SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, August 12, 2012

SURAH AL MULK AYAT 22 -- PERBEZAAN BERJALAN MERANGKAK DAN BERJALAN TEGAK



ا فمن يمشى مكبا على وجهه اهدى
ا من يمشى سويا على صراط مستقيم


Adakah maka sesiapa yang ia berjalan secara menyungkur (merangkak) atas mukanya (seperti haiwan) lebih berpetunjuk ataukah sesiapa yang ia berjalan (dengan) betul atas jalan yang lurus?

maka Adakah orang Yang berjalan (melalui jalan Yang tidak betul, Yang menyebabkan Dia selalu jatuh) tersungkur di atas mukanya: boleh mendapat hidayah atau orang Yang berjalan tegak betul, melalui jalan Yang lurus rata?


Itulah perbezaan antara golongan yang ingkar, mendapatkan suatu kehidupan dengan cara terkial-kial berbanding dengan golongan yang beriman, yang mendapatkan kehidupan cara betul dengan berpetunjuk daripada petunjuk Tuhan.

i.     Golongan Ingkar Bekerja Secara Gelojoh, Golongan 
       Beriman Bekerja Secara Berhati-hati

Mempelajari petunjuk Tuhan, memudahkan kerja golongan beriman supaya mereka lebih berhati-hati dengan kehidupan mereka. Mereka tidak perlu menghabiskan masa mereka di ladang-ladang untuk mendapatkan hasil yang dapat ditukarkan dengan wang ringgit semata-mata untuk membayar hutang riba mereka. Mereka tidak perlu tergesa-gesa dalam mengurus kehidupan mereka sehingga mereka menjadi hamba kepada suasana atau sesiapa sahaja. Mereka melakukan pekerjaan lantaran perkara demikian adalah tuntutan dalam agama, supaya setiap individu bekerja. Mereka merujuk kepada panduan Tuhan, dalam menyelusuri pekerjaan mereka. Oleh itu mereka bukanlah penyumbang kepada kerosakan alam ini. Mereka melakukan kerja-kerja pemulihan dalam segenap bidang kehidupan.

Dalam keadaan golongan yang ingkar berebut-rebut menggunakan baja nitrat sintetik dalam pekerjaan ladang, mereka mengambilnya dengan cara yang sangat berhati-hati supaya tidak merosakkan struktur bumi serta tanah yang digunakan untuk projek pertanian. Dalam keadaan golongan yang ingkar menggunakan ammonia yang beracun untuk tujuan pembajaan secara terdedah dan mencemari alam sekitar, mereka mengambilnya secara tertutup supaya keseluruhan ammonia dapat digunakan. Dalam pada golongan yang ingkar memperkenalkan klorin untuk tujuan rawatan air, mereka menggunakan logam berat seperti perak (76:15) atau titanium untuk pemendakan keladak dalam air. Sebenarnya klorin yang terbebas daripada air yang dididih atau melalui peruapan akan bertindak dengan wap metana atau wap hidrokarbon yang lain, lambat laun sampai ke lapisan stratosfera. Klorometana atau klorokarbon yang bergabung dengan gas flourin akhirnya dapat membentuk gas kloroflorokarbon yang dapat memusnahkan lapisan ozon.

Dalam keadaan golongan ingkar mengamalkan aktiviti ekonomi secara riba yang berleluasa, golongan yang beriman menghindar diri daripada sistem riba. Dalam surah-surah selanjutnya ada menerangkan secara terperinci kesan pengamalan ekonomi riba yang amat memudharatkan kehidupan masyarakat serta menyebabkan inflasi tak terkawal. Kehidupan masyarakat yang dicengkam dengan aktiviti riba adalah kacau bilau manakala mereka yang menghindari diri daripada aktiviti riba adalah harmoni. Golongan yang ingkar amat berbangga dengan projek-projek yang memusnahkan kawasan habitat fauna dan pertumbuhan flora untuk mengaut sumber hasil hutan manakala golongan yang beriman tahu akan dosa yang akan mereka tanggung akibat memetik daun tumbuhan tanpa sebab.

ii.     Golongan Ingkar Secara Cuba Dan Jaya, Golongan 
        Beriman Merujuk Panduan Tersedia

Setiap kali bencana berlaku akibat perlakuan golongan yang ingkar, yang tidak memilih sesiapa jua menjadi mangsa, mereka akan meneliti serta mengkaji sebab-sebab kejadian itu. Lalu mereka mewujudkan peraturan-peraturan tertentu untuk menghindari kejadian berkenaan daripada berulang. Hampir-hampir mereka berputus asa lantaran terkial-kial mendapatkan kaedah terbaik, namun bencana demi bencana tetap juga berlaku. Perlukah mereka merangkak dengan muka mereka dekat dengan lantai untuk mengelakkan kaki mereka terpijak sesuatu yang memudharatkan, sedang bumi yang Tuhan ciptakan adalah sesuai untuk manusia berjalan betul? Golongan yang beriman pernah diberi peranan memakmurkan mukabumi ini selama hampir 1000 tahun dan mereka memberi sumbangan-sumbangan besar dalam penjagaan alam sekitar. Golongan ingkar mula menguasai dunia ini sekitar 200 tahun lalu, lihatlah kerosakan yang mereka telah lakukan. Segala-galanya perlu diperbetul kembali, namun bilakah kedurjanaan mereka akan berakhir?






No comments:

Post a Comment

Popular