SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 4, 2012

PENGAJIAN SURAH AL MULK


SURAH AL MULK AYAT 1

بسم الله الرحمن الرحيم

 Dengan Nama Allah Maha Pemurah Maha Pengasih

67:01 Pengenalan Kepada Tuhan

تبرك الذى بيده الملك وهوعلى كل شئ قدير

Maha Berkat yang di tanganNya kerajaan dan Dia atas segala sesuatu Maha Kuasa .


Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan Yang Menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu;

i.    Yang Dikatakan Berkuasa

Terdapat banyak ayat yang menerangkan tentang sifat Tuhan Maha Kuasa. Kekuasaan Tuhan meliputi segala sesuatu. Istilah Maha Kuasa telah dijadikan perdebatan hangat suatu masa dahulu oleh golongan falsafah yang gemar bertanya soalan-soalan memerangkap. Antaranya adakah Tuhan berkuasa untuk menjadikan sesuatu itu diam dan gerak pada masa yang sama dan tempat yang sama? Untuk menjawab persoalan seperti ini, seseorang perlu melihat kepada soalan itu sendiri iaitu adakah persoalan sedemikian itu relevan?

Pada hukum adat, sesuatu yang diam tidak bergerak dan suatu yang bergerak tidak diam. Oleh itu pada hukum adatnya, perkataan sedemikian adalah dua perkataan yang berlawanan yang tidak akan terjadi serentak. Memberi jawapan kepada persoalan sedemikian adalah seperti mengiktiraf sesuatu yang ada sebagai tiada dan sesuatu yang tiada sebagai ada. Persoalan bersifat falsafah semata-mata sedemikian (tanpa ilmiah) hanya mahukan jawapan antara 'ya' dan 'tidak'. Sekiranya jawapan adalah 'ya' akan ada persoalan-persoalan lain untuk menguji persoalan selanjutnya dan sekiranya 'tidak' maka kekuasaan Tuhan akan dinafikan. Mereka (ahli falsafah) itu sendiri tidak dapat memberi penjelasan tentang 'sesuatu' itu dapat berada pada dua atau lebih tempat pada masa yang sama lalu bagaimanakah persoalan mereka itu boleh ditimbulkan?

Sebenarnya persoalan sedemikian tiada jawapan 'ya' dan tiada juga jawapan 'tidak' lantaran itu, persoalan sedemikian tidak harus diketengahkan. Persoalan seperti ini seperti bertanya tentang kebangkitan semula kepada jiwa dalam situasi mati dengan persoalan sama ada kebangkitan semula itu benar atau tidak. Seseorang yang waras tidak akan bertanya tentang soalan sedemikian kerana ia mengetahui persoalan sedemikian tidak memerlukan jawapan.

ii.     Yang Dikatakan Kerajaan Baraqah

Pada sudut pengamatan manusiawi, kekuasaan dapat ditakrif melalui kerajaan. Sebuah kerajaan yang menguasai sesebuah negara, berkuasa mengubah kawasan tandus menjadi kawasan pertanian, mengubah ruang angkasa yang kelihatannya kosong itu, menjadi berpenghuni dan sebagainya. Semua itu menjadi mungkin disebabkan oleh kuasa. Oleh kerana sedemikian sifatnya maka kekuasaan itu menjadi rebutan manusia sehingga mereka sanggup berbalah dan berperang sesama mereka untuk memperolehi atau mengekalkan kuasa.

Tuhan telah memperkenalkan kekuasaanNya adalah sesuatu yang Maha Berkat. Keberkatan terserlah daripada kekuasaan Tuhan di bumi ini. Kekuasaan Tuhan kepada ruang angkasa, sehingga Dia berkuasa menurunkan kembali air hujan daripada wap-wap air yang terlepas dari permukaan bumi kembali kepadanya. Manfaat air sedemikian memberi suatu kehidupan kepada tumbuhan dan haiwan di permukaan bumi darihal air yang segar serta pembersihan udara. Kemudian manusia mengotori air hujan berkenaan.

Air hujan yang seharusnya bersih dan segar
kini semakin dicemari akibat aktiviti manusia.

Manifestasi kekuasaan Tuhan yang diajari kepada manusia perlu manusia pelajari supaya amanah kekuasaan yang diserahkan kepada manusia memerlukan tindakan keberkatan ke atas manusia seluruhnya dan kepada alam kehidupannya. Sekiranya mereka memilih suatu sistem kekuasaan yang menghilangkan keberkatan, secara beransur-ansur kekuasaan sedemikian tidak akan bertahan lama. Tuhan yang menentukan jatuh bangunnya sesebuah kerajaan dan bukan semestinya melalui pilihanraya atau serangan ketenteraan. Dia meletakkan kebajikan sebagai ukuran (3:26) dalam memilih individu yang layak untuk diangkatNya sebagai pemimpin. Pemimpin-pemimpin berkenaan boleh jadi sesiapa sahaja.




No comments:

Post a Comment

Popular