SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, May 6, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 36 -- APAKAH UKURAN HUKUM YANG KAMU BUAT?


ما لكم  كيف  تحكمون

Mengapakah bagimu, bagaimanakah kamu menghukum?

apa sudah jadi kepada akal kamu? Bagaimana kamu menetapkan hukum (yang terang-terang salahnya itu)?

i.      Sistem Ekonomi Riba Menjadikan Mereka Memilih
      Hidup Sendiri-sendiri

Dengan sistem ekonomi kapitalis yang berasaskan riba, telah terbukti lebih membawa keburukannya terhadap alam sekitar sehingga keupayaan pembangunan, telah dilaksanakan melebihi keberadaan ekonomi itu sendiri. Umat secara keseluruhannya memilih hidup nafsi-nafsi apabila keperluan membayar hutang melebihi keperluan bersadaqah dan berjihad di jalan Tuhan. Mereka memilih 'survival' kehidupan mereka dan melupai tentang hakikat penciptaan mereka yang merupakan agenda Tuhan.

ii.      Sebenarnya Tiada Jaminan Pemilikan Dalam Sistem
       Kapitalis

Adakah pemilikan maya yang dijanjikan oleh sistem kapitalis menjamin hak-hak seseorang dalam pemilikan harta benda? Adakah hasil pertanian dari ladang-ladang mereka mampu membuatkan setiap rakyat dapat tidur dengan perut yang berisi makanan?

iii.    Kerosakan Alam dan Sosial Akibat Kapitalis

Dapatkah sistem seperti ini merangsang penurunan kadar jenayah yang meningkat setiap tahun? Mereka yang memilih pemilikan tanpa batasan, hutang tanpa batasan dan pembangunan tanpa batasan adalah sebenarnya mengadun resipi kepada kerosakan. Dapatkah mereka melakukan sesuatu untuk membayar balik kos kerosakan yang mereka usahakan? Sehingga keadaan bumi pulih walaupun tidak sepenuhnya dapat mencapai separuh daripada keadaan sediakala.




No comments:

Post a Comment

Popular