SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, May 17, 2012

SURAH AL MULK AYAT 3 -- KERAJAAN TUHAN DENGAN SISTEM TUJUH LAPISAN LANGIT


الذى خلق سبع سموت طباقا
ما ترى فى خلق الرحمن من تفوت
فارجع البصر هل ترى من فطور

Yang telah merekabentuk Ia tujuh (petala) langit bertindih-tindih. Tidak engkau lihat, pada ciptaan Al-Rahman daripada (sebarang) berlebih kurang. Maka kembalilah oleh engkau akan pandangan itu, adakah engkau lihat daripada (yang) terbuka?

Dia lah Yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit Yang berlapis-lapis; Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan Yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika Engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan (mu). Dapatkah Engkau melihat sebarang kecacatan? 

i.    Nama-nama Lapisan Lelangit Dan 
      Peranannya

Penciptaan langit adalah sedemikian rupa sebenarnya adalah agenda Tuhan untuk menampung hidupan di bumi ini. Tujuh lapisan langit yang setiap lapisan itu memainkan peranannya yang tersendiri. Lapisan langit yang tertinggi adalah astrosfera. Lapisan ini terdiri daripada medan magnetik bumi. Terkandung dalam lapisan ini adalah bulan (71:16) dan meteoroid yang sentiasa mengelilingi bumi. Lapisan ini memainkan peranan menepis cas-cas besar dari matahari untuk dipesongkan ke bahagian sisi dan tidak terkumpul di langit bumi sehingga mengakibatkan kilat-kilat besar berlaku.

Sekiranya bumi mengalami pengurangan medan magnetik barang sedikit maka, sinar-sinar bercas seperti positron, proton dan sebagainya akan terkumpul pada bahagian yang menghadap permukaan matahari membentuk tompokan radikal bebas yang berupaya melepasi lapisan ozon. Mana yang melepasinya akan membentuk awan-awan bercas sehingga menghasilkan kilat-kilat besar. Fenomena sedemikian sebenarnya dapat berlaku juga selepas letusan matahari secara menghadap ke permukaan bumi dengan kadar yang bersangatan. Kesan ribut petir dapat dijangkakan akan berlaku selang 24 jam hingga 36 jam selepas itu. Astrosfera menindih ionosfera di bawahnya.

Perubahan pada matahari memberi kesan
ketara kepada bumi.

Ionosfera terdiri daripada cas-cas positif dan negatif radikal bebas yang membezakan antara vakum angkasalepas dan lapisan bergas mesosfera di bawahnya. Cas-cas ini sebenarnya bergerak secara terheret dari barat ke timur mengikut pergerakan bumi. Dengan sifat bercas dan secara relatifnya meredah medan magnet ke arah barat menyebabkan cas-cas positif ringan seperti proton lebih cenderung untuk ditolak semula ke bawah ke arah permukaan bumi dan cas yang lebih berat daripada ion-ion negatif ke arah yang lebih tinggi. Tetapi cas-cas negatif yang berat akan berada di sana tidak terlepas ke angkasalepas yang sentiasa diimbangi dengan semburan proton dari matahari. Cas-cas negatif memainkan peranan menahan proton daripada terus terlepas ke angkasalepas. Sekiranya kekuatan medan magnet bumi mengalami pelemahan maka ketebalan lapisan ionosfera akan meningkat dengan ketara.

Kita harus bersyukur lantaran Tuhan yang telah menciptakan matahari menyembur cas secara agak tetap sehingga atmosfera bumi didapati agak tebal dan dapat menampung hidupan. Selain daripada peranannya menahan henjutan frekuensi rendah, ionosfera amat berfaedah sebagai media perambatan elektromagnetik frekuensi tinggi dari 3 Mhz hingga 30 Mhz. Komunikasi radio dapat berlaku antara dua tempat yang sangat berjauhan dan kaedah komunikasi ini adalah kaedah yang paling boleh diharap, yang tidak akan terganggu walaupun pada ketika peperangan. Ionosfera menindih mesosfera. Lapisan ini adalah merupakan lapisan paling sensitif terhadap perubahan yang berlaku di bumi ini. Sekiranya lapisan ionosfera merupakan lapisan yang panas hingga mencapai 350 darjah celcius, lapisan mesosfera pula merupakan lapisan yang sangat sejuk kurang daripada 150 darjah celcius di bawah paras beku.

