SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, February 17, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 12 -- BIJI-BIJIAN DAN BUNGA-BUNGAAN


والحب ذو العصف و الريحان

Dan biji-bijian yang memiliki jerami dan bunga-bungaan 

demikian juga terdapat biji-bijian Yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan Yang harum;


Begitu juga apabila dibincangkan antara biji-bijian yang berwarna kelabu yang masih melekat padanya bahagian dalam kulit daripada jerami, dengan bijian yang telah digilap bersih, manakah antara pemakanan demikian yang lebih berkhasiat? Kajian tentang khasiat makanan serta bunga-bungaan telah dilakukan dengan intensif, betapa semua hal yang demikian itu, sebenarnya berkait rapat untuk tujuan keseimbangan tubuh selain untuk tujuan bekalan tenaga dan juga untuk tujuan keseimbangan persekitaran.

i)   Jerami Dan Peranannya

Bijian yang melekat pada jerami dikatakan dapat bertahan bertahun-tahun asalkan disimpan dalam bekas tertutup dengan suasana agak kering. Pengajaran ini penulis perolehi daripada kisah Nabi Yusuf A.S. (12:47). Sebenarnya terdapat pelbagai kaedah penyimpanan makanan sempena daripada pengajaran ayat ini. Sekam jerami yang menyimpan bijian, dapat menghalang lembapan daripada merosakkan bijian di dalamnya. Sekam juga berperanan menghalang kemasukan bakteria atau mikroflora daripada merosakkan bijian. Selain itu, sekam jerami dapat menghalang kemasukan gas oksigen dan menghalang aktiviti pengoksidaan berlaku kepada makanan. Teknologi pengawetan masakini telah mengambil ketiga-tiga kaedah ini untuk tujuan mengawet makanan. Menghalang bakteria atau mikroflora dan gas oksigen udara daripada sampai ke makanan, dapat dilakukan dengan teknik pembungkusan vakum. Kesan lembapan dapat dikurangi dengan memasukkan serbuk klorida kontang yang dijadikan uncang untuk dibalut sekali dalam makanan. Pengawetan tidak seharusnya dilakukan dengan menambahkan bahan-bahan tambah kimia seperti asid borik dan sebagainya kerana penggunaan sebatian kimia seperti ini dapat menimbulkan kesan buruk kepada kesihatan seseorang. Teknik pengawetan daripada Al-Qur'an akan penulis jelaskan lagi dalam surah Al-Insan. Kembali kepada panduan yang dinyatakan Tuhan dalam Al-Qur'an bukanlah merupakan alternatif tetapi merupakan suatu yang harus diamalkan untuk kebaikan manusia.

ii)  Khasiat Bunga-bungaan Yang Kurang Diketahui

Pencemaran yang dilakukan oleh manusia sama ada dalam bentuk asap kenderaan dan kilang, racun pembunuh serangga, lebihan baja pertanian, wap-wap klorin yang terbebas dari air perbekalan, penggunaan pencuci dan peluntur yang memudaratkan, semburan aerosol tanpa kawalan, asap kebakaran dan sebagainya, memerlukan mekanisma tertentu untuk mengurangkan kesan pencemarannya. Yang pastinya banyak daripada bahan-bahan itu menghasilkan radikal bebas apabila disinari dengan sinaran tenaga tinggi daripada cahaya matahari. Tuhan Maha mengetahui tentang keadaan ini dan telah menyediakan keadaan di bumi ini dengan suatu mekanisma untuk tujuan keseimbangan. Untuk tujuan ini, haruman dari bunga-bungaan adalah sangat berguna sebagai agen yang dapat menderma elektron dan seterusnya mengurangi kesan radikal bebas bahan-bahan toksik berkenaan. Bahan fenol yang terdapat pada wangian tumbuhan sangat berguna untuk tujuan kesegaran udara dan di negara-negara Barat, rawatan aromaterapi telah lama diamalkan untuk tujuan kesihatan dan kesegaran pernafasan. Nyatanya daripada bunga-bungaan juga, lebah memperolehi madu yang kemudiannya menjadi makanan yang sangat berkhasiat kepada sipengambilnya.

