SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, August 23, 2012

SURAH AL MULK AYAT 25 - MANUSIA MENCABAR BILAKAH KEDATANGAN BENCANA?


ويقولون متى هذا الوعد ان كنتم صدقين

Dan mereka sentiasa bertanya bilakah janji itu sekiranya telah adalah kamu, golongan yang benar?


dan mereka (yang ingkar) berkata: "Bilakah datangnya (hari kiamat) Yang dijanjikan itu, jika betul kamu orang-orang Yang benar?"


Sekiranya persoalan daripada ayat ini, merujuk pernyataan yang telah berlalu (fi'lul madhi), yang bermaksud iaitu "telah bertanya mereka"; tentunya soalan sedemikian hanya layak diajukan oleh orang-orang yang terdahulu daripada golongan ingkar pada zaman RasululLah S.A.W. dan para sahabat R.A.H.M atau rasul-rasul terdahulu. Ayat ini bukan bermaksud mereka telah bertanya bilakah akan terjadinya hari kehancuran sebagaimana yang dijanjikan Tuhan? Ayat ini yang mengkhabarkan pernyataan "mereka sentiasa bertanya"; bukan sahaja akan diajukan oleh sebilangan manusia yang tidak pernah menerima Al-Quran, bahkan juga diajukan oleh segolongan berkepentingan dalam masyarakat Islam masakini yang kononnya ada menerima Al-Quran. Sebenarnya mereka bertanyakan soalan mencabar iaitu bilakah perkara yang dijanjikan Al-Quran akan berlaku? Sebenarnya mereka menanyakan perkara yang sedang berlaku tetapi mereka tidak menyedari. 


i.    Bumi Rebah dan Gunung Runtuh Sebelum 
      As-Saah.  

Mereka sengaja menanyakan suatu persoalan sia-sia apabila sampai masa yang akan berlaku dalam masa terdekat ini. Al-Quran menjanjikan akan berlaku kejadian bumi rebah dan gunung runtuh sebelum berlaku As-Saah (73:14) dan kejadian itu sedang berlaku sekarang ini. Mereka masih mencabar bilakah akan berlaku keruntuhan semua itu? Walhal telah terdapat kejadian gunung runtuh ditimpa hujan di Filipina yang mengorbankan ramai penduduk kampung. Mereka masih bertanya bilakah akan terjadi semua itu? Walhal telah berlaku keruntuhan beberapa buah gunung di negara-negara Barat akibat pencairan perafros yang didakwa disebabkan oleh perubahan cuaca. Mereka masih bertanya bilakah akan berlaku keruntuhan itu sedangkan telah terjadi keruntuhan gunung di Pulau Jawa (pagi 2/9/2009) akibat gegaran gempa padahal gegaran sedemikian selama ini tidak pernah didengari mengakibatkan keruntuhan gunung?


ii.    Kejadian Yang Sia-sia Dinantikan.  

Mereka masih mempertikaikan kebenaran Al-Quran dan bertanya bilakah akan berlaku keruntuhan sebagaimana  yang dijanjikan Al-Quran? Walhal mereka menyaksikan sendiri kejadian keruntuhan tanah lereng lebuhraya berhampiran Gua Tempurung, keruntuhan Bukit Antarabangsa dan juga keruntuhan Highland Tower tidak lama dahulu. Barangkali mereka ingin melihat kejadian keruntuhan secara besar-besaran sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Al-Haqqah dan surah Al-Qari'ah lalu mereka akan mendapati bagaimanakah sia-sianya persoalan sedemikian diajukan dan alangkah sia-sianya kejadian sedemikian dinantikan? Lantaran tidak terdapat usaha baik pulih pada ketika usaha itu dapat memberi kesan pemulihan. Sebenarnya usaha pemulihan yang memberi kesan adalah sekarang ini, umat harus kembali membaca Al-Quran dengan sebenar-benar pembacaan (2:121) bukan sekadar memberi tumpuan kepada pembacaan tajwid meskipun merupakan suatu kewajipan, bukan sekadar membaca terjemahan, sekalipun usaha itu amat dialu-alukan.





No comments:

Post a Comment

Popular