SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, July 18, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 7 -- TUHAN MEMANDANGNYA DEKAT


ونره قريبا

Dan Kami Memandang Akannya Yang Dekat. 

sedang Kami memandangnya dekat, (tetap akan berlaku),

i.   Alam Telah Mula Menunjukkan Kekalutan

Belumpun stesen-stesen kediaman di angkasalepas dan planet-planet lain dapat didirikan, alam ini telah menampakkan tanda-tanda kekalutan. Mereka segera menamainya ‘perubahan cuaca’ yang sebenarnya adalah rantaian mula terhadap kemusnahan kediaman mereka sendiri. Di manakah kempen-kempen mereka melalui tayangan-tayangan filem mereka, tentang pengembaraan angkasa itu? Seolah-olah mereka akan selamat dan cuba mempengaruhi minda manusia lain untuk turut dikhayalkan dengan khayalan mereka, bahawa mereka adalah juru penyelamat terhadap kehidupan manusia seluruhnya.

ii.  Apakah Perkara ini Yang Mereka Mahu Lakukan?

Mengapakah tempoh masa yang terlalu ‘lama’ yang telah diberi kepada mereka mengambil alih pemerintahan daripada kekhalifahan di bawah naungan Tuhan, masih tidak mencukupi. Mereka masih terkial-kial dalam melaksanakan usaha mereka secara besar-besaran, untuk mendapatkan tempat lari sekiranya berlaku kekalutan di atas mukabumi ini? Mereka langsung tidak memikirkan kesan penghasilan kenderaan-kenderaan pacuan bertayar empat yang bahan bakarnya banyak menggunakan bahan pencemar alam seperti plumbum dan sulfur. Mereka terus bertindak seperti angkut-angkut yang membina bangunan demi bangunan yang akhirnya dibiarkan terbiar menjadi rumah-rumah kosong. Sistem pembaziran apakah yang mereka laksanakan?

iii.  Kesan Demokrasi dan Kapitalisme

Begitulah kesan sistem pemerintahan demokrasi dan sistem ekonomi berasaskan riba dan pajakan yang mereka amalkan, kononnya dapat digunakan untuk mengejar kemajuan. Tidakkah mereka mengetahui bahawa setiap pembangunan memerlukan pembayaran yang akan memberi kesan kepada alam sekitar? Pembinaan rumah-rumah memerlukan simen yang diperolehi daripada batuan bukit bukau yang diruntuhkan untuk mendapatkan batu kapur, mencemar alam dengan debu-debu kuari. Pembakaran batu kapur memerlukan bahan bakar seperti arang batu yang banyak menyingkirkan haba dan jelaga ke persekitaran. 

iv.  Mereka Membantah Tanpa Kewajaran

Tiba-tiba kita mendengar suara-suara hingar, yang membantah bahawa ayat-ayat seperti ini akan menghalang kemajuan bagi menyediakan kediaman-kediaman yang selesa. Mereka tidak mempercayai pekerjaan yang perlu dilakukan secara berhati-hati sebagaimana dianjurkan melalui ayat-ayat suci. Batu-batu yang mereka perolehi, mereka gunakan bahan peledak peletup plastik (PE) untuk mendapatkannya yang tentunya mencemar alam dengan ukuran kebisingan yang tinggi. Seterusnya pengangkutan diperlukan untuk mengangkut bahan-bahan berkenaan, yang banyak menyingkirkan jelaga yang dapat mencemari tumbuhan dan manusia. Dan terhadap pembinaan rumah-rumah kediaman serta bangunan-bangunan, mereka menggunakan pelarut-pelarut tertentu yang dapat mencemari alam sekitar seperti bahan-bahan cat untuk pewarnaan dan juga untuk kerja-kerja pembersihan. Kemudian bangunan-bangunan yang siap, dijual melalui sistem riba, kononnya untuk merancakkan perkembangan ekonomi, namun yang berlaku adalah kesan inflasi yang tidak terkawal sehingga nilai hartanah menjadi sangat tinggi. Melalui konsep sistem riba terhadap aktiviti pembiayaan semula, lebih banyak bangunan baru didirikan disebabkan permintaan menjadi sangat tinggi untuk tujuan pengumpulan aset oleh individu, keluarga serta untuk tujuan perniagaan.

v.   Kesan yang Dapat Dilihat Kini

Lantaran pengamalan riba, manusia terus bekerja dan terus bekerja. Wang yang mereka perolehi secara bulanan dan sebagainya, mereka hantar ke institusi kewangan. Sehingga mereka melupai kepentingan bersadaqah membantu sesama ahli masyarakat yang dirudung malang akibat kemiskinan. Akhirnya berlakulah ketidak seimbangan sosial dalam masyarakat yang mengakibatkan peningkatan kadar jenayah sama ada jenayah indeks atau jenayah yang lain. Pencemaran terus sahaja berlaku sehingga bumi ini tidak pernah melalui masa rehat. Bencana yang berlaku sedikit demi sedikit adalah petanda akan berlaku kejadian yang lebih besar kemudian hari.




No comments:

Post a Comment

Popular