SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, August 27, 2018

MEWUJUDKAN RAKYAT YANG DIPERBODOHKAN DAN KEPIMPINAN MENINDAS



Dahulu kita ada pekebun-pekebun kecil dan peniaga-peniaga kecil. Kemudian kita ada peladang-peladang dan pengusaha-pengusaha mini market. Kemudian itu, usaha perladangan menjadi semakin besar dan petani-petani kecil semakin terbiar. Dengan tertubuhnya korperasi, pengusaha-pengusaha mini market pula menjadi semakin terpinggir. Kehadiran pusat perniagaan seperti ‘wall mart’ dan gedung-gedung besar yang sebelum itu sanggup membayar rasuah jutaan ringgit kepada pegawai-pegawai majlis bandaran dan daerah, akhirnya mengakibatkan perniagaan melalui korperasi semakin lama semakin susut. Mereka ini kononnya membantu pengusaha dengan mewujudkan usahawan melalui projek-projek francaisee, tetapi akhirnya meletakkan syarat yang bukan-bukan supaya usahawan itu terpaksa tunduk untuk terus berada di bawah penguasaan mereka. Persaingan dalam mendapatkan pelanggan akhirnya mengakibatkan nasib pekebun, petani kecil dan usahawan korperasi menjadi semakin terpinggir. Suatu hari nanti, kita akan mendengar, ada usahawan pisang menanam pelbagai jenis pisang sebagai usaha terbarunya dan kemudiannya mendapati pisangnya tidak dapat dijual kerana orang ramai semakin tidak memiliki kekuasaan terhadap wang ringgit mereka. 

Dulu kita ada ahli masyarakat yang perihatin. Tajuk-tajuk kritikal seperti pembunuhan menjadi bahan perbualan serius di tempat-tempat pertemuan seperti di warung-warung dan di restoran. Kini ahli masyarakat tak ambil kisah tentang ahli masyarakat lainnya; tentang kejadian kemalangan yang disiarkan melalui media massa dan tentang kejadian jenayah yang berlaku hampir setiap hari. Seolah-olah mereka telahpun redha, kalau-kalau mereka menjadi mangsa seterusnya.  Dahulu hospital-hospital bukan dipenuhi oleh pesakit-pesakit tetapi oleh ahli keluarga pesakit yang sering menziarahi pesakit berkenaan setiap hari. Kini pelawat-pelawat yang menziarahi pesakit semakin berkurangan, kerana kesibukan dalam menjalani urusan seharian dan ditambah lagi kesukaran mendapatkan tempat letak kenderaan dalam kawasan hospital. Yang paling ramai datang ke hospital pada masa ini adalah pesakit-pesakit dan yang paling sibuk adalah doktor-doktor yang berusaha memenuhi jadual tugas mereka untuk membantu setiap pesakit. “Something is wrong here ….”.

Punca-punca Rakyat Diperbodohkan (Docility)


'People Is Dumb As* ..... !!!!!'

Pertama, kita dihidangkan dengan najis dalam pemakanan kita. Kehadiran supermarket dan pusat-pusat perniagaan lainnya yang menyediakan makanan segera, adalah menjadi punca kepada hampir semua kedurjanaan ini. Negara kita bukannya tiada pusat-pusat penyelidikan makanan tetapi penyelidik-penyelidik yang sanggup menerima bayaran tinggi sebagai rasuah, telah mengizinkan najis dijadikan bahan tambah dalam pemakanan. Akibatnya, ramai rakyat negara ini akhirnya jatuh sakit. Dan yang paling malang sekali, semakin lama semakin ramai rakyat negara ini diberi capaian mudah untuk memperolehi semua itu. Mereka boleh berbelanja sesuka hati dengan wang yang tidak mereka miliki dan membeli barangan yang bukan benar-benar mereka perlukan. 

Kedua, dengan polisi bank pusat yang amat-amat menggalakkan transaksi secara digital, perkara ini akan menjadi suatu pukulan maut terhadap umat Islam di negara ini. Dengan kawalan sepenuhnya terhadap transaksi kewangan, pengguna yang majoritinya rakyat negara ini, pastinya akan didedahkan dengan kemudahan ‘extended credit’ dalam urusan harian mereka. Kiranya dalam keadaan sekarang ini, dalam keadaan wang digital belum lagi diperkenalkan secara meluas, ramai golongan profesional telah terperangkap dalam kancah hutang – bagaimana pula nantinya apabila kemudahan berhutang dapat dicapai secara mudah oleh majoriti rakyat? Pada masa itu, kita akan mudah dapati sekeluarga yang gemuk-gemuk sedangkan mereka hidup dalam kemiskinan, ahli masyarakat yang tidak peduli dengan nasib yang menimpa jirannya, jenayah yang tidak diendahkan dan peristiwa bencana alam yang sekadar dijadikan sembang kedai kopi. Buktinya, siapa dia dalam kalangan ahli masyarakat masa kini yang mahu membincangkan secara serius tentang kejadian kejatuhan asteroid yang semakin menjadi-jadi. Mereka pastinya tidak mengetahui punca kejadian itu dan tidak juga mengetahui dalang di sebalik kejadian berkenaan. 

Ketiga, bangga untuk kelihatan bergaya sekalipun papa. Penulis telah beberapa kali dapati, mereka yang memilih hidup ala kadar, mengamalkan cara hidup penuh hati-hati dan memilih untuk tidak memaparkan kemampuannya, seringkali dipandang hina bahkan dianggap kurang waras pada mata ahli masyarakat lainnya. Sikap ahli masyarakat sebegini sebenarnya telah menambah jumlah hutang negara ke peringkat mustahil untuk seluruh rakyat negara ini melangsaikannya. Oleh kerana keupayaan membayar hutang berkait rapat dengan bond-bond yang dijual oleh bank pusat, berkurangnya keupayaan untuk membayar balik pinjaman, pastinya akan mengakibatkan nilai wang negara menjadi semakin mengecil dan perkara ini akhirnya akan menyusahkan semua pihak. Namun kebodohan seperti ini telah menjadi kebanggaan pihak kepimpinan dan perkara ini sebenarnya akan menjurus seluruh rakyat ke lembah kemusnahan ekonomi. Pemimpin berbangga memiliki rakyat yang dapat diperbodohkan dan rakyat pula berbangga memiliki pemimpin yang kejam tidak berhati perut.



No comments:

Post a Comment

Popular