SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, May 22, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 1 -- SERUAN KEPADA KESEDARAN


يايها المزمل

Wahai yang diselubungi!

Wahai orang Yang berselimut!.

Demikian adalah perintah Tuhan kepada Nabi Muhammad S.A.W. secara khusus dan kepada seluruh umat Islam yang ingin beriman. Tujuan seruan ini adalah untuk mendapatkan selamasa sesuai untuk tujuan pengkajian dan pengamatan terhadap ayat-ayat suci Al-Quran. Orang yang berselubung adalah orang yang tersembunyi di bahagian dalam lapisan kain iaitu merujuk orang yang tidur dan waktu berselubung selalunya adalah waktu kesejukan malam. Oleh itu suasana pembacaan Al-Quran yang paling sesuai adalah waktu malam ketika manusia lain sedang tidur. Terjemahan lain dinyatakan sebagai yang melekatkan pakaian! 

Ayat-ayat ini termasuk antara surah-surah awal kerasulan RasululLah S.A.W. Pada masa itu belum diperintahkan solah fardhu, melainkan selepas peristiwa Isra' dan Mikraj. Sahabat-sahabat RasululLah S.A.W. yang awal, berhimpun di rumah Arqam bin Abi Arqam R.A. untuk mendengar ayat-ayat Al-Quran daripada RasululLah S.A.W. dan melaksanakan amalan 'qiamul lail' sebagaimana yang diperintahkan. Amalan ini diteruskan selepas itu oleh RasululLah S.A.W. sendiri dan sahabat-sahabat baginda dan tabi'in dan tabi'-tabi'in selepas itu.

i.    Kepelbagaian Terjemahan

Dalam sebahagian terjemahan, Al-Muzzammil dan Al-Mudaththir adalah merujuk kepada subjek yang sama iaitu RasululLah S.A.W. Terdapat terjemahan yang menyatakan Al-Mudaththir merujuk kepada rahsia tersembunyi. Penulis lebih cenderung untuk menterjemah Al-Muzammil sebagai sesuatu yang diselubungi, sesuatu yang terlindung di balik selubung atau gebar atau suatu yang tersorok atau tersembunyi dalam kegelapan. Perintah bangun pada ayat selanjutnya adalah merujuk keadaan gelap waktu malam, oleh itu perkataan Al-Muzammil akan menjadi suatu subjek yang terlindung oleh sesuatu dan berada dalam kegelapan (malam).

ii.   Seruan Yang Mengandungi Agenda Besar

Seruan ini adalah kepada individu RasululLah S.A.W., itu pada suatu masa dahulu, yang memberitahu bahawa perutusan besar junjungan RasululLah S.A.W., memiliki agenda besar kepada kaum Makkah ketika itu sepertimana perutusan Nabi Musa A.S. kepada Fir’aun serta rakyatnya. Oleh itu pada situasi kini, perutusan dengan kalimat yang sama ditujukan kepada pembaca yang perlu membawa suatu agenda besar terhadap negara kediaman pembaca secara khusus dan juga terhadap semua manusia yang hidup di mukabumi ini secara umumnya. Yang diperintah Tuhan adalah untuk setiap individu bangun pada waktu malam dengan tujuan tertentu bagi menelaah kitab Tuhan serta kitab-kitab yang lain. Untuk dibuat kajian secara mendalam sehingga manfa’at dapat diperolehi dalam menempuh kehidupan bernegara dan bertamadun. Iaitu dalam suasana masyarakat yang telah ada negara, pemerintahan serta pembangunan-pembangunan yang besar, yang belum pernah dilakukan sebelum ini. Perkara yang perlu dilakukan ini tentunya berkait rapat dengan kehidupan ini yang berlalu tanpa tamadun bagi membentuk suatu tamadun yang besar. Namun dapatkah pembaca-pembaca budiman melakukan sesuatu bermula daripada langkah kecil sekiranya pembaca sendiri tidak bersedia dengan ilmu-ilmu yang perlu, serta kekuatan dan kecekalan yang harus dimiliki untuk tujuan berkenaan? Bermodalkan amalan ibadah pembangunan malam, suatu kecekalan jiwa serta perancangan rapi bermula daripada peringkat kecil-kecilan akan dapat dimulai.

Solat malam bisa merawat hati.

No comments:

Post a Comment

Popular