Popular