SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, May 27, 2015

SURAH ALI IMRAN AYAT 15 -- JANJI TUHAN SEBAGAI GANJARAN YANG LEBIH BAIK

Katakanlah olehmu "Mahukan aku khabarkan akan kamu dengan yang baik daripada semua itu buatmu. Bagi golongan yang telah berhati-hati mereka di sisi Tuhan mereka taman, ia berlari dari bawahnya sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya dan pasangan-pasangan yang dibersihkan dan keredhaan daripada Allah dan Allah Yang Melihat Melihat terhadap hamba-hamba."

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Mahukah supaya Aku khabarkan kepada kamu akan Yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang Yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa syurga, Yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. disediakan juga pasangan-pasangan / isteri-isteri Yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". dan (ingatlah), Allah sentiasa melihat akan hamba-hambaNya;

i.    Meninggalkan Kawasan Perbandaran Dan 
      Kembali Kepada Kehidupan Taman

Perkataan ini mungkin merupakan perkataan pelik untuk didengari. Pada masa kepimpinan negara menyeru kepada kehidupan ala kebandaran yang dikatakan maju, serba ada dan lebih selesa, risalah ini menganjurkan kehidupan ala kadar, berada jauh daripada perbandaran dengan cara mengusahakan kehidupan taman yang agak jauh daripada 'kemajuan'.

Permasalahan yang dapat dilihat kini adalah permasalahan sosial yang dapat merosakkan kehidupan itu sendiri. Kita semua telah saksikan bahawa kehidupan perbandaran lebih mendedahkan seseorang kepada kerosakan alam melalui pencemaran-pencemaran, penerokaan kawasan hidupan liar dan pencerobohan kawasan tadahan air dan permasalahan kehidupan sosial manusia itu sendiri yang dibebani dengan pelbagai bentuk tekanan ekonomi. Yang sebenarnya 'kemajuan' hidup di kawasan perbandaran tidak menjanjikan apa-apapun terhadap seseorang melainkan kepapaan dan kesempitan hidup. Mereka yang berada di kawasan perbandaran sebenarnya lebih mengharap kepada bantuan kerajaan melalui pembiayaan projek-projek yang dilaksanakan. Buktinya apabila perbelanjaan kerajaan terhadap sesebuah bandar itu dikurangkan, ramai daripada golongan peniaga terpaksa gulung tikar.

ii.   Penyakit-penyakit Hubungan Manusia Yang 
      Seringkali Menjalar

Dalam sebuah negara yang dikatakan membangun seperti negara kita ini, kita dapati bangunan-bangunan hospital sentiasa mengalami pertambahan dan begitu juga bilangan hospital baru yang dibina sama ada milik kerajaan atau milik persendirian. Kadar pertambahan hospital dan juga pertambahan bilangan pesakit kini di dapati melebih kadar pertumbuhan bilangan penduduk. Adakah ini perkara yang dijanjikan dalam suatu kehidupan yang mengejar kemajuan? Sesiapapun tidak dapat menafikan penyakit yang selalunya menjangkiti golongan kaya kini telah mula dihidapi oleh golongan pertengahan dan golongan miskin dan secara puratanya seseorang itu akan menderita ditimpa penyakit menjelang usianya 50 tahun. Permasalahan hidup seperti ini seringkali cuba ditutup daripada dijadikan indeks ukuran kemajuan sesebuah masyarakat.

Penyakit-penyakit masyarakat seperti aktiviti penagihan dan juga jenayah yang dikatakan berkurangan - akibat usaha giat aktiviti pencegahan sebagaimana yang dilakukan oleh pihak berkuasa dan juga kerja-kerja rondaan sukarela sebahagian ahli masyarakat - tidak harus dijadikan faktor pemberat dalam menentukan penurunan indeks kadar jenayah. Sekiranya faktor asas yang lain tidak diambil kira, akan sampai suatu masa nanti, aktiviti jenayah akan meloncat naik apabila peruntukan keamanan negara terjejas disebabkan oleh faktor-faktor tertentu. Sebenarnya aktiviti jenayah dan juga penjenayah, dijadikan alasan oleh pihak berkuasa untuk melaksanakan polisi kesetiaan berdasarkan rasa takut supaya dengan perasaan takut, mereka akan terus menyetujui apajua polisi pemerintahan yang diusahakan oleh pemerintah. Kaedah seperti ini akhirnya akan menggugat pemerintahan itu sendiri. 





No comments:

Post a Comment

Popular