SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, May 16, 2012

SURAH AL MULK AYAT 2 – ERTI HIDUP DAN MATI


الذى خلق الموت و الحيوة
ليبلو كم ايكم احسن عملا  وهو العزيز الغفور


Yang telah merekabentuk mati dan hidup supaya ia menguji kamu, mana-manakah kamu (yang) terlebih molek amalan? Sedang Ia Maha Perkasa Maha Pengampun. 


Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat); 

i.    Analogi Mati dan Hidup 


Dalam ayat ini dinyatakan terlebih dahulu bahawa Tuhan yang mencipta mati. Sekiranya tidak dimulai dengan mati, sesuatu itu tidak dapat dibezakan antara mati dan hidup. Perbezaan mati dan hidup barangkali merupakan sesuatu takrifan yang relatif merujuk kepada pengamatan seseorang. Perkara yang semudah robot ciptaan manusia seperti asimo, barangkali dapat dinyatakan hidup oleh seseorang kanak-kanak. Robot yang berupaya menjawab soalan, mengulangi nama si penanya, melakukan aktiviti menari dan berjalan serta memanjat tangga, kelihatan seperti suatu rekaan hidup padanya. Yang membezakannya dengan benda-benda yang mati dan 'hidup'nya robot asimo barangkali dirujuk kepada keupayaan bergerak dengan sendirinya. Benda mati tidak dapat bergerak dengan sendirinya sedangkan robot asimo dapat bergerak dengan 'sendiri'nya.


Asimo dikatakan hidup kerana dapat
bergerak dengan 'sendiri'nya.


Seseorang dewasa tentunya tidak dapat menerima kenyataan bahawa robot asimo adalah sesuatu yang 'hidup'. Seseorang itu akan memberi takrifan yang lain tentang hidup iaitu sesuatu yang hidup haruslah berupaya untuk berkembang biak, tidak seperti robot asimo yang tidak memiliki anggota seksual dan organ peranakan atau sebagainya. Robot asimo mungkin suatu ciptaan yang berupaya 'makan' tenaga elektrik melalui pengaturcaraan program arahan tertentu yang tersedia padanya. Oleh itu seseorang dewasa hanya akan menganggap robot asimo sebagai suatu benda mati yang menakjubkan.

Begitu juga seorang ahli biologi yang berusaha mentakrif erti hidup dan mati terhadap sesuatu organisma. Manusia secara umumnya akan menganggap subjek seni seperti virus adalah sesuatu yang hidup, subjek ini dapat membiak, menyerap sejumlah nutrien dan tenaga sebagai pemakanannya yang semata-mata bertujuan untuk membiak. Apabila bilangannya menjadi sangat banyak, subjek ini pula berupaya untuk berpindah ke perumah-perumah yang lain melalui jangkitan tertentu dan berterusan membiak. Oleh yang demikian, virus dinyatakan sebagai sesuatu yang hidup.


Takrifan sedemikian tentunya akan disangkal oleh ahli bioteknologi yang menyatakan virus bukanlah suatu organisma yang terdiri daripada sel. Virus didapati tidak beraktiviti apabila berada di luar perumah dan dikatakan sebagai subjek mati lantaran tidak dapat bergerak dengan sendirinya. Lalu bagaimanakah subjek seni ini dapat dikatakan sebagai hidup? Subjek seni ini tidak mengandungi sel yang berupaya mengawal kadar metabolisma sekalipun berupaya untuk menduplikasi dirinya. Sel-sel melakukan pembelahan sel untuk perkembangannya, sedangkan virus tidak bersifat sedemikian. Seterusnya sel-sel melakukan kerja-kerja tertentu secara sendirinya seperti menyerap bahan makanan dan oksigen, melakukan pembakaran untuk mendapatkan tenaga dan menggunakan tenaga berkenaan untuk perkembangan terkawal. Virus tidak dapat mengawal dirinya lalu bagaimanakah dapat dinyatakan sebagai hidup?

Virus hanya 'tahu' membiak dan mendatangkan 
masalah kepada hidupan bersel. 

Lalu takrifan hidup akan berbeza antara ahli bioteknologi dengan manusia secara umumnya. Hidup sebagai sesuatu yang berupaya untuk beraktiviti, berkembang biak serta mengawal perkembangan koloninya. Perkara sedemikian berlaku terhadap hidupan seni seperti bakteria yang dapat berkembang biak secara terkawal. Virus terus berkembang biak secara tidak terkawal sehingga mencapai keadaan tepu dan akhirnya lenyap. Virus cacar adalah satu-satunya virus yang mengakibatkan penyakit yang dikenalpasti telah lenyap dengan terhasilnya vaksin yang dapat menumpaskannya. Sekiranya virus ditakrif sebagai sesuatu yang hidup, membiak sekalipun pada keadaan tidak terkawal maka virus ciptaan manusia yang tersebar melalui media komputer, layak dinyatakan sebagai sesuatu yang hidup. Virus ini terdiri daripada kod-kod binari yang dapat melaksanakan aktiviti berkembang biak apabila berada dalam perumah iaitu komputer. Virus ini berjangkit dan membawa mudharat kepada pengguna-pengguna komputer sehingga mengakibatkan mereka kerugian.

