SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, February 23, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 13 -- MANUSIA DAN JIN HARUS MEMPELAJARINYA


فبأى ءالاء ربكما تكذبان

Maka dengan mana-manakah nikmat Tuhan kamu berdua yang kamu berdua dustakan

maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan (Wahai umat manusia dan jin)?


Sekiranya bangsa manusia tidak mengetahui tentang timbangan sedemikian, sesungguhnya bangsa jin juga tidak mengetahuinya. Mereka haruslah mempelajarinya dengan terlebih dahulu merenung pengajaran-pengajaran Al-Qur'an. 

i)    Manusia Dan Jin Sama-sama Mempelopori Teknologi

Perkataan ربكما تكذبان merujuk kepada dua kata nama. Tuhan tidak menurunkan ayat ini kepada dua manusia sahaja, tetapi adalah dimaklumi, sasaran ayat ini adalah kepada bangsa jin dan bangsa manusia sebagaimana disebutkan pada ayat selanjutnya. Sekiranya manusia bersama corak pembangunannya tidak dapat diharap untuk menyediakan sebuah pembangunan yang terhindar daripada usaha-usaha yang membawa kepada kerosakan alam, betapakah harapan yang lebih tinggi dapat diberikan kepada bangsa jin? Sesungguhnya jin tidak dapat mengatasi manusia darihal pengetahuan tentang perkara-perkara ghaib dan begitu juga manusia tidak dapat mengatasi jin darihal rekaciptaan teknologi. Sekalipun jin dikatakan memiliki teknologi yang dapat mengatasi teknologi manusia namun bangsa jin juga didapati tidak dapat menyediakan suatu keadaan yang dapat memulihkan kediaman mereka sendiri. Apatah lagi, mereka juga tidak begitu bersedia dengan pemindahan teknologi yang dapat membantu manusia. Dengan sifat keegoan bangsa jin, mereka didapati lebih suka untuk dianggap lebih mulia dan lebih bertamadun. Lalu bagaimanakah dapat dikatakan bahawa bangsa jin akan datang sebagai juru penyelamat kepada manusia nantinya apabila sampai masa berlaku bencana di mukabumi ini?

ii)   Permasalahan Jin dan Manusia

Penerangan lebih mendalam tentang perlakuan jin dalam kehidupan manusia akan diterangkan lebih lanjut  dalam surah Al-Jin. Secara ringkasnya, dapat penulis nyatakan bahawa sebahagian jin, telah mengumpan manusia terutamanya kepimpinan manusia yang berada di negara-negara Barat melalui sebahagian pemindahan teknologi. Mereka, yang telah memainkan percaturan utama sehingga membawa akibat permusuhan sesama manusia dan membawa kerosakan kepada keadaan cuaca bumi, kini sedang melakukan sesuatu untuk menguasai bangsa manusia sepenuhnya.




No comments:

Post a Comment

Popular