SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, December 2, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 45 -- KAMI AKAN MEMEGANG TANGAN KANANNYA


لا اخذ نا منه باليمين

Pasti telah mengambil Kami daripadanya dengan tangan kanan.

sudah tentu Kami akan menyentapnya, Dengan kekuasaan kami, -

i.      Kata-kata RasululLah S.A.W.  
        Bukanlah Al-Quran

Kata-kata, perbuatan dan cita-cita yang datang daripada Muhammad RasululLah S.A.W. sendiri telah dibukukan sebagai Al-Hadith. Al-Hadith secara tulisan, bukanlah Al-Quran. Al-Hadith menggambarkan tingkah laku RasululLah S.A.W. sebagai manifestasi baginda dalam mengamalkan Al-Quran. Sunnah RasululLah S.A.W. yang dapat dipelajari daripada pengertian Al-Hadith, bukanlah merupakan suatu yang terpisah daripada Al-Quran. Kita dapat pelajari tindakan-tindakan RasululLah S.A.W. yang dinamai sebagai As-Sunnah, terdapat rujukannya daripada Al-Quran.

ii.    Dua Yang Tidak Terpisah Membentuk 
       Satu Yang Tidak Bercantum

Oleh itu Al-Quran dan As-Sunnah bukanlah merupakan dua yang terpisah. Bahawa kedua-duanya, dua yang tidak terpisah membentuk satu yang tidak bercantum. Adapun firman yang disampaikan kepada RasululLah S.A.W., bukan datang daripada idea Nabi. Itu adalah wahyu Tuhan, yang tidak ada kena mengena langsung dengan unsur kemanusiaan. Tiada tokok tambah walau satu hurufpun daripada Nabi terhadap Al-Quran. Kesucian Al-Quran terpelihara dan menjadi tanggungjawab Tuhan untuk memeliharanya. Seperti itu juga, penulis tidak akan menyatakan bahawa tulisan ini adalah wahyu Tuhan. Penerangan ini adalah kefahaman penulis sendiri yang telah dipelajari terlebih dahulu.

iii.   Hubungan Perkataan Perkhabaran 
       Al-Haqqah Dengan Wahyu Tuhan

Dalam hal sedemikian, perbincangan tentang Al-Haqqah, juga tidak akan sampai hingga ke muka surat ini, sekiranya sumber perolehan perkhabaran datangnya bukan daripada Al-Quran selaku kalam Tuhan. Perkhabaran Al-Haqqah adalah wahyu Tuhan dan penerangan tentang Al-Haqqah sebagaimana dinyatakan oleh si penulis datangnya daripada kefahaman penulis sendiri daripada wahyu Tuhan iaitu Al-Quran. Sekiranya Al-Haqqah ini bukan bersifat wahyu, penulis yakin, penerangan tentang kejadian Al-Haqqah seperti ini tidak akan sampai untuk diterangkan dalam mukasurat ini dan muka-muka surat sebelumnya. Siapakah penulis untuk mengkhabarkan peristiwa akan datang? Tiada seorangpun dapat menjangka dengan pasti kejadian yang akan berlaku pada masa akan datang. Saintis biosfera yang dilengkapi peralatan canggih sendiripun, gagal memberi huraian tentang fenomena permukaan bumi yang semakin lembab akibat daripada perubahan cuaca. Mereka berdasarkan pengamatan saintifik serta kiraan statistik sehingga menjangkakan perkara sebaliknya yang akan terjadi. Kini mereka masih tidak memahami mengapakah segala-galanya berlaku bertentangan dengan jangkaan mereka selama ini?





No comments:

Post a Comment

Popular