SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, April 30, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 34 -- KEBUN KENIKMATAN UNTUK GOLONGAN BERHATI-HATI


إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ

Sesungguhnya, bagi golongan yang berhati-hati, di sisi Tuhan mereka, kebun kenikmatan.

Sesungguhnya orang-orang Yang bertaqwa, disediakan bagi mereka taman-taman syurga Yang penuh nikmat, di sisi Tuhan mereka.


HIMPUNAN SURAH NUN KEDUA :  Balasan Di Akhirat 
                                                                  Untuk Diambil Pelajaran


i.      Pemilikan Manusia Adalah Amanah Tuhan

Golongan yang berhati-hati menyedari bahawa yang dinyatakan pemilikan dalam tangan mereka adalah merupakan amanah Tuhan. Tuhan menguji mereka untuk mentadbir sejumlah harta dalam perkiraanNya. Mereka berhati-hati terhadap harta yang mereka belanjakan.

ii.     Amalan Riba Yang Menyesatkan

Mereka mengelakkan perniagaan berunsur riba yang memudharatkan itu. Mereka tidak akan tersesat dengan sistem riba sehingga menggagalkan mereka bersadaqah dan berjihad pada jalan Tuhan. Dengan suasana semasa yang penguasaan golongan yang ingkar lebih terzahir dalam pentadbiran di bumi ini pada masa ini, mereka lebih menonjolkan sistem ekonomi kapitalis yang berasaskan riba. Mahu tidak mahu, umat ini dalam keadaan terpaksa, menerima cara percaturan ekonomi sedemikian.

iii.    Kecurangan Sistem Kapitalis

Sistem kapitalis mendedahkan kepada pemilikan tidak terbatas menurut kemahuan seseorang, asalkan mereka sanggup membayar harga melebihi harga yang ditawarkan. Akibatnya, pemperolehan seseorang akan dihabiskan semata-mata untuk membayar nilai yang dicagarkan daripada harta benda yang ingin dimiliki. Kesesatan pengamalan sistem sedemikian, menyebabkan manusia secara umumnya berada pada keadaan yang amat memerlukan kecairan yang akan digunakan untuk membayar hutang riba. Mereka sanggup menggelapkan peruntukan zakat serta sadaqah yang harus diserahkan kepada golongan yang memerlukan. Ketidak seimbangan ekonomi semakin menjadi-jadi dalam kalangan manusia.

iv.    Golongan Berhati-hati Harus Ada Peruntukan Infaq

Golongan yang berhati-hati tidak harus terperangkap dengan cara sedemikian. Mereka harus amat membataskan pemilikan berasaskan riba yang mereka tiada pilihan lain, selain mengambilnya. Mereka harus memperuntukkan sebahagian yang mereka perolehi untuk tujuan infak pada jalan Tuhan. Kelebihan daripada harta yang harus diinfakkan, tidak harus dileburkan begitu sahaja untuk tujuan riba sehingga mereka gagal melakukan amalan-amalan sadaqah dan berjihad pada jalan Tuhan.




No comments:

Post a Comment

Popular