Kesejukan lapisan ini berperanan menghalang wap-wap air yang meninggalkan permukaan bumi daripada terus dilepaskan ke angkasalepas. Geosaintis telah lama mengetahui bahawa keadaan bumi dengan jisim sedia ada, sebenarnya tidak mampu menahan komponen air daripada terus terlepas ke angkasalepas. Namun dengan perlindungan tertentu dan berbetulan air dapat berada pada ketiga-tiga tahap di bumi ini, menjadikan keadaan air dapat bertahan di sini dan ini merupakan suatu fenomena yang amat-amat menakjubkan. Sekiranya terjadi sesuatu terhadap lapisan ini sehingga suhunya meningkat, air akan terus dapat melepasinya ke angkasa lepas sehingga mengakibatkan tekanan di permukaan lautan akan jatuh dan lautan akan membuak (81:06) kerananya.

Mesosfera menindih stratosfera dengan suhu sekitar 150 darjah celcius di bawah paras beku. Antara lapisan ini terdapat lapisan ozon. Lapisan ozon berupaya menghalang sinar bahaya lampau lembayung dari matahari dan daripada sinaran kosmik yang banyak terdapat di angkasaraya. Lapisan ini bukan lagi merupakan lapisan berion seperti ionosfera dan mesosfera, tetapi benar-benar terbina daripada gas sepenuhnya. Hanya pesawat tertentu seperti helios yang direkabentuk oleh NASA mampu mencapai ketinggian ini sekitar 30,000 meter dari aras laut. Keadaan sedia ada yang melindungi bumi ini telah memungkinkan hidupan dapat bertahan di mukabumi ini dalam tempoh yang sangat lama mencapai jutaan tahun. Hanya kemudian ini apabila perindustrian pesat telah dilakukan oleh manusia, bumi ini mulai menunjukkan perubahan yang membinasakan.

ii.    Lapisan Yang Tiada Kebocoran

Melihat kali kedua terhadap fenomena langit adalah dengan melihat isi kandungan lapisan langit berkenaan. Gas-gas paling ringan seperti gas hidrogen dan helium sebenarnya berada pada kedudukan paling tinggi. Gas-gas ini membentuk radikal bebas. Dengan suhu yang sangat sejuk sekitar suhu ruang angkasa itu sendiri, gas-gas ini terbiar berkeadaan sedemikian berada di bawah pengaruh graviti bumi dan berada di sekitar bumi ini. Sekalipun hidrogen dapat mengadakan ikatan hidrogen terhadap sebatian-sebatian lain yang mengandungi unsur nitrogen, oksigen dan flourin, namun paduan atom-atom hidrogen yang membentuk gas hidrogen dapat terlepas daripada sebatian berkenaan dan terus berada pada kedudukan yang paling tinggi. Semua sebatian ringan yang tidak membentuk ikatan hidrogen seperti gas klorin serta gas nadir dapat melepasi lapisan mesosfera sehingga berada pada kedudukan yang tinggi tetapi di bawah lapisan astrosfera.

Pada kedudukan melebihi 150 km, nun tinggi di atas sana, gas-gas ini kurang berinteraksi antara satu jenis dengan jenis gas yang lain dan keadaan sebenarnya yang terbentuk adalah ion-ion daripada gas-gas berkenaan. Gas-gas bertukar bentuk daripada keadaan molekul kepada ion dengan tenaga pengionan. Tenaga pengionan datang daripada sinaran matahari serta sinaran kosmik yang datang dari kedudukan yang jauh di angkasalepas. Lapisan berion lebih bersifat seperti api atau wap asid yang membakar.

