SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, February 15, 2018

TUHAN MAHA MELIHAT PEKERJAAN SESEORANG


ﺍﻨﻰ ﺒﻣﺎ ﺘﻌﻤﻠﻮﻦ ﺒﺼﻴﺮ
Sesungguhnya Aku, dengan apa yang kamu kerjakan, Maha Melihat.
Sesungguhnya Aku Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan.
Dengan melihat kepada sifat-sifat besi, kita harus memaklumi mengapakah teknologi yang Tuhan nyatakan dalam surah ini adalah sedemikian rupa? Melihat serta meneliti untuk memikirkan kebaikan serta manfaat besar yang boleh diperolehi daripada kenyataan sedemikian, sebenarnya adalah merupakan perintah Tuhan daripada Al-Qur’an. Terdapat berbagai-bagai jenis besi yang telahpun kita kenali. Ada besi acuan, ada besi tuang, ada besi waja – yang lebih dikenali sebagai keluli, besi anyaman, keluli nirkarat, besi berani dan terdapat istilah yang telah kita warisi selama ini merujuk kepada peralatan dapur seperti pinggan ayan dan mangkuk ayan; semua itu merujuk kepada bahan asas besi.

Sifat Magnetik Besi

Besi mudah teraruh dalam medan magnet kuat yang dikenakan kepadanya membentuk magnet yang dapat bertahan lebih lama. Selain daripada besi dan kobalt, setakat ini sifat seperti ini sukar didapati pada logam-logam lain. Super magnet seperti neodymium, sekalipun dapat dikatakan memiliki sifat magnetik yang sangat kuat, ianya sangat berat dan tidak mudah teraruh. Memanipulasi sifat magnet yang kuat adalah asas kepada pembentukan peralatan dengan keupayaan yang sangat besar. Suatu ketika dahulu, kiranya kita ingin membentuk peralatan seperti motor elektrik dan penjana kuasa, antara perkara yang diperlukan adalah tenaga luaran yang akan menggerakkan suatu konduktor memotong fluks magnet; penemuan terkini dapat membuktikan perkara sebaliknya. Tiada punca tenaga luar diperlukan dan magnet dapat mengeluarkan tenaganya sendiri berdasarkan kaedah tertentu. Sifat kehandalan tenaga daripada magnet ini, diperolehi daripada besi dengan berat atom 57. Hanya atom besi jenis ini memiliki elektron dengan penandaan spin -1/2, (tiada pada jenis besi lain) sehingga dapat membawa sifat magnetik yang kuat, agak ringan berbanding logam magnetik lain serta dapat diaruhkan untuk bertahan lebih lama. 

Tiada Tenaga Percuma


Penulis bersetuju dengan konsep ‘overunity’ sebagaimana yang dipersembahkan dalam banyak penemuan terkini tentangnya di Youtube. Sekalipun seolah-olah motor elektrik atau penjana elektrik berkenaan tidak menerima sebarang bekalan tenaga dari mana-mana sumber, sebenarnya punca tenaga itu datang daripada atom-atom yang membawa sifat magnetik kuat. Kekuatan magnetik itu sendiri disediakan daripada tenaga yang terserap masuk kepada atom-atom berkenaan contohnya seperti atom-atom besi, semasa kejadian supernova suatu ketika dahulu. Dengan memanipulasi sumber tenaga seperti ini, kita dapat membentuk medan magnet sangat kuat sehingga sumber tenaga baru dapat diperolehi. 

Namun apabila perkara ini dibincangkan, rata-rata komentar memberi sambutan hambar terhadap perkara ini dengan menyatakan bahawa konsep ‘overunity’ adalah sesuatu yang berlawanan dengan hukum fizik. Penulis tidak menafikan hukum fizik dan pada masa yang sama juga penulis tidak menafikan konsep ‘overunity’. Tiada sumber tenaga percuma di alam ini dan segala sesuatu pasti datang daripada sesuatu sebelumnya. Tuhan tidak jadikan alam ini muncul dan terjadi secara tiba-tiba meskipun Dia berkuasa untuk melakukan sedemikian.

Alam ini yang dikatakan terjadi secara
tiba-tiba sebenarnya menyalahi sifat
fizik terhadap Hukum Keabadian
Tenaga dan Hukum Termodinamik
 itu sendiri.

Konsep ‘overunity’ telah dipersembahkan dalam suatu demo yang ditunjukkan oleh seorang warga Turki. Sekalipun konsep ini dikatakan menyalahi hukum fizik, sebenarnya suatu kajian lanjut diperlukan untuk menjelaskan bagaimana perkara ini dapat terjadi tanpa menyalahi penjelasan daripada hukum fizik atau termodinamik.


Dakwaan yang dibuat oleh perekacipta 
dalam video ini, tidak harus dikeji secara
 berterusan tetapi harus dikaji berterusan.


No comments:

Post a Comment

Popular