SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, February 2, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 9 -- TEGAKKAN TIMBANGAN DAN JANGAN MERUGIKAN


و اقيموا الوزن بالقسط و لا تخسروا الميزان

Dan dirikanlah olehmu akan timbang itu dengan adil dan janganlah kamu merugikan timbangan.

dan betulkanlah cara menimbang itu Dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang Yang ditimbang.

i)   Timbangan Asid-Bes Brønsted–Lowry

Menurut timbangan asid-bes Brønsted–Lowry, keadaan berasid berlaku apabila berlaku keupayaan menderma proton dan sebaliknya keadaan berbes pula berlaku apabila berlaku keupayaan menerima proton. Oleh itu, berdasarkan teori ini, yang dikatakan asid atau bes sesuatu sebatian adalah berdasarkan 'keupayaan' atau potensi suatu sebatian sama ada untuk menderma atau menerima proton. Sekiranya hanya keupayaan atau potensi semata-mata, tiada apa-apa kejadian akan berlaku namun, sekiranya terdapat suatu situasi, maka didapati suatu kejadian itu dapat berlaku. Sebagai contoh ialah keupayaan asid etanoik untuk menderma proton kepada air membentuk ion hidroksonium, manakala asid etanoik sendiri membentuk ion etanoat selaku konjugat bes. Seterusnya apabila kita datangkan logam litium atau natrium sebagai sumber proton yang sangat kuat kepada larutan berasid itu pada kuantiti tertentu, maka dengan tiba-tiba akan berlaku tindak balas yang kuat yang memungkinkan berlakunya letupan. