SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 3, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 35 -- MUSLIMIN TIDAK SAMA DENGAN MUJRIMIN


ا فنجعل المسلمين كالمجرمين

Apakah maka Kami jadikan orang-orang yang patuh itu, seperti orang-orang yang bersalah?

Patutkah Kami (berlaku tidak adil, dengan) menjadikan orang-orang Islam (yang taat), sama seperti orang-orang Yang berdosa (yang kufur ingkar)?

i.      Sadaqah Bukan Charity

Atas pertimbangan apakah mereka menyamakan antara sadaqah itu dengan 'charity'? Atas pertimbangan sedemikian, mereka menyamakan zakat dengan cukai! Mereka menyamakan perniagaan dengan riba. Lalu mereka menyamakan kerja-kerja golongan yang patuh dengan kerja-kerja golongan yang berdosa. Apakah ukuran mereka? Barangkali mereka meletakkan ukuran, bahawa pemilikan membuktikan kebenaran. Yang berjaya adalah mereka yang berada dan yang gagal adalah mereka yang miskin. Ajaran manakah yang mengajar mereka berpendirian sedemikian?

ii.   Jatuh Bangunnya Ekonomi Sesebuah Negara

Sejarah membuktikan bahawa jatuhnya ideologi serta kerajaan komunis Uni-Soviet adalah disebabkan runtuhnya sistem ekonomi komunisnya akibat perbelanjaan besar mereka berusaha menakluki Afghanistan. Sejarah juga membuktikan apabila ekonomi Jerman runtuh, mereka cuba menyelamatkannya melalui perluasan ideologi Nazi dengan menyerang seluruh Eropah dan Russia, akhirnya mereka dikalahkan apabila ekonomi mereka menuju ke keadaan yang amat parah tanpa sumber bekalan bahan mentah.  Jepun dengan perluasan wilayahnya semakin terjejas akibat keruntuhan ekonomi di negara-negara jajahan mereka akibat meluasnya penggunaan wang pisang. Indonesia kehilangan timur Timor, lantaran serangan ekonomi ke atas sistem kewangannya. Lama sebelum ini, kekuasaan kerajaan Islam runtuh, akibat keruntuhan ekonomi yang disebabkan oleh salahlaku pemimpin-pemimpin yang membazirkan peruntukan negara untuk perbelanjaan yang bukan-bukan. Akhirnya Britain, kehilangan hampir keseluruhan jajahannya apabila terlalu banyak perbelanjaan dikeluarkan lantaran terlibat dalam Perang Dunia II.

iii.     Ekonomi Umat Adalah Suatu 'Survival'

Oleh itu ekonomi adalah 'survival' bagi sesebuah kerajaan. Amerika Syarikat yang pernah menguasai sekitar dua per tiga penguasaan ekonomi dunia adalah gergasi ekonomi yang terlalu besar, terlalu besar untuk menjadi kuasa utama ekonomi dunia dan terlalu besar untuk mengalami keruntuhan ekonomi. Namun dengan sistem riba yang mereka agung-agungkan banyak syarikat gergasi mereka menjadi muflis dan kerajaan Amerika Syarikat itu sendiri terpaksa mengeluarkan sejumlah dana mencapai trillion dollar sebagai pakej rangsangan ekonomi. Tanpa pakej rangsangan sedemikian tentunya ramai jutawan mereka akan jadi papa kedana apatah lagi yang seawalnya berkeadaan susah. Dengan kedudukan ekonomi yang merudum, segala usaha ekonomi seperti pertanian, penternakan dan perusahaan akan terjejas teruk. Betapa pentingnya peranan ekonomi sesebuah masyarakat sehingga disebutkan pada awal-awal surah Al-Baqarah bahawa golongan  ﻤﺘﻘﻴﻦ adalah golongan yang BERHATI-HATI DALAM SOAL EKONOMI.





No comments:

Post a Comment

Popular