SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, March 19, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 44 -- BARU MEREKA AKUI KESALAHAN MEREKA


خاشعة ابصارهم ترهقهم ذلة
ذلك اليوم الذى كانوا يوعدون

Tunduk menekur pandangan mereka, kebongkakan mereka bergoncangan. Itulah hari yang telah dahulu mereka, mereka sentiasa dijanjikan.

sambil pandangan mereka tunduk, serta mereka diliputi kehinaan; itulah hari Yang telah dijanjikan kepada mereka.

Dalam kitab Tafsir Quran yang dicetak dalam versi Indonesia dinyatakan “Tunduk menekur pandangan mereka, kehinaan menimpa mereka. Itulah hari yang diancamkan kepada mereka”.

Kita dapat menyaksikan bagaimana kebongkakan mereka selama ini, kembali kepada mereka dalam bentuk azab. Dapatkah pusat-pusat perlindungan yang mereka sediakan selama ini dapat mengelakkan mereka daripada bencana? Kefahaman ayat seperti ini seringkali dibidas oleh golongan yang mendakwa mereka lebih mahir dalam beragama melalui pengiktirafan yang mereka perolehi dari negara-negara yang silibus pendidikan mereka telah dikawal selia oleh pihak Barat.

Lalu mereka kembali ke negara ini mengajar hal-hal yang berkaitan agama kepada manusia sedangkan kesudahan yang berlaku adalah masalah pencemaran yang sentiasa meningkat, masalah sosial manusia yang tak kunjung padam serta kerosakan-kerosakan yang berlaku terhadap umat dan tempat-tempat kediaman mereka. Agama yang menuruti mereka dan bukannya mereka menuruti agama.

Agama Apakah Kita Selama Ini?

Apakah nasib bagi umat ini yang hanya diajar cara-cara bersuci setelah berusia lebih empat puluh tahun mereka menempuh kehidupan? Mereka tidak habis-habis membincangkan air satu kolah, dua kolah dan tidak habis-habis membincangkan perkara satu marhalah, dua marhalah dan sebagainya. Sebelum datangnya azab yang dijanjikan itu, manusia telah terlebih dahulu menderita kesan-kesan daripada pencemaran yang terdapat dalam pemakanan mereka, yang di'halal'kan sendiri oleh Jabatan Agama. Tinggallah agama hanya mengurus perkara-perkara yang ada kaitan dengan kematian, perkahwinan dan maksiat. Ajaran kitab suci dianggap terlalu tinggi untuk diperbincangkan sehingga akhirnya umat menjalani kehidupan dengan kejahilan ciptaan Barat yang lebih menjurus kepada kerosakan dan kemusnahan manusia itu sendiri. Umat harus kembali kepada ajaran-ajaran Al-Quran dengan cara menyingkirkan kebongkakan golongan ingkar yang menghalang-halangi manusia daripada berfikir darihal ayat-ayat Tuhan.





No comments:

Post a Comment

Popular