SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, May 16, 2017

SEDIKIT SEBANYAK TENTANG SURAH AL-MUZAMMIL


بسم الله الرحمن الرحيم

Surah Al-Muzammil, berhubung rapat dengan faktor yang menjurus kepada kejadian yang akan berlaku, yang ada hubungan dengan perincian peristiwa berkenaan pada surah-surah sebelum ini, seperti surah Al-Haqqah, Al-Ma'arij serta Al-Waqi’ah dan Peristiwa Al-Qari’ah. Kegagalan manusia secara keseluruhan dalam mengurus tadbir alam kediaman mereka di dunia ini, akhirnya menghilangkan kelayakan mereka untuk mendiami syurga nantinya sehingga lebih layak bagi mereka dijerumuskan ke neraka Jahanam di akhirat kelak. 

Tuhan sebenarnya yang memberi mereka peluang untuk mencari kehidupan pada siang hari dan pada malamnya melakukan ibadah-ibadah tertentu supaya mereka dapat memikirkan langkah berjaga-jaga terhadap amalan mereka, sama ada amalan siang hari sebelumnya atau amalan esok hari mereka (59:18).

Manusia sememangnya tidak boleh diharap
untuk menjaga alam sekitar. Ramalan Surah
Al-Muzammil menyerlahkan kenyataan ini.
Mereka harus menjaga diri-diri mereka sendiri.

Sempena itu, surah Al-Muzammil memberi per-khabaran terhadap kebinasaan kerajaan Fir’aun yang diurus tadbir tanpa panduan Tuhan, sehingga membawa akibat buruk kepada rakyat mereka, yang terdiri daripada kaum Qibti dan Bani Israel sebagai kaum-kaum utama. Sebuah negara satu pemerintahan pelbagai kaum, yang ada perwakilan legislatif daripada pelbagai masyarakat serta sangat ‘maju’ dalam kerja-kerja pertanian serta memiliki kecangihan melakukan peramalan cuaca sebelum memulai projek pertanian. Negara yang dibangunkan dengan bangunan-bangunan kukuh yang masih dapat disaksikan sehingga kini. Mereka mengamalkan suatu pembangunan yang belum pernah dilakukan sebelumnya, seperti itu juga pembangunan negara pada zaman ini. Mereka membentuk pemerintahan yang dibangunkan atas cukai yang dikutip daripada rakyat.


Bencana Yang Berlaku Seperti Pada Zaman 
Fir'aun Dapat Terjadi Waktu Ini, Kiranya Kita 
Tidak Berhati-hati Dalam Aktiviti Pertanian Kita



No comments:

Post a Comment

Popular