SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, January 7, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 3 -- GANJARAN YANG TIDAK PUTUS-PUTUS


وان لك لاجرا غير ممنون

Dan sesungguhnya bagi engkau benar-benar ganjaran yang bukan putus.

dan Sesungguhnya Engkau tetap beroleh pahala Yang amat besar, Yang tidak putus-putus, (sebagai balasan bagi menjalankan ajaran Islam);

i.    Muhammad (S.A.W)  Dituduh Gila,  
     Dapat Bina Negara

Yang demikian segala perbuatan RasululLah S.A.W. adalah ibadah, oleh itu adalah wajar segala amalan RasululLah S.A.W. dijadikan contoh dan iktibar untuk diamati dan dicontohi. Walaupun terdapat pengecualian-pengecualian tertentu, secara umumnya amalan-amalan baginda, dinamai sebagai sunnah yang harus dicontohi oleh umat ini. Dengan nikmat perutusan yang baginda perolehi daripada Tuhan semesta alam, Tuhan Maha Mengetahui kepada individu yang diutuskan, baginda sendiri menerima ganjaran yang tidak putus-putus. Adakah wajar dengan nikmat sedemikian RasululLah S.A.W. dikatakan sebagai gila? Wajarkah kerja-kerja menerima ayat Tuhan sebagai kerja gila? RasululLah S.A.W. menghimpunkan golongan yang beriman lalu baginda menduplikasi amali baginda kepada sahabat-sahabat baginda. Sehingga sebahagian besar sahabat-sahabat baginda itu turut menghafaz ayat-ayat Tuhan yang dibawa dalam solah mereka. Adakah amalan sedemikian adalah amalan gila? Kemudian baginda menyampaikan pengajaran ayat-ayat Tuhan yang baginda perolehi supaya turut sama dipraktikkan. oleh sahabat-sahabat baginda. Adakah sahabat-sahabat sedemikian adalah sahabat gila? Umat yang berhimpun bersama pada zaman baginda membentuk suatu masyarakat yang saling membantu serta saling memperkukuh bersama-sama menghayati ajaran Tuhan, adakah masyarakat sedemikian adalah masyarakat yang gila? Sehingga mereka membentuk suatu kehidupan bernegara yang mementingkan ikatan perpaduan sesama warganegara sekalipun berlainan agama, dengan kehidupan yang dijamin, terdapat sistem pengadilan dan sistem ekonomi serta sistem pertahanan yang kukuh dan sebagainya. Apakah benar itu kerja gila?

ii.   Kegilaan Umat Masakini 
      Yang Dianggap Normal

Sekiranya agama Muhammad S.A.W. mengajar kita semua bagaimana caranya supaya seseorang sentiasa menang perjudian, sehingga mengakibatkan individu terkejut menjadi kaya segera, itu barangkali kerja gila. Ataupun menggalakkan umatnya melakukan pergaulan bebas supaya anak-anak luar nikah lebih banyak dilahirkan dan akhirnya ahli masyarakat tidak mengetahui nasab keturunan mereka (68:13), sehingga bapa saudara tidak mengenali anak saudara, saudara sekandung ibu atau bapa saling tidak mengenali sesama mereka, sehingga banyak penyakit-penyakit kelamin tersebar, itu baru barangkali kerja gila! Lihatlah kini apabila pengajaran yang tidak pernah dipaksakan kepada manusia, dijadikan sesuatu yang dibenci, Tuhan dimusuhi, kitab-kitab suci dikeji, di manakah lagi nilai kemanusiaan yang kononnya memiliki kecanggihan akal?



No comments:

Post a Comment

Popular