SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, October 23, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 20 -- GELISAH APABILA DITIMPA KEBURUKAN


اذا مسه الشر جزوعا

Apabila telah menyentuh ia akannya oleh keburukan, gelisah.

apabila ia ditimpa kesusahan, Dia sangat resah gelisah;

i.     Ekonomi Gawat Yang Mencemari Alam

Demikian itu terjadi apabila berlaku kegawatan ekonomi. Maka rakyat terpaksa melakukan kerja-kerja tambahan untuk menampung kehidupan serta membayar hutang. Antara aktiviti utama yang selalunya diminati adalah aktiviti pertanian dan penternakan. Sehingga akhirnya, aktiviti sedemikian tidak dilakukan dengan teliti. Asalkan memberi pulangan yang cepat, senang dan banyak, baja-baja pertanian yang mencemar alam sekitar telah digunakan.

Begitu juga dengan penggunaan racun-racun serangga sehingga mengabaikan faktor keselamatan produk yang terhasil sehingga dicemari dengan kesan keracunan. Berlakunya kerosakan alam pada paras langit yang rendah adalah akibat daripada penggunaan baja yang tidak terkawal, digunakan secara meluas. Kita dapat mendengar kejadian-kejadian ribut yang merosakkan dan kejadian taufan. Semua itu terjadi lantaran penggunaan bahan penyejuk sebatian nitrat, sulfat dan fosfat yang terdapat pada baja sehingga mencemari udarakasa.


 Pusaran angin ribut dapat terbentuk apabila berlaku 
kelembapan yang tinggi disertai kehadiran wap penyejukan 
lampau oleh bahan kimia tertentu dalam udarakasa.

ii.    Memenuhi Kehendak Yang Merosakkan

Mengapakah kegelisahan ditujukan semata-mata atas sebab harta atau atas sebab terhakis peluang untuk memenuhi kehendak? Sehingga kita telah berada pada suatu zaman bahawa kebenaran diukur dengan status dan kedudukan ataupun untuk tujuan memperolehi habuan. Seolah-olah, untuk berdakwah bagi tujuan menyedarkan manusia tentang hakikat kehidupan ini, pendakwah perlu menyediakan sesuatu di tangan mereka supaya pendengar-pendengar budiman perlu dibayar gaji atas kesanggupan mereka mendengar pengajaran yang baik. Maka tidak menjadi kehairanan pada waktu ini, umat Islam berada pada suatu cengkaman hidup yang amat dahsyat sehingga mereka sanggup menjual diri, mereka dibeli untuk dimurtadkan. Mereka mendiami rumah-rumah kediaman seperti istana, menunggang kenderaan berjenama dengan cara menjual maruah serta ikatan akidah untuk mendapatkan semua itu.





No comments:

Post a Comment

Popular