SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 1, 2015

SURAH ALI IMRAN AYAT 11 -- SEPERTI ADAB KELUARGA FIR'AUN



Seperti adab keluarga Fir'aun dan orang-orang yang daripada sebelum mereka, telah mendustai mereka terhadap ayat-ayat Kami lalu telah mengambil Ia akan mereka oleh Allah terhadap dosa-dosa mereka dan Allah bersangatan siksa.

(Keadaan orang-orang kafir itu) sama seperti keadaan kaum Firaun, dan orang-orang Yang terdahulu dari mereka; mereka mendustakan ayat-ayat keterangan kami, lalu Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosa mereka. dan (ingatlah), Allah Maha berat azab seksaNya.

i.    Peradaban Yang Dituruti Sepanjang 
      Zaman

Fir'aun mengagungkan kebendaan, binaan-binaan Fir'aun seperti bangunan piramid merupakan bangunan yang tidak lagi dimanfaatkan kegunaannya masakini melainkan sekadar muzium yang dipertontonkan. Seperti itulah pemerintahan masakini yang mengutamakan pembinaan-pembinaan yang kemudiannya ditinggalkan tidak dimanfaatkan melainkan sekadar untuk kediaman burung-burung dan haiwan-haiwan liar yang lain. Sistem pemerintahan Fir'aun berdasarkan hirarki masyarakat, telah dicontohi oleh umat masakini yang mengagungkan hirarki sehingga wujudnya golongan bangsawan, golongan pertengahan dan golongan bawahan. Dasar pecah belah dan perintah berlaku dengan cara menakut-nakutkan golongan pertengahan terhadap jenayah golongan bawahan.

Kita dimomokkan dengan perbezaan sesama kita, 
hakikatnya kita telah dipisahkan menurut kasta ekonomi, 
supaya golongan atasan dapat bawa lari harta kita.

ii.   Fir'aun Dengan Sistem Hirarki

Perutusan Nabi Muhammad S.A.W. kepada umat zaman ini yang berada di bawah pemerintahan-pemerintahan kerajaan, adalah seumpama perutusan Nabi Musa A.S. kepada bani Israel yang berada di bawah kekuasaan Fir'aun, suatu masa dahulu (73:15). Hirarki dalam penguasaan sesebuah negara pada masa ini adalah mencontohi hirarki pemerintahan Fir'aun. Umat telah dibahagikan kepada beberapa pemerintahan berkasta melalui kasta pengagihan ekonomi. Sekiranya dahulu, umat dikuasai melalui sistem perhambaan, kini umat juga dikuasai melalui manipulasi ekonomi kapitalis berasaskan kuasa perniagaan yang disulami dengan riba dan pajakan. Tiada bezanya kesan penguasaan sedemikian apabila umat telah dibahagi-bahagikan kepada beberapa tahap kedudukan dan umat menjadi terpecah atas dasar perbezaan itu. Sekiranya dahulu Fir'aun memiliki kekuatan sumber air dengan memegang kekunci air sungai Nil, pemerintahan kini menguasai sumber aliran wang seperti sistem perbankan dan juga sistem pengagihan barang-barang keperluan. Kesan pemerintahan seperti ini membawa akibat pembangunan pesat negara apabila banyak bangunan-bangunan besar serta pencakar langit telah didirikan. Selain daripada pembangunan-pembangunan penempatan dan juga perniagaan, pembangunan dan projek pertanian tanpa kawalan telah meninggalkan kesan yang besar terhadap kestabilan alam sekitar. Beberapa bencana juga telah berlaku menimpa umat seperti tanah runtuh dan juga ribut yang merosakkan akibat daripada perlepasan bahan-bahan kimia tertentu untuk tujuan pertanian. Perlepasan haba berlebihan ke atmosfera mengakibatkan bumi kediaman manusia kini semakin panas dan bencana kebakaran sering terjadi, menjelang musim panas. Sebenarnya kegilaan ini dapat dihentikan melalui praktik yang diperolehi daripada wahyu Tuhan.

iii.  Fir'aun - Suatu Perwarisan Pemerintahan

Sistem Pemerintahan Fir'aun - Wujud Sehingga Kini



No comments:

Post a Comment

Popular