SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, May 21, 2015

SURAH ALI IMRAN AYAT 14 -- PENYEBAB PEPERANGAN : FAKTOR KEHENDAK MANUSIA


Dihias bagi manusia itu kecintaan kehendak daripada wanita-wanita dan anak-anak lelaki dan berpikul-pikul daripada emas dan perak dan kuda-kuda tungangan berjenama dan ternakan-ternakan dan ladang. Yang demikian itu kesenangan kehidupan dunia dan Allah di sisiNya sebaik-baik tempat kembali.

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda Yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda Yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan Yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali Yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).

Keadaan masyarakat di China dan negara-negara asing lain yang telah mengalami cengkaman ekonomi selama ini, kini mula menunjukkan tanda-tanda penguasaan ekonomi mereka semula. Keadaan ini telah memberi mereka peluang untuk merebut peluang keemasan disebabkan oleh defisit yang dialami oleh negara Amerika Syarikat. Faktor ini terjadi adalah atas perkara yang tidak dapat dielakkan oleh sikap manusia sendiri yang mengejar status dan kemewahan. Negara-negara industri baru telah menerima pelaburan yang sangat banyak terhadap perindustrian kenderaan berjenama. Mereka juga menghasilkan baja-baja pertanian untuk tujuan projek pertanian, ternakan dan juga industri makanan. Kemewahan yang mereka perolehi pada waktu itu membolehkan mereka memanipulasi matawang Amerika Syarikat sehingga ke peringkat menyimpan wang tersebut lebih banyak daripada apa yang dimiliki oleh pentadbiran dan rakyat Amerika Syarikat sendiri. 

i.    Kesan Ketidakseimbangan Ekonomi 
      Di Negara-negara Lain

Kerancakan ekonomi kedua-dua negara Chindia, membolehkan hasil pertanian negara ini dapat dipasarkan pada harga yang memuaskan rakyat Malaysia sendiri. Dengan sistem ekonomi kapitalis yang diimport masuk ke negara China, pembangunan tidak seimbang juga telah berlaku apabila keberadaan rakyat mereka turut mengalami keperitan hidup dan pemerintah mereka memerah keringat rakyat sejak daripada awal pemerintahan komunis lagi. Sekalipun bangunan-bangunan baru telah banyak dibangunkan dan gedung-gedung perniagaan didirikan, semuanya terpaksa dibayar pada harga yang tinggi oleh rakyat negara terbabit. Pemaju-pemaju perumahan mereka membangunkan rumah-rumah mewah untuk rakyat yang dijual melalui sistem riba yang terpaksa dibayar dalam tempoh mencecah 70~80 tahun. Ini bermakna seseorang yang ingin memiliki rumah berkenaan terpaksa meninggalkan beban hingga beberapa generasi akan datang. Ketidak seimbangan sosial turut berlaku sehingga kepada aktiviti pemerdagangan manusia melalui aktiviti penyeludupan hingga kepada pelacuran. Kebanjiran pelacur-pelacur warga China ke negara ini bukan lagi merupakan perkara asing, disebabkan keperluan mendapatkan wang semata-mata untuk hidup.
 
Permasalahan sosial sedemikian sudah tentu merupakan suatu azab kepada semua mangsa ekonomi yang terlibat. Sekiranya permasalahan sosial ini dibiarkan, kebiasaan memilih hidup dalam maksiat akan mengakibatkan bukan sahaja mereka menganayai diri-diri mereka sendiri bahkan mereka akan menganayai pihak-pihak lain. Bibit permasalahan sosial sedemikian akan mengakibatkan kehidupan yang porak sebagaimana yang terjadi kepada rakyat Mexico dan Columbia, apabila penjenayah dan kumpulan samseng lebih menimbulkan ancaman kepada rakyat berbanding usaha-usaha keamanan yang diusahakan oleh pihak berkuasa.

ii.    Kerana Menuruti Hawa Nafsu, 
       Golongan Kapitalis Sanggup 
       Memulai Peperangan.

Apakah niat sampingan Amerika Syarikat memerangi Afghanistan? Selain daripada bertujuan mencemar nama Islam di mata rakyatnya, mereka memiliki niat lain iaitu mendapatkan bekalan minyak mentah dari Asia Tengah kiranya mereka memenangi peperangan terhadap 'pengganas' di Afghanistan. 

Namun menerusi kajian-kajian terkini oleh saintis mereka dalam bidang petroleum dan gas, mereka telah menemui kaedah terbaru dalam mendapatkan bekalan petroleum melalui perbelanjaan yang lebih menjimatkan. Iaitu pembangunan telaga minyak syil yang dapat memancarkan minyak bumi pada kadar yang lebih cepat serta menjimatkan. Penjanaan minyak syil di Amerika Syarikat diikuti dengan minyak pepasir di Kanada, telah mengakibatkan kejatuhan harga minyak dunia daripada sekitar USD100 kepada USD50 per barrel. 

Bermulalah peperangan harga antara negara-negara blok Barat dengan negara-negara OPEC yang menyaksikan bekalan minyak mentah murah terus membanjiri pasaran dunia. Arab Saudi selaku 'ketua' negara-negara OPEC mengugut negara-negara ahli untuk tidak mengurangkan kadar pengeluaran minyak mereka. Ia berusaha mengenakan penalti yang besar kepada blok Barat sehingga mengakibatkan harga pasaran minyak dunia terus jatuh di bawah paras USD50. Kegilaan kapitalis Arab Saudi yang semakin hampir kehilangan kuasa pasaran minyak, telah mendorong kepada peperangan baru yang sengaja diwujudkan, untuk menimbulkan rasa takut kepada pedagang-pedagang minyak antarabangsa supaya harga komoditi itu meningkat naik. Arab Saudi telah mula mengambil tindakan ketenteraan ke atas Yaman, hanya semata-mata kerana masalah dalaman negara itu. Ia telah membekalkan senjata kepada bekas presiden Yaman yang digulingkan untuk membantu pemberontak Houthi melawan kerajaan baru yang memerintah. Apabila pemberontah Houthi hampir menguasai ibu negara Yaman, pemimpin mereka tiada pilihan melainkan memohon negara-negara jiran mereka termasuk Arab Saudi untuk membantunya. 

Bagai pucuk dicita ulam mendatang, Arab Saudi terus bertindak menyerang Yaman tanpa memerlukan sebarang resolusi atau mandat PBB dan ia turut mengheret negara-negara lain untuk terlibat sama ke kancah peperangan. Bagaimanakah kesudahannya? Tentunya Amerika Syarikat juga tidak bersedia untuk menghadapi kejatuhan harga minyak yang terlalu rendah dalam tempoh yang lama. Keadaan ini memberi peluang untuknya untuk meringankan sekatan senjata kepada Iran, supaya Iran dapat menyalurkan senjata kepada pemberontak Houthi di Yaman agar api peperangan akan terus merebak.





No comments:

Post a Comment

Popular