SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, May 13, 2013

PENGAJARAN BAGI ERTI SEBUAH KEHIDUPAN



Daripada Surah Al-Baqarah : 153 ~ 163  

Untuk memulai langkah yang membawa kepada suatu kehidupan, langkah-langkah yang perlu diambil adalah berusaha mendapatkan pertolongan Tuhan melalui jalan bersabar dan memenuhi tanggungjawab kesinambungan solat. Dengan mempelajari serta memerhatikan perkara-perkara serta peristiwa yang berlaku di bumi ini, kita semua akan dapat memahami bahawa usaha manusia sedia ada, pada keseluruhannya, sekiranya dibiarkan berterusan, akan menjurus manusia kepada sebuah kematian.

Oleh kerana bukan perkara yang mudah untuk mengubah tingkahlaku manusia, kita harus membuat persiapan bagi menghadapi sebarang bentuk bencana yang bakal terjadi. Peristiwa-peristiwa sedemikian dapat diketahui melalui pengkajian teliti ayat-ayat Tuhan. Semua bentuk bencana itu sendiri adalah merupakan ujian Tuhan ke atas manusia secara keseluruhannya disebabkan oleh usaha manusia sendiri yang menjemput bencana berkenaan, sama ada secara disedari atau tidak mereka sedari. Konsep kesabaran manusia semasa menghadapi bencana adalah merupakan suatu kesinambungan selawat Tuhan kepada manusia.

Seterusnya manusia harus menghayati kembali konsep peribadatan contohnya seperti ibadah haji yang merupakan suatu ibadah yang menjurus kepada pengorbanan habis-habisan oleh setiap individu dalam usaha melaksanakan tanggungjawab menyampaikan ayat-ayat Tuhan kepada manusia seluruhnya. Ayat-ayat Tuhan tidak harus disembunyikan daripada pengetahuan manusia agar mereka dapat sampai kepada satu seruan mengesakan Tuhan Yang Maha Esa untuk kebaikan manusia itu sendiri.



No comments:

Post a Comment

Popular