SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, August 1, 2015

SURAH NUH


بسم الله الرحمن الرحيم

Sedikit Sebanyak Tentang Nabi Nuh A.S.

Kisah Nabi Nuh A.S. sebenarnya berkait rapat dengan permulaan tamadun baru setelah kemusnahan tamadun terdahulu yang telah mengalami kerosakan. Kemusnahan tamadun terdahulu adalah disebabkan oleh kejadian banjir besar. Nabi Nuh A.S. hidup dalam dua era iaitu era sebelum banjir sehingga usianya sekitar 600 tahun dan era selepas banjir sehingga usianya 950 tahun. Demikian itu menurut Kitab Perjanjian Lama fasal Kejadian. Allah Maha Mengetahui. Terdapat beberapa pendapat yang menyatakan bahawa kejadian banjir yang berlaku pada zaman Nabi Nuh A.S. hanyalah merupakan banjir yang berlaku setempat yang disebabkan oleh kejadian tsunami, demikian ini adalah menurut tulisan Maurice Bucaille. Pendapat yang lain menyatakan bahawa kejadian berkenaan berlaku di seluruh dunia. Penulis sendiri berpendapat bahawa kejadian banjir pada zaman Nabi Nuh A.S. adalah merupakan kejadian banjir yang berlaku di seluruh dunia. Hujah penulis adalah:-

Hujah Penulis Tentang Kejadian Banjir Besar

i.  Terdapat beberapa kajian geologi yang menjurus kepada kenyataan bahawa bumi ini pernah mengalami banjir besar suatu masa dahulu. Hadirnya sesiput yang hanya diketahui berasal dari laut juga terdapat di tasik-tasik tinggi seperti tasik Titicaca di Peru pada paras 4000 meter dari aras laut.

ii. Wujudnya garisan-garisan melintang pada batuan yang berada pada gunung, dapat memberi kesimpulan kepada ahli geologi, bahawa paras air pernah berada pada kedudukan tertentu batuan berkenaan.

iii.   Terdapat kisah-kisah banjir zaman Nabi Nuh A.S. yang turut dijadikan ceritera-ceritera dalam pelbagai kebudayaan kaum asli di Polynesia, Asia Tenggara, Afrika, Amerika Latin dan tempat-tempat yang lain. Ini menunjukkan kisah itu bukan tertentu dalam ajaran Yahudi, Kristian dan Islam sahaja. Nabi Nuh A.S. disebut sebagai Nuuh, Nuwah dan sebagainya.

iv. Wujudnya bangunan-bangunan bersejarah silam seperti bangunan di puncak gunung di Peru yang terselamat daripada bencana alam yang membinasakan. Kajian menunjukkan bangunan itu telah berdiri di sana sekitar 5000 hingga 4000 tahun sebelum Masihi sekitar waktu Nabi Nuh A.S. atau masa sebelum baginda. Kesan-kesan persekitaran bangunan berkenaan menunjukkan terdapat kejadian banjir besar telah berlaku.

v.   Terdapat perintah untuk Nabi Nuh A.S. supaya baginda turut memuatkan haiwan-haiwan secara berpasangan ke dalam kapal. Haiwan-haiwan berkenaan seharusnya adalah haiwan yang dikehendaki untuk berkembang biak kemudian nantinya. Ini menggambarkan bahawa kejadian banjir berkenaan adalah banjir yang besar sehingga dapat mengakibatkan kepupusan sekiranya haiwan-haiwan itu ditinggalkan.

Bagaimanapun, semua hujah ini adalah pendapat penulis semata-mata yang tentunya terdedah kepada kritikan tertentu. Namun yang menjadi mesej penulis di sini adalah bahawa sebenarnya telah terdapat teknologi yang dibangunkan oleh umat terdahulu sebelum datangnya teknologi zaman moden. Umat terdahulu telah berupaya memotong batu serta membangunkan bangunan-bangunan besar yang terdiri daripada batu-batu yang tidak dapat dipindahkan menggunakan teknologi masakini secara mudah. Selanjutnya penulis ingin berhujah, bahawa pendukung teori evolusi yang menyatakan bahawa manusia zaman dahulu hanya tahu memakai pakaian seperti cawat yang terdiri daripada kulit haiwan adalah merupakan tanggapan ilmiah yang dipalsukan.





No comments:

Post a Comment

Popular