SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, December 5, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 46 -- KEMUDIAN KAMI POTONG URAT TANGANNYA


ثم لقطعنا منه الوتين

Kemudian pasti telah memotong Kami daripadanya akan urat itu.

kemudian sudah tentu Kami akan memutuskan tali jantungnya (supaya ia mati Dengan serta-merta);

i.   Membunuh Atau Menghilangkan Keupayaan Menulis

Usaha menambah-nambah atau mengubah perkataan adalah melalui kerja tangan. Demikian itu apa yang berlaku terhadap kitab-kitab terdahulu sehingga sebahagian penulis menokok tambah dalam kitab Tuhan mereka, mengikut selera mereka. Lalu mereka mendakwa bahawa semua itu datangnya daripada Tuhan. Istilah memotong urat tangan adalah tindakan yang dapat ditakrif sebagai membunuh atau menghilangkan keupayaan menulis. Bidalan perkataan sedemikian adalah juga merujuk kepada menghilangkan kuasa, kerana tangan kanan adalah melambangkan kekuasaan. 

ii.   Perkataan Manusia dan Perkataan Tuhan

Perkataan bukan sekadar dakwat di atas kertas. Penulis pernah membaca sebahagian hasil tulisan pelopor agama lain, yang menyatakan bahawa sesuci manapun sesuatu kitab suci, semua itu ditulis oleh manusia. Pernyataan seperti ini seolah-olah cuba mengungkapkan sesuatu seperti, “sebagus manapun suatu karya penulisan itu, ianya hanyalah sekadar dakwat yang ditandakan di atas kertas”. Sebenarnya RasululLah S.A.W. yang ummi itu tidak pernah menulis kitab suci dengan tangan baginda sendiri. Yang baginda sampaikan adalah wahyu Tuhan yang dicatat oleh sahabat-sahabat baginda pada kertas atau kulit haiwan atau pada pelepah. Sahabat-sahabat baginda menulis perkataan Tuhan, walau apajua kaedah sekali pun, sudah tentu sesuatu yang tidak dapat dipertikaikan adalah, semua sahabat baginda itu manusia. Sekiranya hanya dinyatakan bahawa semua karya penulisan hanyalah dakwat di atas kertas dan tidak lebih daripada itu, seolah-olah mereka yang menyatakan demikian, sengaja melihat sesuatu karya itu sebagai sesuatu yang tidak dapat dinilai atau tidak tertakrif. Sekiranya pendirian itu yang mereka ambil, mereka tidak harus mundar mandir ke hulu dan hilir, membawa kertas berdakwat sebagai wang. Mereka harus menjadi sami yang hanya dibenarkan meminta makanan daripada orang ramai dan bukannya wang! 

iii.  Ukuran Perkataan Manusia

Kini perkataan-perkataan manusia banyak dijadikan timbunan dakwat di atas kertas dan dijilid menjadi buku-buku ilmiah. Untuk dipelajari hasil penulisan berkenaan, institusi-institusi pengajian telah banyak didirikan sama ada oleh pihak pemerintah atau badan-badan persendirian. Mereka membina tamadun dan kehidupan dengan mempelajari hasil penulisan berkenaan bahkan untuk seseorang mendapatkan pengiktirafan kepakaran dalam bidang masing-masing, mereka memerlukan biaya yang besar dan mereka berusaha bersungguh-sungguh kerananya. Namun perkataan manusia, tetap perkataan manusia. Buku-buku teks, jurnal-jurnal ilmiah serta karya-karya tersohor adalah merupakan hasil kerja manusia dan menunjukkan sifat-sifat kemanusiaan, yang terdedah kepada kritikan dan kurang kesempurnaan apabila dipraktikkan. Sekiranya hasil penulisan manusia merupakan sesuatu yang sempurna, maka tidak perlu ada versi-versi baru daripada hasil penulisan. Tiada istilah penyelidikan dan pembangunan menjadi kempen yang perlu dilaksanakan sehingga akhirnya dapat menemui penemuan baru untuk melengkapkan serta menambah jurnal-jurnal sedia ada. Tidak perlu ada buku-buku teks dan rujukan di sekolah-sekolah yang sering berubah mengikut suasana baru kehidupan serba mencabar. Dengan demikian perkataan adalah merupakan sesuatu yang dapat dinilai. Perkataan yang membentuk karya sasterawan tentunya akan dinilai pada sudut kesusasteraan. Perkataan yang membentuk simbol-simbol ungkapan tentunya akan dinilai pada sudut matematik atau analitik. Perkataan yang membentuk simbol-simbol formula tentunya akan dinilai pada sudut saintifik dan sebagainya dan begitulah seterusnya. 

