SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, October 22, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 29 : MEYAKINI TUHAN MAHA KUASA ATAS SEGALA SESUATU


ﻗﻞ ﺍﻥ ﺗﺨﻔﻮﺍ ﻣﺎ ﻓﻰ ﺻﺪﻭﺭ ﻛﻢ ﺍﻭ ﺗﺒﺪﻭﻩ ﻳﻌﻠﻤﻪ ﻟﻠﻪ  ﻳﻌﻠﻢ ﻣﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﺴﻤﺎﻭﺍﺕ  ﻣﺎ ﻓﻰ ﺍﻷﺭﺽ
 ﻟﻠ ﻋﻠﻰ ﻛﻞ ﺷﻲﺀ ﻗﺪﻳﺮ

Katakanlah olehmu, kiranya kamu sembunyikan apa yang dalam dadamu atau kamu dedahkan akannya, Ia mengetahui akannya oleh Allah dan Ia mengetahui apa yang pada langit itu dan apa yang pada bumi itu dan Allah atas tiap-tiap sesuatu Maha Kuasa. 

Katakanlah (Wahai Muhammad) Jika kamu sembunyikan apa Yang ada Dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya dan ia mengetahui Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi. dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.


Dalam pada penegak-penegak Al-Qisthi boleh berada pada mana-mana kedudukan, kebanyakan mereka menyembunyikan keimanan mereka daripada diketahui oleh pihak pemerintah. Oleh itu, sebagai umat Islam yang bercita-cita memperjuangkan agama, mereka tidak seharusnya bersangka buruk terhadap penjawat-penjawat tertentu di jabatan-jabatan tertentu dalam pemerintahan. Mereka tidak semestinya menyetujui polisi pemerintahan yang zalim sekalipun mereka itu adalah kakitangan dalam sebuah jabatan. Inilah pendekatan yang berlaku ke atas Nabi Yusuf A.S., Nabi Musa A.S. dan juga sebahagian ulama-ulama tersohor selepas kerasulan RasululLah S.A.W, sehingga kedudukan sebahagian diketahui dan sehingga mereka diseksa oleh pemerintah. Mereka bukan bimbang terhadap sesuatu yang akan mengenai mereka, malah yang lebih mereka bimbangi adalah fitnah yang mungkin akan menimpa umat pada keseluruhannya. Suatu fitnah yang dapat membawa kemudharatan yang lebih besar.

i.   Pengetahuan Tuhan Tentang Langit 
     dan Bumi, Menjurus Kepada Sesuatu 
     Yang Berkaitan Pemerintahan

Antara perkara yang dibincangkan dalam surah Al-Mulk adalah berkaitan dengan pemerintahan. Sifat Tuhan yang mengetahui tentang langit dan bumi adalah berkaitan tentang pembentukan kerajaanNya yang baraqah. Kesediaan pihak pemerintah untuk memerhatikan keadaan ini akhirnya akan menjurus kepada pembentukan pihak berkuasa tempatan yang mengambil berat darihal kehidupan alam sekitar, keharmonian kehidupan manusia, pertumbuhan flora, kewujudan fauna dan kestabilan struktur mukabumi. Negara ini telah ada semua badan-badan yang berkaitan, namun di atas kepentingan kapitalisma yang diamalkan, pengagihan khazanah negara telah gagal diagihkan secara berkesan. Pencerobohan kawasan tadahan telah menjadi suatu fenomena yang biasa dilihat dan kerosakan kesan penebusan dan kerja-kerja yang dilakukan tanpa kawalan tertentu telah mengakibatkan kerosakan cuaca yang seringkali membawa kebinasaan terhadap kehidupan manusia sendiri.

ii.   Kiranya Kerja-kerja Penyampaian 
      Diabaikan

Sebenarnya sudah sampai masanya, penegak-penegak Al-Qisthi berusaha melakukan sesuatu untuk memberi kesedaran kepada ahli masyarakat seluruhnya. Kesedaran tidak lagi boleh ditujukan kepada penjawat-penjawat dalam pemerintahan secara khusus kerana tekanan hidup daripada pengamalan ekonomi kapitalis telah mengakibatkan mereka yang terlibat, terpaksa lebih mengutamakan kemewahan dengan melakukan polisi pekerjaan yang merosakkan. Kesan tekanan ekonomi kapitalis hasil daripada kecurangan golongan tamak, yang seringkali menentukan halatuju pasaran berdasarkan penawaran dan permintaan tanpa kawalan, telah membawa defisit dan inflasi yang berterusan.

iii.  Kekuasaan Tuhan Atas 
      Segala Sesuatu

Sesungguhnya Tuhan berkuasa atas segala sesuatu dan kekuasaan Tuhan terserlah di atas peraturan yang telah Ia tetapkan di bumi ini melalui sebab dan akibat. Atas sebab itulah Tuhan telah mengutus para rasul kepada manusia supaya mereka dapat memperguna akal dan membaca risalah Tuhan. Tuhan mengajari manusia melalui risalahNya agar manusia dapat berfikir dan melakukan sesuatu bagi melaksanakan kerja baik pulih.

Kita sebenarnya dapat membaca, hampir setiap hari tentang kekalutan masyarakat Barat yang menjadi kelam kabut akibat perubahan cuaca yang berlaku di negara mereka. Mereka masih berbalah bukan sahaja terhadap punca yang membawa akibat perubahan cuaca bahkan kepada apakah tindakan yang harus mereka ambil bagi menghentikan kesan perubahan sedemikian. Mereka masih memikirkan dan terus memikirkan dan terus memikirkan sehinggalah kiraan susut pembilang saat di hadapan mereka semakin menuju ke sifar. Sebenarnya apakah yang dapat mereka putuskan dengan kesuntukan masa yang berbaki dan seterusnya apakah tindakan perlu yang harus mereka ambil? Wajarkah kita, selaku umat ini masih menanti-nanti keputusan saintis mereka dan juga pemegang polisi negara mereka, sedangkan tempoh mereka sebenarnya hampir tamat? Wajarkah kita membiarkan sahaja kepimpinan negara kita bagaikan orang yang merayu meminta sadaqah daripada pihak kapitalis Barat, yang hampir membuat keputusan bahawa negara mereka harus menyerahkan sejumlah berbillion dollar dana kepada negara-negara membangun, agar dapat melakukan sesuatu bagi mengawal perubahan cuaca yang berlaku. Mereka sendiri masih tidak mengetahui punca permasalahan yang berlaku secara pasti lalu bagaimanakah dapat mereka memberi arahan kepada kepimpinan kita untuk melakukan sesuatu?

Mereka Sendiri Masih Berbalah Terhadap Punca Perubahan Cuaca, 
Jadi Apakah Yang Masih Boleh Diharap Daripada Mereka?



No comments:

Post a Comment

Popular