ii.   Mati Adalah Yang Mematikan Dan 
      Hidup Adalah Yang Menghidupkan

Bermula takrifan hidupan adalah daripada sel (organisma). Demikian itu masih lagi takrifan saintis secara umum. Apabila sampai ke tahap ilmu perubatan secara lebih teliti, takrifan tentang hidup dan mati sekali lagi berubah. Seorang yang berada dalam keadaan pengsan atau koma sedangkan organ otaknya masih menunjukkan aktiviti, dinyatakan sebagai masih lagi hidup secara klinikal manakala seorang yang koma dalam keadaan tiada lagi aktiviti otak yang dapat dikesani dikatakan sebagai telah mati secara klinikal.

Namun terdapat kes, seseorang yang telah mati secara klinikal dengan tiada aktiviti otak serta tiada sebarang denyutan jantung, kemudiannya didapati masih hidup dan dapat 'hidup semula' setelah melalui proses 'kematian'nya itu. Yang demikian itu, takrifan hidup dan mati terhadap sesuatu subjek atau individu masih dinyatakan sebagai sesuatu yang samar. Namun seorang manusia yang hidup didapati dapat menyaksikan kejadian-kejadian mati dan hidup. Tuhan sendiri mengagendakan kematian dan kehidupan dengan tujuan tertentu iaitu untuk menguji siapakah dalam kalangan hamba-hambaNya yang terlebih molek amalannya? Tentunya ada tujuan tertentu yang Tuhan lakukan sedemikian yang hanya Dia sahaja yang mengetahui. Takrifan hidup dan mati pada ukuran tubuh fizikal didapati tidak selari dengan takrifan kerohanian. Terdapat ayat dalam surah Al-Baqarah yang memberitahu bahawa Tuhan melarang umat ini memperkatakan terhadap jiwa seseorang yang terbunuh pada jalan Tuhan sebagai mati, bahkan ia hidup di sisi Tuhan dan mendapat rezeki (2:154). Orang-orang yang beriman tidak harus menyebut 'mati syahid' terhadap individu yang terbunuh pada jalan Tuhan. Begitu juga dengan arahan untuk umat ini berperang pada jalan Tuhan dengan menyerbu musuh, sebenarnya adalah sesuatu yang membawa kepada kehidupan dan bukannya kematian. Hidup perlu ditakrif semula sebagai sesuatu yang dapat membawa kehidupan dan mati bagi sesuatu yang berjasad yang bernyawa adalah lantaran ke'hidupan'nya hanya membawa kepada kematian. 

Oleh itu adalah wajar untuk menyatakan bahawa bakteria yang dapat memberi sesuatu kebaikan yang membawa kepada kehidupan perumah seperti laktobasillus adalah bakteria yang benar-benar hidup sedangkan virus yang tindakannya membawa kematian perumah maka virus itu sendiri adalah sesuatu yang mati. Lalu di antara yang hidup, yang manakah akan benar-benar membawa kebaikan? Demikian itulah ujian yang Tuhan mahu lakukan ke atas kita semua, sedang Dia Maha Menguasai Maha Pengampun. Demikian itulah kekuasaan Tuhan, memberi kehidupan kepada hidupan yang ada serta mendatangkan sesuatu yang lebih baik.

iii.   Contoh Kerajaan Yang Mati dan Umat Yang Hidup

Praktikal seperti ini sebenarnya harus dicontohi oleh golongan pemerintah. Sejarah telah membuktikan bahawa negara yang paling besar di dunia ini serta gagah darihal persenjataan iaitu Soviet Union, akhirnya runtuh disebabkan oleh sifat-sifat pemerintahan yang tidak membawa kehidupan kepada manusia bahkan kematian yang dahsyat. Pemerintah Soviet Union di bawah pimpinan Leonid Breznev telah mengakibatkan lebih sejuta umat Islam di Afghanistan terbunuh dan lebih dua juta umat manusia di Vietnam dan Kemboja maut. Pemerintahan sedemikian tidak diakui sebagai baik lantaran jumlah yang terbunuh sangat ramai.

Umat Islam Afghanistan tidak ditewaskan dengan jutaan rakyatnya yang terkorban lalu mereka berjihad bermati-matian siang dan malam sehingga mengakibatkan kerajaan Soviet Union bangkrap, sekalipun tenteranya tidak ditewaskan. Akhirnya pemerintahan komunis Soviet runtuh digantikan dengan sistem pemerintahan alademokrasi seperti Amerika Syarikat. Kita sering dapati suatu pemerintahan itu sering digantikan dengan pemerintahan lain yang lebih baik disebabkan kegagalan pemerintahan terdahulu membawa sesuatu yang bersifat menghidupkan serta memberi keadaan yang lebih baik kepada rakyat serta kehidupan manusia seluruhnya.

Akhir bagi peperangan adalah
kemenangan untuk yang hidup.



No comments:

Post a Comment

Popular