SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, October 8, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 25 - APAKAH YANG HARUS MEREKA JAWAB?



فكيف اذا جمعنهم ليوم لاريب فيه ووفيت
كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون

Maka bagaimanakah tatkala telah pasti menghimpun Kami akan mereka bagi hari yang tiada keraguan padanya dan disempurnakan setiap diri apa yang telah diusahakan ia sedang mereka tidak mereka dizalimi.

oleh itu, Bagaimana pula (hal keadaan mereka) ketika Kami himpunkan mereka pada hari (kiamat), Yang tidak ada syak padanya; dan (pada hari itu juga) disempurnakan kepada tiap-tiap seorang, balasan apa Yang ia telah usahakan, sedang mereka masing-masing tidak akan dianiaya.

Sebenarnya mereka bukanlah dibalas atas kefahaman mereka yang menyangka bahawa akhirnya mereka akan ke syurga walau apapun jua kesalahan yang telah mereka lakukan. Mereka hanya dibalas kerana perbuatan mereka menolak hukum Tuhan sehingga keburukan telah melingkungi mereka akibat perbuatan mereka itu lalu mereka kekal mendiami neraka untuk selama-lamanya.

i.   Bahaya Menganggap Apajua Kesalahan Boleh Dilakukan

Dengan menganggap bahawa, pegangan suatu agama adalah lesen untuk masuk syurga walau apapun jua kesalahan yang seseorang itu lakukan, seseorang akan sanggup bertindak melakukan sesuatu yang menjadi kelarangan Tuhan sehingga manusia dilingkungi akibat terhadap suatu kesalahan. Sebagai contoh, polisi yang membenarkan perlakuan zina, akhirnya akan mengakibatkan pembentukan masyarakat yang huru-hara sehingga menjejaskan hubungan sosial dalam kalangan masyarakat. Perkara ini terjadi semata-mata gara-gara kerja kepimpinan yang membenarkan serta melindungi perlakuan sedemikian. Apakah alasan untuk seseorang pemimpin sedemikian akan diterima Tuhan, untuk mendiami syurga ataupun menerima syafa'at daripada rasul semata-mata dengan mengaku sebagai umat rasul? Huraian panjang lebar daripada surah An-Nun dan Al-Haqqah, ada menjelaskan tentang balasan berkait-kait yang menimpa pemimpin-pemimpin atau penjawat-penjawat yang menyalahgunakan kuasa sehingga berlaku bencana yang menimpa umat. Setiap umat yang melalui penderitaan dalam kehidupan di dunia ini akan kembali kepada pihak yang diamanahkan yang harus menjagai mereka dalam kehidupan dunia dahulu. Oleh itu apakah ertinya tempoh seketika dalam neraka sekiranya seseorang itu harus merasai penderitaan setiap umat yang sudah tentu setiap umat itu pernah menjalani kesukaran hidup dalam azab untuk suatu tempoh masa kehidupannya dahulu?

ii.   Akibat Menganggap Seksa Neraka Sementara

Anggapan seperti ini sebenarnya datang daripada seseorang yang sungguh merasa tidak tercabar dengan azab Tuhan. Memilih untuk meninggalkan hukum Tuhan terutamanya berkaitan pengamalan riba dan perjudian, hanya akan menghasilkan suatu kehidupan umat yang seperti berada dalam keadaan kemabukan. Mereka melakukan rutin yang sama setiap hari, keluar waktu pagi dan pulang waktu petang, hujung bulan dapat gaji baru dapat bayar hutang. Umat tiada kecukupan masa untuk memikirkan tentang ayat-ayat Tuhan dan tiada masa memikirkan permasalahan sesama mereka. Sehingga mereka menjadi ahli masyarakat yang hanya mementingkan diri-diri mereka sendiri. Penyakit sosial telah lama melanda masyarakat Barat.




No comments:

Post a Comment

Popular