SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, February 5, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 10 -- NERACA TIMBANGAN DI BUMI DAN KEGUNAANNYA


والأرض وضعها للأنام

Dan (adapun) bumi itu, telah menegakkan Ia akannya (timbangan itu) untuk haiwan-haiwan.

dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya Yang lain:

Selain daripada timbangan yang berada di angkasalepas dan di atmosfera bumi, Tuhan juga telah menyediakan timbangan di bumi ini yang antara tujuannya adalah untuk kehidupan makhluk-makhluk yang terdapat padanya.

i)    Keseimbangan Kitaran Nitrogen

Unsur nitrogen seharusnya wujud dalam bentuk gas nitrogen dan keadaan seharus selamanya begitu. Namun untuk tujuan supaya gas oksigen dapat terus wujud dan bertindak sebagai perisai ozon yang dapat melindungi bumi ini, unsur nitrogen diperlukan untuk tujuan ini. Nitrogen ditukarkan sebagai bahan perlu dalam sel-sel hidupan dan menjadi suatu hutang yang kemudiannya perlu dikembalikan ke bentuk asal iaitu gas nitrogen kembali. Oleh itu keseimbangan nitrogen diperlukan agar lapisan ozon akan terus wujud secara stabil. Keseimbangan dinamik ini telah sedia wujud sejak ribu jutaan tahun dahulu dan manusia harus mempelajarinya secara teliti agar mereka tidak menjadi penyumbang terhadap ketidak stabilan nitrogen di bumi ini.

Kehadiran haiwan-haiwan diperlukan agar mereka dapat memakan sebahagian dari tumbuhan. Tanpa haiwan, tumbuhan akan tumbuh secara berlebihan di atas permukaan bumi. Terlalu banyak tenaga dari persekitaran akan diserap oleh daun-daun tumbuhan sehingga muka bumi ini akan menjadi terlalu sejuk. Keadaan ini tentunya akan mengakibatkan bumi ini dilitupi salji dan perkara ini tentunya dapat mengganggu kestabilan kitaran nitrogen itu sendiri. Hubungan dinamik antara pencahayaan matahari, tumbuh-tumbuhan serta haiwan-haiwan amat diperlukan agar sistem hidupan di bumi ini akan dapat berlangsung dengan wajar.

ii)  Usaha Manusia Mengganggu Kitaran Nitrogen

Daripada sekecil-kecil perkara sehingga kurang disedari kepentingannya, seperti kehadiran lalat yang dapat membersihkan bangkai dengan segera agar gas-gas bangkai tidak begitu mencemari alam; Sehinggalah kepada perkara yang besar seperti pertumbuhan pokok-pokok hutan yang dapat melindungi haiwan-haiwan yang berkeliaran mencari rezeki. Kini manusia telah menjadi perosak terhadap semua itu. Semua itu terjadi disebabkan oleh tindakan rakus manusia dalam berpenghidupan di bumi ini. Tamak, keinginan memonopoli dan merasakan kehadiran setiap diri di mukabumi adalah penting, telah mengakibatkan mereka bertindak secara melampau.
 
Sebagai contoh, tidak cukup dengan pertumbuhan kapas yang diperlukan untuk penghasilan pakaian dan pelbagai kegunaan yang lain, manusia kini telah mencebur diri dalam aktiviti tekstil, yang diperoleh daripada bahan asas petroleum. Itu masih tak mengapa kerana bekalan petroleum adalah suatu bahan yang mencukupi untuk keperluan manusia, namun mereka telah memulakan aktiviti penghasilan produk fabrik daripada sebatian ammonia pula. Ammonia yang diperolehi melalui proses Haber adalah titik mula kepada kebinasaan alam kediaman mereka secara besar-besaran (02:155). Ammonia digunakan dalam aktiviti pencucian, penghasilan baja, bahan letupan dan juga bahan makanan manusia sendiri. Akibatnya, manusia mulai menderita menghidapi pelbagai jenis penyakit yang dapat menyingkatkan tempoh mereka mendiami mukabumi ini. Penyelesaian terbaik adalah melalui disiplin manusia sendiri yang harus mereka pelajari dari kitab suci.
 
iii)   Karbon Dioksida Bukanlah Punca Kerosakan Cuaca Bumi
 
Barangkali perkara ini agak ekstrem untuk pembaca terima. Penulis hanya menyatakan bahawa kuantiti karbon dioksida yang dilepaskan ke udarakasa, hanyalah sebagai petunjuk kepada faktor lain yang telah terbebas sehingga memenuhi ruang udarakasa iaitu haba. Sebelum ini, gas karbon dioksida hanyalah merupakan 0.04% daripada keseluruhan gas-gas atmosfera dan kandungan gas ini telah meningkat sedikit kepada 0.08%. Gas karbon dioksida adalah sebatian ekakutub, yang sukar berinteraksi dengan sebarang gas yang lain. Tidak ada sebarang ikatan hidrogen yang dapat terbentuk antara molekul gas ini dengan gas-gas yang lain dan dengan demikian tidak wujud sebarang ikatan tenaga antara gas ini dengan mana-mana komponen gas lain. Tidak seperti mokelul air, yang dapat mengadakan interaksi dengan mana-mana sebatian dwikutub sehingga air dapat menyimpan tenaga sama ada dalam bentuk pepejal, cecair, wap mahupun gas.
 
iv)   Penyebab Atmosfera Bumi Yang Semakin Panas
 
Wap metana, gas-gas penyejuk seperti freon, kloroflorokarbon, wap ammonia dan wap-wap baja yang lain adalah punca kepada pembentukan sifat penebat haba udarakasa bumi ini. Kawasan jelapang padi di Kedah dan Seberang Perak, kawasan pertanian Cameron Highland adalah antara kawasan yang dikenal pasti telah mengalami peningkatan suhu persekitaran. Tengahari di kawasan ini dapat dirasakan lebih panas daripada keadaannya 20 atau 30 tahun dahulu. Penggunaan baja yang banyak adalah dikenal pasti sebagai punca utama, haba tertebat di kawasan-kawasan berkenaan. Antara penggalak utama gagalnya penyerapan semula haba persekitaran adalah disebabnya hilangnya pokok-pokok hutan di sekitarnya, akibat aktiviti gelojoh pemimpin-pemimpin negara dalam merebut kekayaan. Semuanya terjadi disebabkan oleh permintaan yang sangat tinggi terhadap penggunaan kayu-kayan oleh pengguna.




No comments:

Post a Comment

Popular