SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, October 11, 2014

PENGAJARAN HIMPUNAN AWAL SURAH AL-MA'ARIJ


Perkhabaran tentang bencana yang dikhabarkan sebelum surah ini, pastinya akan dijadikan bahan senda gurau sebahagian golongan yang mengingkari akan kedatangan bencana, yang bakal terjadi dalam sedikit masa lagi. Sekalipun mereka dapat melihat perubahan-perubahan ketara telah berlaku kepada bumi ini, mereka memandang kejadian bencana total kepada kehidupan di bumi ini, tidak akan berlaku dalam tempoh yang terdekat. Mereka hanya menganggap kejadian bencana yang dikatakan kecil pada skala ukuran mereka buat masa ini, adalah seperti ulangan pasang surut yang sering berulangan sejak dahulu lagi.
 
Bahkan mereka tidak menyedari kejadian pembentukan debu yang tiba-tiba muncul pada waktu tertentu, sebenarnya adalah merupakan petanda awal kebocoran ozon yang berlaku sekali sekala di tempat-tempat tertentu. Kebocoran yang berlaku telah mengakibatkan sinar ultravoilet daripada matahari dapat menghambur debu dari tanah-tanah yang kering.
 
Apabila sampai masa kerosakan total kepada lapisan ozon, sebenarnya tiada jalan undur kepada golongan ingkar, yang merupakan kumpulan majoriti umat manusia pada ketika itu. Pada masa itu, tiada lagi kata-kata perjuangan untuk kepentingan rakyat atau orang ramai dapat didengari. Masing-masing sibuk dengan urusan sendiri-sendiri sehingga mereka sanggup meninggalkan ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai yang mereka sayangi selama ini. Penyebab kepada kejadian berkenaan adalah atas sikap mereka yang sentiasa berkeluh kesah, sehingga sentiasa memberi sumbangan yang membawa kerosakan demi kerosakan kepada alam sekitar kediaman mereka. Mereka amat gelojoh dalam berpenghidupan di muka bumi ini yang Tuhan telah jadikannya sebagai suatu yang terbatas.





No comments:

Post a Comment

Popular