SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, February 23, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 12 -- TEKNOLOGI YANG DIWARISI NABI SULAIMAN A.S.


ﻮ ﻠﺴﻠﻴﻤﻦ ﺍﻠﺮﻴﺢ

Dan bagi Sulaiman, akan angin,

Dan Kami kurniakan kepada Nabi Sulaiman kuasa menggunakan angin untuk perjalanannya,

Teknologi yang diperolehi oleh nabi Daud A.S. diwarisi seterusnya oleh anaknya iaitu Nabi Sulaiman A.S. Nabi Sulaiman A.S. memperolehi teknologi melempar angin pada kelajuan bersangatan. Kefahaman dalam masyarakat Islam selama ini menerima bahawa Nabi Sulaiman A.S. dikurniakan Tuhan keupayaan memerintah angin bagi membawanya ke mana sahaja yang baginda kehendaki. Penulis tidak menafikan kefahaman seperti itu. Adalah merupakan kehendak Tuhan untuk mengurniakan mukjizat tertentu kepada rasul-rasul pilihannya sebagai bukti kerasulan. 

Pelbagai kefahaman tentang mukjizat
yang dikurniakan Tuhan kepada
Nabi Sulaiman A.S.

Kiranya kita melihat dengan lebih teliti, perkataan ﺍﻠﺮﻴﺢ disambut dengan sebutan fathah pada huruf ﺢ . Oleh itu, untuk mendapat pengertian sebenar terhadap perkara angin, rujukan pada himpunan yang sama perlu dilakukan dan kita dapati rujukan pada ayat ke-10 daripada surah ini - perlakuan yang serupa berlaku pada perkataan ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ . Iaitu ‘suatu tindakan’ dilakukan kepada angin sebanding dengan ‘sesuatu tindakan’ dilakukan terhadap besi. Kedua-dua sama ada angin atau besi adalah merupakan subjek yang dikenakan suatu tindakan. Dalam hal ini, tindakan yang dikenakan adalah berlainan. Rujukan bahasa terhadap angin dan besi, kedua-duanya adalah subjek yang telah dikenakan tindakan tertentu (secara pasif) dan bukannya melakukan suatu tindakan aktif.  Oleh kerana tiada perkataan sesuai dalam Bahasa Melayu untuk menjelaskan perkara ini, penulis telah mencadangkan terjemahan dengan perkataan ‘akan’.  Iaitu merujuk subjek yang dikenakan tindakan.

Pada tahap ini kita masih belum lagi mengetahui apakah tindakan yang telah Nabi Sulaiman A.S. kenakan terhadap angin? Tidak seperti besi, telah dinyatakan dengan tindakan mendahuluinya, bahawa Nabi Daud A.S. melakukan suatu kerja melembutkan. Di sinilah letaknya keindahan Bahasa Al-Qur’an bahawa subjek telah dinyatakan terlebih dahulu iaitu dikenakan tindakan, sedangkan tindakan yang dikenakan terhadap subjek itu, masih belum dinyatakan. Kefahaman melalui kaedah ini mungkin agak berlainan daripada kefahaman yang diperolehi dari terjemahan umum yang biasa. Penelitian seperti ini diperlukan memandangkan terdapat ayat yang menyatakan sifat Tuhan Maha Melihat (secara teliti) terhadap pekerjaan mereka. 





No comments:

Post a Comment

Popular