iv.  Ukuran Perkataan Tuhan

Sekiranya suatu perkataan disandarkan kepada Tuhan, sudah tentu perkataan sedemikian perlu dinilaikan pada suatu yang bersifat ketuhanan. Tulisan tetap tulisan, tiada apa yang dapat dihuraikan daripada tulisan pada masa ini melainkan dakwat di atas kertas, atau piksel pada skreen monitor atau perwakilan binari pada permukaan kepingan cakera keras atau pemacu pena. Itu hanya media penyampai sahaja, sepertimana malaikat Jibril A.S. adalah merupakan media penyampai perkataan-perkataan Tuhan kepada manusia dan seperti itu juga posmen yang mengutus surat. Yang akan menilai perkataan-perkataan itu adalah manusia, kepada manusia perkataan-perkataan itu diutuskan. Asas penilaian yang paling mudah bagi manusia adalah 'tidak' atau 'ya', 'palsu' atau 'benar', 'rendah' atau 'tinggi', 'buruk' atau 'baik' iaitu dua yang sifatnya berlawanan. Kemudian peranan manusia itu sendiri untuk menilai sama ada mereka berdasarkan pertimbangan logik atau matematik atau saintifik atau sastera atau prejudis atau stereotaip atau skeptik. Kesan terhadap manusia dalam menghadapi perkataan-perkataan Tuhan adalah nyata iaitu sama ada 'ingkar' atau 'percaya', 'binasa' atau 'bahagia', 'huru-hara' atau 'aman', 'gelojoh' atau 'sabar', 'musnah' atau 'kekal', 'sementara' atau 'abadi'. Manusia dalam menghadapi perkataan Tuhan akan memilih antara beriman atau ingkar. Kedua-duanya memberi kesan perbezaan amat ketara antara mereka sehingga mengakibatkan mereka saling bermusuhan serta bertindak tegas dalam menyatakan pendirian masing-masing. Begitu juga dalam menghadapi golongan yang sama, mereka menyatakan sifat persahabatan mereka secara ketara.

v.  Pertimbangan Saintifik Terhadap Perkataan Tuhan

Sebagaimana perkara-perkara yang ditemui daripada Al-Quran, pertimbangan saintifik dapat menerimanya sebagai benar. Sebagai contoh, 'sperma' daripada bapa adalah faktor penentu kepada jantina anak, adalah suatu hal yang belum ada pertimbangan sedemikian pada zaman RasululLah S.A.W. sendiri. Alam sejagat ini sentiasa berkembang dan matahari sentiasa bergerak di angkasa menuju ke tujuannya. Jisim atom besi adalah 57 u.j.a berbetulan dengan kedudukan surah Al-Hadid (besi) pada kedudukan ke 57. Besi adalah sesuatu yang diturunkan dan bukan tersedia awal-awal lagi pada bumi, ternyata dibuktikan benar bahawa sejumlah tenaga yang dapat diperolehi daripada aktiviti supernova, diperlukan untuk menghasilkan besi. Pembakaran pada blok pembakaran enjin terbaik adalah pada kedudukan di tengah-tengah tekanan. Lampau sejuk berupaya menambah kuasa pembakaran dalam enjin. Ammonia adalah penyebab kepada kejadian kerosakan lapisan langit sehingga menghuru-harakan cuaca. Bermula unsur dengan nombor atom 84 dan selanjutnya mengalami proses pembelahan nukleus secara aktif sesuai dengan tajuk surah ke 84 Al-Insyiqaq atau pemisahan. Kesan pinggiran gelombang menjadi semakin ketara untuk jarak gelombang lebih panjang. Hujan turun dari puncak awan membentuk celahan besar dengan kejatuhan suhu melalui lampau penyejukan dan keruntuhan ‘avalance’. Projek makanan golongan ingkar banyak menimbulkan kesan sumbatan dalam tubuh manusia. Semua ini dibuktikan atau dapat dibuktikan benar secara saintifik yang kajian sedemikian belum dapat dilakukan pada zaman RasululLah S.A.W. Sahabat-sahabat Rasulullah R.A.H.M. beriman tanpa soal. Umat kini belum beriman tetapi sudah banyak soal.





No comments:

Post a Comment

Popular