SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, September 9, 2018

TUMBUHAN YANG KURANG DIGEMARI



ﻭ ﺑﺪﻟﻨﻫﻢ ﺑﺠﻨﺘﻴﻬﻢ ﺟﻨﺘﻴﻦ

Dan telah menukar Kami kepada mereka, terhadap dua kebun mereka itu akan dua kebun (yang)

dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan kebun yang

Bergantung kepada dua keadaan yang berbeza terhadap keadaan tanah yang mereka tinggalkan, contohnya adakah tanah–tanah itu telah dibajai dengan baja berasid atau beralkali berlebihan? Keadaan pH yang ditinggalkan dari penggunaan baja berlebihan seperti ini perlu dipulihkan. Selalunya langit akan datang dengan hujan terlebih dahulu, supaya kesan-kesan toksik pada tanah, adalah yang mula-mula sekali disingkirkan. Sebatian baja berlebihan yang kebanyakannya terdiri daripada amoniakal nitrogen, turut perlu dialir keluar hingga sampai ke laut. Namun kawasan tanah berkenaan masih memerlukan mineral tertentu agar pertumbuhan dapat berlangsung selepas itu.

Kiranya tanah bahagian ini terdiri daripada lebihan residue berasid, maka tumbuhan yang wajar tumbuh selepas itu terdiri daripada pepohon yang menghasilkan buahan berasid dengan rasa lebih masam. Lebihan residue alkali pula akan mengakibatkan bumi berkenaan akan menumbuhkan tumbuhan yang pahit serta kelat.

Sedikit Tentang Pemulihan Di Laut

Baja amoniakal nitrogen dan lebihan detergen yang disingkirkan ke laut, akan melalui proses peneutralan. Oleh kerana orbit bumi mengelilingi matahari pada waktu ini sedang menuju ke keadaan keeliptikan yang tinggi, adalah dijangka dalam beberapa dekad lagi, bumi akan mengalami zaman ais baru. Tanda-tanda awal yang terjadi sebelum zaman itu berlaku adalah pembentukan lebih banyak alga yang akan tumbuh di setiap kawasan berair. Alga akan menjadi sangat subur dengan kehadiran banyak sebatian amoniakal nitrogen dan juga buangan lainnya seperti detergen. Bahan-bahan cemar seperti ini akan segera ditukarkan kepada gas oksigen dan gas nitrogen. Lain-lain bahan cemar seperti lebihan baja jenis lain dan gas karbon dioksida yang terlarut dalam air, turut dapat dikurangi dengan berkesan.

Kemunculan alga akan mengakibatkan
kematian besar kepada hidupan air.
Manusia akan menderita kerananya.

Bergantung kepada keadaan kerosakan yang dilakukan oleh manusia, proses pemulihan akan juga berbeza. Penggunaan racun berlebihan akan memberi kesan kepada penghasilan jenis-jenis alga yang juga daripada jenis beracun. Keadaan ini akan menyebabkan lebih banyak haiwan-haiwan air yang menyingkirkan ammonia dan nitrat akan mati keracunan dan lebih banyak rumpair sama ada di lautan, laut, tasik dan sungai akan dapat tumbuh secara melata. Hanya jenis-jenis haiwan bercengkerang pemakan bangkai sahaja yang akan dapat bertahan. Haiwan-haiwan sesiput (seafood) seperti ini akan membesarkan cengkerangnya dan menjadi buruan para nelayan sebagai sumber makanan baru.





No comments:

Post a Comment

Popular