SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 31, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 43 -- TUNDUK MENEKUR PANDANGAN MEREKA


خاشعة ابصارهم ترهقهم ذلة
و قد كانوا يدعون الى السجود و هم سلمون


Tunduk (menekur) pandangan mereka, teraniaya mereka oleh kehinaan, demi sesungguhnya telah adalah mereka, mereka diseru kepada sujud sedang mereka (dalam keadaan) sejahtera.

sambil pandangan mereka tunduk malu, serta mereka diliputi kehinaan; dan Sesungguhnya mereka (di dunia) dahulu telahpun diseru supaya sujud (tetapi mereka enggan) sedang mereka Dalam keadaan sihat.


Pucat lesinya wajah mereka menampakkan wajah yang pucat seolah-olah tiada darah mengalir di kepala mereka disebabkan kegagalan mereka sujud. Dahulu dalam kehidupan mereka, mereka diberi peluang untuk banyak bersujud sambil tetap tekun melakukannya, agar darah dapat mengalir masuk ke keseluruhan saraf otak mereka, tetapi mereka melakukannya sambil lewa, sebagai suatu pilihan keingkaran. Lalu bagaimanakah rasa beragama dapat mereka perolehi lantaran keingkaran mereka itu, sehingga mereka rasa benci kepada hujah-hujah keimanan dan suka kepada hujjah-hujjah keingkaran? Hanya dengan bersujud seseorang mampu bersungguh-sungguh dalam ketaatan.

PERINTAH TUHAN KEPADA GOLONGAN BERPETUNJUK
DALAM MENGHADAPI GOLONGAN SESAT

Adakah kita menyangka selama ini bahawa golongan sesat adalah golongan yang berfahaman yang bukan-bukan? Setiap kali kita diajukan dengan istilah sesat yang dinyatakan oleh pihak-pihak tertentu, kita sentiasa membayangkan bahawa mereka ini selalunya terjebak dengan amalan-amalan mistik seperti menyeru roh mereka yang telah mati, atau melakukan aktiviti pemujaan atau sebagainya. Adakah benar yang dinyatakan sesat adalah seumpama itu? Sekiranya demikian, apakah yang membezakan antara istilah sesat dan istilah syirik?


Oleh itu, adakah keadaan kita sekarang ini, keadaan beragama kita, keadaan peribadatan kita, telah dapat melepaskan kita daripada kesesatan? Kiranya kita hanya beramal untuk kepentingan diri sendiri, ahli keluarga sendiri ataupun kelompok kita sendiri, dapatkah kita melepaskan diri daripada suasana kesesatan seperti perlakuan jenayah yang semakin menjadi-jadi, kesan daripada keadaan inflasi serta defisit negara yang teruk. Dapatkah kita melakukan sesuatu agar diri-diri kita, ahli keluarga kita serta kelompok kita, terhindar daripada bahaya kesesatan sedemikian.

Apakah langkah wajar yang perlu dilakukan? Melakukan perombakan agama secara serta merta!!! Mengajak manusia memenuhi jalan-jalan raya melakukan tunjuk perasaan!!! Atau …tinggalkan urusan orang ramai dan mendapatkan kehidupan di tepian bukit yang agak jauh ke pedalaman, memelihara kambing dan menanam tanaman yang menghasilkan akar-akar kayu seperti ubi kayu untuk dimakan? Lalu bagaimanakah keadaan umat pada keseluruhannya?

Sambil itu kita pelajari dahulu kitab Tuhan!




No comments:

Post a Comment

Popular