SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 24, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 41 -- UMAT MEMPUNYAI SEKUTU DALAM BERAGAMA


ام لهم شركاء  فليأتوا بشركائهم ان كانوا صدقين

Adakah bagi mereka sekutu-sekutu, maka hendaklah mereka datangkan dengan sekutu-sekutu mereka, sekiranya telah adalah mereka, pihak yang benar?

atau Adakah mereka mempunyai sekutu-sekutu (yang sefaham Dengan mereka? kalau ada) maka hendaklah mereka membawanya, jika betul mereka orang-orang Yang benar.

i.      Mereka Menyembah Pemimpin-pemimpin, 'Ulama-
       ulama', Ustaz-ustaz, Lebai-lebai Serta Kiyai-kiyai

Terdapat pengajaran As-Sunnah, apabila RasullulLah S.A.W. mengarahkan Ady bin Hatim melemparkan arka salib yang digantungkan di tengkuknya, seraya baginda membacakan ayat daripada Al-Quran, bahawa penganut Nasrani mengambil paderi-paderi dan rahib-rahib mereka sebagai pendidik-pendidik selain daripada Tuhan. Pernyataan sedemikian disangkal oleh Ady bin Hatim dengan menyatakan penganut Nasrani tidak mengambil paderi-paderi dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan. RasullulLah S.A.W. kemudiannya menjelaskan bahkan apabila paderi-paderi dan rahib-rahib mengeluarkan fatwa hukum-hakam agama, lalu mereka menurutinya tanpa sebarang penjelasan daripada ayat-ayat Tuhan. Demikian itulah penyembahan.

ii.     'Penjawat Agama' Masakini Lebih Memahami Wang
       Ringgit Berbanding Agama

Seperti itulah umat ini apabila menerima fatwa ‘penjawat agama’ dalam menjatuhkan hukum sesat terhadap satu-satu individu atau golongan tanpa bertunjangkan nas-nas Al-Quran. Yang dapat dijadikan sesuatu yang putus, tidak dapat dipertikaikan lagi. Begitu juga dalam hal halal atau haram sesuatu pemakanan. Bahkan Jabatan Agama sanggup mengeluarkan fatwa halal terhadap penggunaan ammonia tanpa kawalan dalam makanan serta bahan-bahan pewarna makanan. Pewarna makanan diperoleh melalui sintesis bahan nitrat, iaitu antara bahan kimia yang banyak terdapat dalam bangkai, nanah, buangan manusia dan juga haiwan. Semua itu telah difatwakan sebagai najis dalam kitab-kitab silam. Ulama-ulama silam lebih memahami ayat-ayat Al-Quran, berbanding 'penjawat agama' masakini yang lebih memahami wang ringgit. Ayat-ayat daripada surah ini menjelaskan sejelas-jelasnya kepada siapakah individu sesat itu wajar dilabelkan? Bahkan kesyirikan dapat berlaku apabila umat ini menyembah 'penjawat agama’ sedemikian dalam menetapkan suatu hukum agama.




No comments:

Post a Comment

Popular