SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, February 9, 2018

TEKNOLOGI JALINAN DAN TENTANG BESI ITU SENDIRI


Mengapakah Jalinan Diperlukan?

Sekali lagi diingatkan bahawa penulis tidak bertujuan untuk mendapatkan tafsiran daripada ayat Al-Qur’an yang dinyatakan. Namun daripada ayat-ayat yang merujuk kepada perkara yang telah berlaku suatu ketika dahulu, suatu pengajaran dapat diambil dan suatu manfaat dapat diperolehi. Sama ada penulis atau pembaca, kita sebenarnya tidak pernah menyaksikan bagaimana proses menyediakan jalinan pada baju perisai itu telah dilakukan Nabi Daud A.S. Analogi yang boleh penulis nyatakan tentang perkara ini dan perkaitannya pada zaman ini adalah berkaitan dengan teknologi jalinan atau ‘strip technology’. 

Sekiranya pada penerangan sebelum ini iaitu pada bahagian melembutkan besi, adalah merupakan suatu usaha yang dilakukan dengan menumpukan tenaga yang dibekalkan; perkara sebaliknya pula dapat dijelaskan pada ayat yang dinyatakan pada bahagian ini. Iaitu tenaga gelombang pada julat frekuensi tertentu, dapat dilemahkan menggunakan kaedah teknologi jalinan dan perkara ini sememangnya sedang dibangunkan sekarang ini dalam teknologi ketenteraan. Penghasilan perisai radar dapat menghalimunankan jentera-jentera peperangan agar tidak dapat dikesan oleh radar musuh. Bahkan melalui teknologi jalinan, lebar jalur cahaya dalam julat kelihatan, dapat dipilih secara khusus sehingga dapat meng‘hilang’kan sipemakainya. 

Teknologi yang buat masa ini masih dalam kajian.

Umat Islam harus memanfaatkan teknologi sedemikian kerana penggunaan besi adalah sebahagian asas kepada pembentukan teknologi. Nabi Daud A.S. dan Nabi Sulaiman A.S. telah membangunkan negara mereka berasaskan teknologi besi. Bukan sahaja barangan besi itu sendiri, perkara yang berkaitan dengannya seperti kaedah peleburan dan juga perlembutannya. Semua ini berkait rapat dengan perkara yang akan penulis jelaskan sedikit lagi pada bahagian selanjutnya daripada ayat-ayat berikut.

Mengapakan Besi?

Besi memiliki salah satu isotop dengan berat atom 57 dan nombor atom 26. Besi juga memiliki bahan asas yang membawa sifat magnetik selain daripada kobalt. Secara asasnya, bumi tidak menyediakan bijih besinya sendiri kerana unsur besi adalah suatu yang diturunkan Tuhan dari langit. Unsur seperti besi dan juga kobalt, hanya dapat terhasil daripada kejadian supernova yang besar suatu ketika dahulu dan bahan ini telah tersebar merata-rata di cakerawala. Dalam surah 57 ayat 25 (iaitu ayat ke-26 kiranya ayat Bismillah diambil kira sebagai ayat pertama), Tuhan telah nyatakan bahawa besi adalah suatu yang diturunkan, memiliki sifat kehandalan yang bersangatan, supaya Tuhan mengetahui siapakah dalam kalangan  umat ini yang menolong agama Tuhan dengan menggunakan besi? Oleh itu teknologi berasaskan besi harus diambil manfaat oleh umat ini agar mereka dapat menempuh kehidupan yang baik di dunia ini dan di akhirat kelak. 

Untuk memperolehi besi, suatu proses yang dikenali sebagai proses penurunan logam harus dilakukan. Bijih besi yang selalunya terdiri daripada besi oksida, iaitu bijih yang berwarna kelabu perlu dipanaskan sama ada melalui haba api, gelombang haba atau induksi elektromagnetik dan dicampurkan dengan agen penurun seperti arangbatu. Dalam proses penurunan itu, logam besi akan terturun dari bijih besi dan diturunkan keluar melalui corong relau membentuk rod, kepingan atau bongkah besi. Sementara itu agen penurun akan bertindak balas dengan oksida bijih membentuk sebatian karbon dioksida yang membentuk gas dan dibebaskan keluar. Proses ini dilakukan pada suhu lebur yang agak tinggi. 


Kaedah aruhan untuk mendapatkan besi 
adalah lebih menjimatkan tenaga dan
dapat mengurangi kesan pencemaran.

Besi tulen yang terhasil melalui kaedah seperti ini amat mudah teroksida kembali, tetapi melalui tempoh masa yang agak lama bergantung kepada suhu persekitaran. Kehadiran air pula dapat mengakibatkan besi yang telah teroksida menjadi karat terhidrat. Untuk membuatkan logam besi dapat bertahan lama, besi perlu melalui proses pengkelulian dengan menambah unsur karbon kepada leburan besi semasa melalui proses pembikinan. Untuk menjadikan logam keluli memiliki sifat kekuatan terhadap daya luaran dan juga terhadap ketegasan yang tinggi, keluli perlu dirawat melalui proses perlenyekan beberapa kali untuk menghasilkan lebih banyak kecacatan butir bagi membentuk lebih banyak sempadan butir pada saiz mikroskopik. Bergantung kepada penggunaan, contohnya dalam penghasilan instrumen kecil, keluli dalam bentuk serbuk metalurgi terlebih dahulu melalui proses pemampatan dan dipanaskan semula pada suhu tertentu bagi membentuk bahan mudah lentur tetapi tidak mudah patah. Peralatan berkejituan tinggi seperti jam tangan dihasilkan melalui penghasilan keluli seperti ini dan lebih dikenali sebagai keluli nirkarat. 










No comments:

Post a Comment

Popular