SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, October 5, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 24 - MEREKA TELAH TERTIPU DENGAN CARA BERAGAMA MEREKA


ذلك بانهم قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودت
وغرهم فى الدين هم ما كانوا يفترون

Demikian itu dengan bahawasanya mereka, telah berkata mereka, sekali-kali tidak, telah benar-benar menyentuh kami oleh api neraka itu melainkan beberapa hari yang boleh dibilang. Dan telah tertipu mereka dalam agama mereka, apa yang telah adalah mereka, mereka ada-adakan.  

Yang demikian ialah disebabkan mereka (mendakwa dengan) berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka melainkan beberapa hari sahaja Yang boleh dihitung". mereka (sebenarnya) telah diperdayakan Dalam ugama mereka, oleh dakwaan-dakwaan dusta Yang mereka telah ada-adakan.

i.  Cara Beragama Yang Telah Menipu Mereka

Mengapakah mana-mana penganut agama apapun, mendakwa sedemikian? Penganut Yahudi mendakwa, walau apapun amalan kejahatan seseorang, asalkan ia kekal berada dalam agama Yahudi, akhirnya ia akan mendiami syurga. Penganut Nasrani atau Kristian juga mendakwa sedemikian, iaitu mana-mana penganut Nasrani, walau apapun amalan kejahatan yang mereka lakukan, mereka akhirnya akan mendiami syurga. Begitu juga penganut Islam ada mendakwa, walau apapun amalan kejahatan yang mereka lakukan, mereka akhirnya akan mendiami syurga. Atas sebab sedemikianlah kepimpinan mereka, walau apapun agama mereka, sanggup melakukan polisi pemerintahan yang melanggar batas-batas agama kerana mereka menyangka, apapun jua keburukan yang mereka lakukan, mereka jangka akan mendiami syurga suatu masa nanti. Tindakan mereka ini akhirnya mengakibatkan umat mereka mengamalkan agama pada tepian batas sahaja dan mereka berada pada kedudukan yang amat mudah melanggar batas-batas agama.

Bahkan Tuhan telah menjanjikan melalui kitabNya iaitu barangsiapa yang mengusahakan suatu keburukan sedang ia dilingkungi oleh keburukan itu, maka tempatnya adalah di neraka, kekal ia di dalamnya selama-lamanya. Penulis tidak menafikan pengajaran agama seperti itu. Namun janji Tuhan tetap akan terlaksana. Sesiapapun jua dalam kalangan penganut sesuatu agama yang mengusahakan suatu keburukan sehingga keburukan itu menjadi suatu yang melingkungi maka tempatnya adalah di neraka dan kekal ia di dalamnya selama-lamanya. Ia boleh jadi mendakwa sebagai beragama Yahudi atau Nasrani ataupun Islam. Tiada pengecualian.

ii.     Mengada-adakan Perkara Baru Dalam Beragama

Memperbaharui agama bukanlah dengan cara menambah-nambah perkara baru dalam beragama. Catatan sejarah menunjukkan apabila pembukaan tempat-tempat baru pemerintahan Islam semakin meluas, ajaran agama mula dicerobohi dengan nilai-nilai setempat terutamanya berdasarkan pendekatan falsafah. Kekekalan ajaran baru sedemikian mulai terhapus apabila berlaku serangan luar daripada kaum Mongol sehingga ajaran falsafah mulai ditinggalkan. Tiada ajaran baru dalam agama melainkan semuanya menjurus kepada kelemahan umat Islam. Agama ini tidak perlu diperbaharui kerana Al-Quran adalah kitab yang menjelaskan banyak perkara pertelingkahan manusia. Mereka harus membaca dengan sebenar-benar pembacaan.

iii.   Bid'ah Yang Semakin Mengelirukan Umat

Sahabat-sahabat RasululLah S.A.W. R.A.H.M, mereka tidak pernah mengenali agama ini melalui pendekatan cabang-cabang ilmu yang pelbagai jenis itu seperti tajwid, muamalah, tasauf dan sebagainya. Mereka hanya mengenali satu kitab wahyu iaitu Al-Quran yang diwahyukan kepada RasululLah S.A.W. RasululLah S.A.W. pula tidak pernah membuka kitab-kitab lain pada masa itu dan baginda hanya menyampaikan wahyu Tuhan dengan contoh-contoh yang baginda sendiri amalkan yang kita kenali kini sebagai As-Sunnah. Walau apapun cabang ilmu yang dipelajari, tidak harus hujah daripada cabang furu' dalam batasan ilmu diguna pakai untuk menghujah ayat Al-Qur'an. Sebagai contoh, perkara hukum Tuhan yang wajib dilaksanakan adalah perintah jelas sehingga kedapatan ayat-ayat yang menjelaskan, sesiapajua yang tidak berhukum dengan hukum Tuhan, mereka itu adalah berada dalam kekufuran, kefasikan dan kezaliman. Walaupun sebab-sebab ayat yang dibincangkan dalam penerangan ini asalnya merujuk kepada kaum Yahudi dan Nasrani yang wujud pada zaman RasululLah S.A.W. namun, pendekatan ayat ini, telah disampaikan secara umum dan di sana tidak disebut secara khusus terhadap sesiapapun jua.

Perkara-perkara baru yang diada-adakan dalam beragama, telah mengakibatkan kebanyakan perintah Tuhan yang terdapat dalam Al-Quran telah ditinggalkan oleh umat ini. Mereka terlalu memberi tumpuan terlampau mendalam darihal satu-satu perkara dalam beragama sehingga meninggalkan perkara besar dalam agama iaitu Al-Quran itu sendiri. Lalu kita dapati umat Islam kini telah melalui corak kehidupan yang semakin menuruti corak kehidupan penganut agama Yahudi dan Nasrani masakini.



No comments:

Post a Comment

Popular