SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, October 26, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 30 -- HARI BERLAKU BENCANA YANG PASTI


يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا
وما عملت من سوء تود لو ان بينها وبينه
امدا بعيدا ويحذر كم الله نفسه والله رءوف بالعباد


Hari yang ia dapati oleh setiap diri apa yang telah dilakukan ia daripada kebajikan suatu bentangan, dan apa yang telah dikerjakan ia daripada keburukan, ia bercita-cita kuat, kiranya bahawa antara dia dan antaranya, jarak yang (sangat) jauh. Dan Ia menghadirkan akan kamu, oleh Allah akan diriNya. Dan Allah Maha Penyantun terhadap hamba-hamba (yang bekerja untukNya)

(ingatlah) hari (kiamat Yang padanya) tiap-tiap seorang akan mendapati apa sahaja kebaikan Yang telah dikerjakannya, sedia (dibentangkan kepadanya Dalam surat-surat amalnya); dan demikian juga apa sahaja kejahatan Yang telah dikerja-kannya. (ketika itu tiap-tiap orang Yang bersalah) ingin kalau ada jarak Yang jauh di antaranya Dengan amalnya Yang jahat itu. dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan dirinya (menyeksa kamu). dan (ingatlah juga), Allah amat belas kasihan kepada hamba-hambanya.

i.   Bencana Yang Semakin Mendekat

Apabila datang hari berlaku bencana sama ada sedikit demi sedikit atau bencana yang besar, kita akan dapati umat yang melakukan kebaikan tidak begitu terkesan dengan bencana yang terjadi. Kebinasaan yang besar telah berlaku di negara-negara yang mengamalkan projek-projek yang membinasakan. Bencana keruntuhan tanah, hujan yang bersangatan sehingga mengakibatkan banjir besar, taufan yang menurunkan air hujan masin, kepanasan melampau-lampau, kemarau yang membinasakan serta ribut salji yang membawa banyak kematian telahpun terjadi. Hampir semuanya berlaku di negara-negara yang rakyatnya tidak diajari cara yang betul untuk berpenghidupan.

ii.   Mereka Cuba Melarikan Diri

Mereka memiliki cita-cita yang sangat kuat untuk meng-hindari bencana. Mereka telah menghantar peralatan-peralatan yang canggih ke angkasa lepas untuk tujuan memerhati. Mereka melakukan pemerhatian yang sangat mendalam mencari punca pasti terjadinya bencana. Mereka mempelopori penemuan bahan-bahan baru yang sangat ringan serta dapat bertahan dengan kuat dalam projek pembangunan mereka dan terkini mereka telah menemui bahan komposit nanotiub yang katanya dapat dihulurkan dari bumi ke stesen-stesen angkasa lepas. Mereka sebenarnya berusaha melarikan diri daripada bencana. Adakah mereka telah melakukan persiapan secukupnya? Adakah rumah-rumah perlindungan (shelter) yang dibina dapat menampung sebahagian besar manusia?

iii.  Persiapan Sebahagian Mereka Yang 
      Melampau

Dalam dokumentari yang ditunjukkan melalui tayangan TV satelit, sebahagian daripada rakyat negara Barat, telah melakukan suatu persiapan untuk menghadapi zaman kegawatan yang mungkin terjadi dalam tempoh 3 atau 4 tahun. Setiap mereka yang melakukan persiapan, memiliki alasan tersendiri bagi menghadapi hari-hari yang tidak diharapkan akan berlaku. Mereka menyimpan makanan, air, bahan bakar serta persiapan senjata bagi menghadapi kemungkinan kegawatan. Namun perkara yang serupa yang dipersiapkan oleh setiap individu tersebut adalah persiapan mementingkan diri-diri serta ahli keluarga mereka sendiri dan haiwan-haiwan kesayangan mereka sehingga sanggup melakukan persediaan mencederakan manusia lain.  

iv.  Penemuan Mereka Yang Mengejutkan

Dalam diam ahli profesional mereka membuat pengumuman. Bahawa bencana yang sedang terjadi dan bakal terjadi di mukabumi ini adalah disebabkan jumlah manusia yang terlalu ramai. Sekiranya bilangan manusia dapat dikurangi, bencana akan dapat dikurangi dan bahaya kemusnahan bumi juga dapat dikawal. Kenyataan ini dikeluarkan oleh seorang yang bergelar profesor terkemuka di negara Barat. Lalu mereka berusaha mencari jalan mengurangkan jumlah manusia! Seolah-olah umat manusia yang terdapat di mukabumi ini adalah seumpama lembu yang harus dikorbankan. Lalu kempen baru mula dilakukan secara senyap-senyap. Kajian-kajian dijalankan terhadap pemakanan manusia sehingga mereka dapat dihidangkan dengan sebatian bahan yang dapat mengakibatkan wanita-wanita mereka menjadi mandul. Bahkan hingga mencapai kepada program kesihatan, kerajaan-kerajaan negara membangun dibekalkan dengan suntikan-suntikan atas nama pelalian, yang bertujuan menjadikan remaja-remaja wanita mereka menjalani proses pensterilan.

v.   Kasih Sayang Tuhan Kepada 
      Hamba-hambaNya

Bagaimanakah kita dapat melarikan diri daripada program-program kemusnahan seperti ini, melainkan sekiranya kita secara bersegera menjadi hamba Tuhan. Sesungguhnya Tuhan Maha Penyantun terhadap hamba-hambaNya. Menghambakan diri kepada Tuhan adalah bersedia melakukan suatu pekerjaan hamba abdi yang tidak mengharapkan sebarang balasan hanya semata-mata kerana menyatakan kasih kepada Tuhan dan mengharapkan belas kasih daripada Tuhan. Sebenarnya terlalu banyak manfaat yang dapat diperolehi mereka yang mempersiap diri untuk menjadi hamba Tuhan. Persiapan meliputi persediaan diri, ilmu dan juga meliputi persediaan harta benda.




No comments:

Post a Comment

Popular