SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, October 15, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 27 -- REALITI KEHIDUPAN YANG HARUS DIAMATI



تولج اليل فى النهار وتولج النهار فى اليل
وتخرج الحى من الميت وتخرج الميت من الحى
و ترزق من تشاء بغير حساب

Engkau memasukkan malam ke dalam siang dan Engkau memasukkan siang ke dalam malam. Dan Engkau keluarkan yang hidup daripada yang mati dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup dan  Engkau beri rezeki barangsiapa yang Engkau kehendaki dengan tanpa kiraan.

Engkaulah Yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah Yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga Yang mengeluarkan sesuatu Yang hidup dari benda Yang mati dan Engkaulah Yang mengeluarkan benda Yang mati dari sesuatu Yang hidup. Engkau jualah Yang memberi rezeki kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, Dengan tiada hitungan hisabnya".

i.     Memasukkan Malam Ke Dalam Siang Dan
       Memasukkan Siang Ke Dalam Malam

Siang di negara-negara sekitar Garisan Khatulistiwa adalah 12 jam dan malamnya pula 12 jam. Hal yang sedemikian berlaku sepanjang tahun sehingga tiada perubahan ketara mengikut empat musim utama dapat dirasai. Dalam setahun terdapat dua tarikh yang dikenali sebagai tarikh ekuinok iaitu pada 21 Mac, dan 23 September yang panjang siang adalah pada sekitar yang sama dengan panjang malam, berlaku di seluruh dunia. Pada kedudukan-kedudukan lain di hemisfera utara dan selatan, tempoh malam boleh jadi lebih panjang daripada siang dan begitu juga sebaliknya. Waktu siang dikatakan telah memasuki waktu malam dan pada tempat yang lain pula, waktu malam dikatakan telah memasukki waktu siang. Ayat ini menjelaskan sesuatu yang bersesuaian dengan penemuan keadaan sekitar kebulatan bumi dengan kecondongan paksi 23 ½ darjah dan beredar sekeliling matahari. Sekalipun tiada didapati ayat yang menjurus kepada kebulatan bumi dan kecondongan paksi bumi dengan bumi mengelilingi matahari secara terus, keadaan ayat ini harus menjadi titik mula untuk manusia berfikir tentang fenomena kejadian bumi dan matahari.

ii.    Mengeluarkan Yang Mati Daripada Yang Hidup dan
       Mengeluarkan Yang Hidup Daripada Yang Mati.

Proses kejadian di bumi adalah merupakan suatu kitaran. Manusia harus memahami keadaan ini agar wujud keseimbangan antara kehidupan dan kematian. Terlalu banyak kehidupan akan mengakibatkan keperluan mendapatkan makanan akan meningkat dan terlalu banyak kematian akan mengakibatkan kehidupan yang masih wujud, hidup dalam keadaan tergugat. Keseimbangan harus dipelajari manusia secara bersungguh-sungguh supaya kehidupan dapat berada pada keadaan yang stabil. Contohnya terlalu banyak penerokaan kawasan hutan dapat mengakibatkan gas karbon dioksida yang dibebaskan, gagal diserap kembali sehingga dapat menjadi petanda kepada pembebasan haba yang banyak, tidak dapat dielakkan. Lebihan haba di atmosfera menjadi penyebab kepada terjadinya banyak kejadian-kejadian seperti taufan, petir-petir besar dan pencairan ais di kutub-kutub bumi. Kejadian tanah runtuh banyak memusnahkan kediaman manusia.





No comments:

Post a Comment

Popular