Oleh itu suhu ketinggian pada paras lapisan langit yang berbeza adalah berubah-ubah daripada suhu sangat rendah sekitar 2 kelvin, kepada suhu yang tinggi sekitar 350 darjah celcius dan kepada suhu yang rendah bawah 150 darjah celcius di bawah paras beku dan meningkat semula apabila semakin menghampiri permukaan bumi kepada suhu bumi sekitar 25 darjah celcius. Sekali kali tidak akan berlaku lapisan mesosfera akan terbuka kepada astrosfera dan tidak juga lapisan stratosfera terbuka kepada ionosfera. Begitu juga lapisan ozon dan atmosfera tidak akan terbuka kepada mesosfera. Semuanya bagaikan kuih lapis yang saling melindungi antara satu lapisan dengan lapisan yang lain yang tidak akan bercampur semasa pembikinan.

Semakin rendah suatu lapisan langit, tidak akan terdapat banyak ion-ion radikal bebas yang terbentuk. Lapisan ozon sendiri adalah merupakan molekul-molekul oksigen O3 yang bertindak sebagai lapisan penampan sinar-sinar bahaya dari matahari dan bintang-bintang. Sebenarnya lapisan yang nipis ini sendiri merupakan molekul-molekul baru ozon yang sentiasa terbentuk kesan daripada pancaran berterusan sinar lampau lembayung ke atas molekul oksigen.

Sebenarnya stratosfera bermula dari bahagian bawah lapisan mesosfera ke lapisan yang lebih rendah, adalah tempat terkumpulnya gas-gas seperti nitrogen, oksigen, ozon, flourin dan kloroflorokarbon secara relatifnya terdiri daripada campuran-campuran gas yang mempunyai pelbagai berat molekul. Gas nitrogen dengan berat molekul 28, oksigen 32, ozon 48, flourin 34 dan kloroflorokarbon dengan berat molekul berubah sekitar 60 hingga ke 100 u.j.a. Lapisan ini dikenali sebagai lapisan interaksi Nitrogen-Oksigen-Flourin (NOF). Lapisan stratosfera ini yang suhunya kurang daripada 150 darjah celcius di bawah paras beku memainkan peranan yang amat penting untuk menghalang wap-wap air daripada melaluinya. Tidak akan berlaku kebocoran antara lapisan hidrosfera iaitu tempat terjadi aktiviti air hingga ke lapisan mesosfera melaluinya. 

iii.     Lapisan Yang Akan Dibocori

Sehingga kini belum pernah terjadi secara nyata kejadian kebocoran antara lapisan bawah atmosfera dengan lapisan mesosfera melalui stratosfera. Lapisan interaksi NOF daripada campuran radikal bebas pada lapisan mesosfera akhirnya membentuk gas-gas neutral sepenuhnya pada lapisan stratosfera. Campuran seperti ini dikenali sebagai plasma. Plasma memberi interaksi pewarnaan tertentu sebagai suatu fenomena yang sering terjadi di kawasan kutub-kutub bumi.

Apabila kapal angkasa memulakan tujahan ke angkasalepas, wap-wap air yang terlalu banyak lagi panas dilepaskan kembali ke bumi sehingga ke altitud yang paling tinggi. Wap-wap air ini bertenaga tinggi dan dapat berada dalam tempoh yang agak lama sehingga beberapa hari pada lapisan mesosfera disebabkan wujud ikatan hidrogen antara molekul air dan komponen-komponen gas lapisan interaksi NOF. Wap-wap air ini dapat bergerak ke kutub membentuk awan polar mesosfera pada ketinggian kira-kira 80 hingga 85 kilometer. Kilauan awan sedemikian pada waktu malam memberi pandangan yang menggerunkan akibat pembentukan hablur ais yang kecil. Kejadian seperti ini memberi gambaran apabila berlaku pelemahan lapisan langit suatu masa nanti, wap-wap air akan dapat berada pada lapisan mesosfera yang sangat tinggi itu. Sehingga sekitar jam 9:30 malam suatu tompokan besar awan berkilauan dapat dilihat di ufuk barat dan seawal jam 4:30 pagi di ufuk timur menjelang akhir riwayat bumi ini.

Gambaran Awan Polar Mesosfera Yang Hanya Berlaku 
Di Kawasan Tundra Buat Masa Ini

No comments:

Post a Comment

Popular