SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, August 5, 2012

SURAH AL MULK AYAT 20 -- UDARA DAN CUACA MENJADI TENTERA AL-RAHMAN


ا من هذا الذى هو جندلكم ينصر كم
من دون الرحمن ان الكفر
ون الا فى غرور

Adakah siapa lagi (daripada) ini yang ia adalah tentera bagi kamu, ia menolong kamu daripada selain Al-Rahman? Sungguh (tidaklah) golongan yang ingkar melainkan dalam (keadaan) terpedaya.

bahkan siapa Dia Yang menjadi tentera bagi kamu, Yang akan menolong kamu selain dari Allah Yang Maha Pemurah? (sebenarnya) orang-orang Yang kafir tidak lain hanyalah berada Dalam keadaan terpedaya.

 i.     Bantuan Kepada Mujahideen Afghanistan

Kisah perjuangan Mujahidin yang berjuang di Afghanistan memerangi tentera Soviet Russia, Soviet Russia yang dilengkapi dengan pesawat canggih sering mengebom kedudukan Mujahidin dari udara. Namun bantuan Al-Rahman telah terlebih dahulu datang melalui sekumpulan burung putih atau awan yang melindungi, yang mengkhabarkan tentang kedatangan pesawat pejuang, sehingga membolehkan pasukan Mujahidin membuat persiapan awal. Serangan pasukan udara Soviet hanya dapat mendatangkan bencana minimum di pihak Mujahidin.

ii.     Letusan Udara Yang Memusnahkan Fir'aun

Tuhan Al-Rahman mendatangkan bantuan tentera melalui perkara-perkara yang dapat dipelajari oleh manusia. Kejadian laut terbelah semasa Fir’aun mengejar Bani Israel adalah suatu mukjizat Tuhan, tidak difahami pada zaman itu tetapi dapat dijangkakan kejadian berkenaan berdasarkan pengamatan saintifik pada zaman ini. Kefahaman saintifik sedemikian tidaklah dapat dikatakan sebagai satu kaedah supaya ‘mukjizat’ sedemikian dapat diulangi, tetapi untuk tujuan pengajaran penting umat masakini supaya berhati-hati dalam pekerjaan mereka. Sila rujuk ke surah Al-Muzammil untuk mengetahui tentang pengamatan saintifik mukjizat Tuhan pada zaman Nabi Musa A.S.

Pada zaman ini teknologi lebih dipelopori oleh golongan yang ingkar. Umat ini telah meninggalkan suatu kepentingan penyediaan persiapan peperangan daripada kekuatan besi dan mereka menjadi lemah atas kesalahan saling bertelingkah dan berperang sesama mereka. Namun golongan yang ingkar masih terkebelakang darihal penjagaan alam sekitar sehingga mengakibatkan negara mereka paling teruk dilanda bencana saban tahun. Sekalipun mereka merupakan umat paling kayaraya di dunia ini, seringkali mereka mengalami kerugian kehilangan kekayaan dan ditimpa pelbagai penyakit yang memudharatkan. Oleh itu masih terdapat perkara-perkara yang mereka boleh pelajari daripada umat Islam pada waktu ini, sekalipun umat ini tidak menyedari bahawa mereka ada melakukan sesuatu yang dapat memulihkan alam sekitar mereka. Di kebanyakan negara-negara umat Islam, mereka masih banyak menggunakan baja asli dalam aktiviti pertanian mereka. Yang perlu mereka lakukan adalah kembali semula kepada kitab suci dan bermuhasabah mengikhlas diri kepada Tuhan akan agama mereka.

iii.     Kerosakan Alam Sekitar Di Negara Barat

Golongan yang ingkar menolak keimanan. Mereka cuba memberi jawapan terhadap semua bencana yang mengenai mereka sebagai kuasa alam, seolah-olah Tuhan tidak memainkan peranan langsung dalam menimpakan bencana pada tempat-tempat tertentu di kediaman mereka. Tidakkah mereka mengkaji bagaimana umat-umat terdahulu dimusnahkan Tuhan melalui perantaraan cuaca yang memudharatkan? Mereka harus mengkaji peristiwa Fir’aun, kaum Iram dan sebahagian umat terkemudian seperti kejadian ribut Greg yang menimpa kaum pendatang di Sabah, taufan Billis yang menimpa penduduk Myanmar dan sebagainya. Bukankah yang demikian itu merupakan sebahagian daripada bencana yang Tuhan turunkan lantaran dosa-dosa yang mereka lakukan? Padahal penduduk di negeri-negeri berkenaan bukanlah umat yang melakukan kerosakan terhadap alam sekitar secara ketara, seperti yang dilakukan oleh masyarakat di negara Barat.

Tuhan sengaja membiarkan golongan ingkar sehingga sampai masa mereka terperangkap hasil daripada pekerjaan mereka sendiri. Mereka mengusahakan semahu-maunya segala sumber yang mereka perolehi dan melaksanakan kerja secara gelojoh tidak berhati-hati. Bukankah telah banyak kerugian yang mereka alami setiap tahun akibat daripada bencana sedang mereka masih bermain-main dengan bencana Tuhan?



No comments:

Post a Comment

Popular