SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 15, 2015

SURAH ALI IMRAN AYAT 13 -- PERANG PENENTUAN KEPADA PERUBAHAN

Sesungguhnya telah adalah ia bagi kamu suatu ayat pada dua pasukan, dua yang bertemu, satu pasukan ia berperang pada jalan Allah dan lainnya yang ingkar, mereka melihat akan mereka dua kali berbanding mereka, penglihatan mata. Dan Allah ia menguatkan dengan pertolonganNya barangsiapa yang ia kehendaki. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar pengajaran bagi yang memiliki pendapat.

Sesungguhnya telah ada satu tanda (bukti) bagi kamu pada (peristiwa) dua pasukan Yang telah bertemu (di medan perang); satu pasukan (orang-orang Islam) berperang pada jalan Allah (kerana mempertahankan ugama Allah), dan Yang satu lagi dari golongan kafir musyrik. mereka (yang kafir itu) melihat orang-orang Islam Dengan pandangan mata biasa - dua kali ramainya berbanding Dengan mereka sendiri. dan Allah sentiasa menguatkan sesiapa Yang dikehendakiNya, Dengan memberikan pertolonganNya. Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat satu pengajaran Yang memberi insaf bagi orang-orang Yang berfikiran (yang celik mata hatinya).

i.    Perang Masa Kini

Sesiapapun tidak menyangka bahawa, Amerika Syarikat yang memiliki jumlah tentera yang ramai sekitar 140,000 orang masih ditempatkan di Afghanistan setelah berlalu tempoh 11 tahun (2001 – 2012). Masih belum juga mereka memenangi peperangan terhadap 'pengganas'. Mereka memiliki kelengkapan peperangan yang jauh lebih besar daripada 'pengganas' yang mereka perangi. Dengan hutang negara mereka mencapai jumlah sekitar USD 14000,000,000,000 akibat sistem ekonomi kapitalis, kini mereka telah mengeluarkan belanja peperangan melebihi USD 1400,000,000,000. Jumlah ini sekiranya dapat ditukarkan dalam bentuk ringgit, wang RM 100 setebal 6 inci dapat disusun secara melintang di atas lebuhraya dari Johor Bahru hingga ke Perlis. Tempoh peperangan yang terlalu lama telah mengakibatkan mereka terpaksa mengeluarkan biaya yang besar dan penulis yakin, mereka akan berakhir dengan kerugian.

Dengan sistem ekonomi kapitalis, mereka memerangkap rakyat mereka ke lembah perhambaan hutang. Mereka mengambil kesempatan ini dengan me'maksa' sebahagian rakyat mereka menganggoti pasukan bersenjata. Mereka yang berperang untuk menghadapi 'pengganas' sebenarnya lebih memilih kehidupan dunia untuk memperolehi gaji yang mereka perlukan, demi membayar hutang mereka. Sedangkan musuh 'pengganas' mereka, memilih 'kematian' dan mengharapkan balasan syuhada serta rahmat daripada Tuhan. Adakah mereka dapat mengatasi musuh mereka ini?

Sebenarnya mereka lebih suka memilih untuk bertahan daripada melakukan serangan aktif. Akhirnya kita dapat menyaksikan seorang demi seorang daripada mereka mati menemui ajal sama ada akibat serangan mengejut, pukul dan lari atau melalui serangan berani mati. Suatu bentuk serangan yang dapat mengakibatkan trauma berpanjangan.

ii.    Strategi Peperangan Yang 
       Menghabiskan Perbelanjaan

Untuk memenangi peperangan dengan negara musuh yang serba canggih darihal kelengkapan peperangan, strategi perang secara berhadapan tidak lagi boleh diguna pakai. Strategi yang terbaik adalah dengan melakukan serang hendap pukul dan lari. Cara ini mungkin dikatakan sebagai serangan penakut tetapi adalah lebih baik dikatakan sebagai 'penakut' asalkan kesudahannya adalah kemenangan. Bagi mereka yang merelakan diri, serangan berani mati secara mengejut wajar dilakukan supaya gabungan serangan sedemikian akan mengakibatkan tentera musuh mengalami trauma yang dahsyat.

Kekerapan serangan akan mengakibatkan musuh menyangka mereka sedang berhadapan dengan lawan pada bilangan yang sangat ramai. Mereka tiada pilihan melainkan memohon bantuan tentera tambahan dari negara mereka dan apabila jumlah itu telah ditambah, strategi serangan perlu diubah kepada serangan terhad dengan jumlah serangan dikurangkan. Serangan harus ditujukan kepada kemudahan strategik musuh supaya musuh akan meningkatkan lagi perbelanjaan peperangan. Dengan menanggung anggota tentera yang ramai serta bekalan strategik yang banyak, akhirnya jumlah yang perlu mereka belanjakan dalam peperangan akan terus meningkat. Peperangan seperti ini tentunya mengakibatkan negara mereka bangkrap pada akhirnya. Kadar perbelanjaan ketenteraan Amerika Syarikat kini adalah sekitar USD 4000 pada setiap saat dan kadar itu sentiasa meningkat apabila negara mereka mengalami defisit. Wang kertas yang mereka cetak setiap hari dan pelaburan baru yang mereka buat tidak lagi bermakna apabila pengguna wang USD adalah rakyat China, telah mula membanjiri bandar-bandar besar di pantai barat Amerika Syarikat, memborong banyak bangunan perniagaan.


Sistem kapitalis adalah ibarat bom jangka 
yang akan memusnahkan diri sendiri 

No comments:

Post a Comment

Popular