iii)  Timbangan Yang Kini Boleh Manusia Ukur

Penulis dalam memberi idea ini bukanlah bermaksud supaya satu kaedah teknikal lebih diutamakan untuk menggantikan kaedah pembersihan alam segalajadi. Hanya sekadar memberi ruang sementara waktu, sebelum suatu projek penanaman secara besar-besaran berjaya menunjukkan hasil pembersihan yang dikehendaki. Sekiranya diamati pelajaran daripada Surah Al-Rahman, kita dapat pelajari bahawa neraca timbangan yang Tuhan telah sediakan terdapat di mana-mana. Bermula daripada timbangan asid-bes Brønsted–Lowry, timbangan jaluran Van Allen, timbangan kitaran nitrogen dan sebenarnya masih terdapat timbangan-timbangan lain yang tidak disebutkan di sini. Manusia sudah dapat mengadakan sukatan tersendiri terhadap ketidakseimbangan yang telah berlaku, yang dapat ditunjukkan melalui timbangan-timbangan yang disebutkan. Namun mereka sehingga kini masih berbalah terhadap punca permasalahan yang berlaku.

iv)  Suatu Anjakan Untuk Kita Semua

Sekiranya pembaca amati perubahan-perubahan yang berlaku di bumi ini, tentunya pembaca dapat simpulkan bahawa bumi ini suatu masa dahulu memiliki suasana berasid selama proses-proses pembentukan lapisan langit mulai terbentuk. Sehingga ke suatu tahap, keadaan berasid itu secara beransur-ansur telah dikurangi melalui proses-proses tertentu dan mengambil masa yang sangat lama sehingga bumi ini menjadi planet yang boleh didiami. Kini kecenderungan untuk suasana alam sekitar kita kembali berasid telah wujud semula oleh tindakan melampau manusia yang menjalani kehidupan secara gelojoh, lantaran melaksanakan polisi kepimpinan mereka. Sebenarnya umat manusia belum terlewat untuk membetulkan kembali keadaan ini agar mereka dapat mendiami bumi yang diberkati sehingga kepada masa, setiap mereka menemui ajal masing-masing. Untuk itu, umat ini harus merenung pada suatu sudut pandangan tertentu dan melakukan anjakan paradigma tersendiri bagi membolehkan mereka membuang tabiat mereka yang sukakan kepada kerja-kerja kerosakan, yang selama ini mereka diarahkan atau dipengaruhi untuk melakukannya. Untuk tujuan ini mereka harus menukar cara beragama mereka dan mementingkan keharmonian berbanding kekalutan yang selama ini telah memporak kehidupan mereka sendiri. Kembali menjagai alam sekitar, kembali berjimat cermat dalam menggunakan unsur-unsur alam dan saling membantu sesama mereka dalam menempuh kehidupan.

iv)   Idea Penapisan Dan Pembersihan Alam

Sekiranya bunga-bungaan memainkan peranannya yang tersendiri menghasilkan aroma yang dapat mengurangi kehadiran radikal bebas dalam udara dan kiranya antioksidan daripada buah-buahan telah direka khusus supaya radikal bebas dalam tubuh dapat disingkirkan, betapa manusia harus mengambil pelajaran daripada mekanisma ini.
 
Sebagai contoh, unsur-unsur berasid di udara seperti hidrogen fosfat, hidrogen sulfat, hidrogen nitrat dan hidrogen karbonat harus segera ditukarkan kepada konjugat bes sebagai ion-ion fosfat, sulfat, nitrat dan karbonat. Begitu juga gas-gas pencemaran seperti florin, klorin dan bromin harus segera ditukarkan kepada ion-ion florida, klorida dan bromida. Pada kebiasaannya pengionan seperti ini sebenarnya telah tersedia secara segalajadinya oleh tindakan air hujan. Namun tindakan sedemikian dapat menimbulkan bahaya sekiranya titisan hujan telah dicemari oleh bahan alkali seperti ion-ion logam atau ion ammonium. Pada keadaan yang serius, perkara ini boleh menimbulkan kesan membinasa seperti penghasilan angin puting berliung, kilat-kilat besar serta ribut taufan.

Semua ion ini adalah bercas dan secara mudah akan mengadakan perlekatan dengan mana-mana debu atau asap sehingga sebatian tercemar ini akan lebih mudah memendak dan diturunkan semula ke bumi. Lalu bagaimanakah aktiviti ini dapat dilakukan? Salah satu cara adalah dengan merenjiskan wap-wap kecil air dan praktik ini kini, telah dapat kita perhatikan melalui aktiviti renjisan taman dan juga renjisan di restoran-restoran. Antara kegunaannya adalah untuk mengurangkan bau yang kurang menyenangkan secara segera. Kaedah lain adalah melalui pengozonan UV pada skala kecil. Gas ozon pada skala kecil dapat membantu bertindak balas dengan partikel-partikel bercas supaya dimendapkan dan tidak mencemari ruang kecil seperti ruangan bilik dan makmal.


Taman Renjisan Burj Dubai
Satu Kaedah Pembersihan Udarakasa Setempat



No comments:

Post a Comment

Popular