SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, May 8, 2015

SURAH ALI IMRAN AYAT 12 -- CORAK PEMERINTAHAN YANG AKAN RUNTUH

 
Katakanlah olehmu terhadap golongan yang telah ingkar mereka, kelak kamu akan dikalahkan dan kamu akan dihimpunkan ke Jahanam, (demikian itulah) seburuk-buruk tempat kediaman.

Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir itu: "Kamu akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan dihimpunkan (pada hari kiamat) ke Dalam neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat Yang disediakan".

i.    Sistem Yang Akan Tewas

Salah satu keajaiban dunia masakini adalah apabila seseorang dikenakan bayaran lebih daripada setiap pinjaman yang dilakukan. Seseorang yang meminjam wang daripada institusi kewangan perlu membayar lebih, sekitar 5% daripada baki pinjaman dalam masa setahun. Penglibatan seorang sudah tentu tidak menimbulkan kesan ketara kepada ekonomi sesebuah negara. Bagaimana pula melalui sistem yang diwujudkan, hampir setiap rakyat yang bekerja telah terpaksa melakukan pinjaman terhadap hartanah dan kenderaan keperluan yang perlu dimiliki. Setelah berlalu tempoh masa yang panjang, di manakah lebihan wang harus diperolehi oleh hampir semua rakyat yang bekerja untuk membayar kembali pinjaman mereka? Secara umumnya mereka terpaksa aktif bekerja demi memperolehi wang yang harus dikeluarkan untuk membayar hutang. Oleh kerana pulangan riba merupakan suatu yang menguntungkan institusi kewangan, semakin banyak institusi kewangan diwujudkan semata-mata untuk mendapatkan keuntungan berpanjangan daripada sistem perniagaan berasaskan riba yang mereka laksanakan. Akhirnya institusi kewangan menjadi pihak yang meraih wang yang beredar dalam negara dan umat mengalami kesempitan hidup disebabkan edaran wang menjadi semakin terhad. Kesengsaraan rakyat menjadi titik tolak kepada keruntuhan sistem sedemikian sehingga akan mengubah senario politik sesebuah negara.

ii.    Sistem Perhambaan Yang Menindas

Sistem komunis yang mengongkong akhirnya terbukti tewas apabila kebanyakan daripada perbelanjaan telah disalurkan untuk tujuan persenjataan dan peperangan. Melalui idea baru perestroika yang diperkenalkan oleh Mikail Gorbachev dan penerimaan negara China dan India ke pasaran dunia melalui WTO, negara-negara tersebut mulai menerjah ke pasaran bebas dunia. Oleh kerana perkembangan pasaran hartanah dan kredit di negara-negara kapitalis telah menuju kepada kehancuran, kepimpinan mereka tiada pilihan melainkan membenarkan pemilik-pemilik syarikat korporat untuk membuat pelaburan di negara-negara pasaran baru seperti China, India dan Myanmar untuk mendapatkan tenaga kerja dengan upah murah. Tujuannya adalah untuk menghadapi pasaran bebas yang lebih kompetitif. Tindakan ini mengakibatkan pengaliran modal pasaran dari negara asal ke negara-negara membangun yang baru. Kesempitan hidup mula dirasai oleh rakyat negara maju apabila kitaran wang dalam negara mereka terjejas teruk bahkan sehingga mengakibatkan mereka berada dalam keadaan berhutang berpanjangan. Tren baru yang dihadapi oleh penduduk negara maju berlaku apabila mereka terpaksa berbaris panjang mendapatkan makanan yang dicatu dan mereka mendiami rumah-rumah khemah seolah-olah kediaman mereka adalah bandaraya khemah. Tanggungan hutang menjadikan mereka hamba kepada sistem kapitalis dan pemilik-pemilik modal besar dapat mempergunakan mereka melalui hutang yang mereka tanggung. Mereka menjadi hamba kepada suasana, menjadi banduan dalam penjara yang tiada jerigi besi dan menjadi orang suruhan kepada tuan yang tidak mereka ketahui.

iii.    Penjajahan Dan Perenggutan Maruah

Sebenarnya kita tidak perlu menunggu suatu kekuasaan baru dunia Islam yang akan muncul. Sistem kapitalis itu sendiri akhirnya mengarah negara mereka ke puncak kegagalan. Keruntuhan berlaku apabila wujud penjajah-penjajah baru yang datang dari luar yang menguasai segala hartanah dan perniagaan yang mereka miliki sebelumnya. Lebih banyak hartanah akan terjual ke pihak asing apabila semakin ramai rakyat memerlukan kecairan untuk kemandirian mereka sendiri. Semakin banyak perniagaan baru yang melibatkan maruah manusia muncul. Kemanusiaan semakin tidak bererti. Atas kesedaran ini akan wujud seruan-seruan baru yang mengajak manusia kepada kehidupan yang lebih bermaruah. Seruan itu adalah kepada sistem hidup Islam sebagaimana yang pernah ditunjukkan dahulu oleh junjungan besar Muhammad RasululLah S.A.W dan diikuti oleh Khulafa Ar-Rashidin Al-Mahdiyin.

iv.    Peperangan Yang Tidak Dapat 
        Dielakkan

Lebih ramai umat dari negara-negara kapitalis akan menerima Islam kerana mereka dapat melihat bahawa keselamatan terdapat dalam agama ini. Untuk mengelakkan lebih ramai rakyat negara-negara berkenaan menganut Islam, kepimpinan mereka tiada pilihan melainkan menjalankan kempen untuk menghancurkan Islam. Mereka mula meniup seruan keganasan serta memulai peperangan ke atas ‘pengganas’. Adakah mereka akan berjaya? Asas mereka telahpun reput.

Mereka semakin hilang pengaruh atas
sebab sistem kapitalis yang mereka amalkan.



No comments:

Post a Comment

Popular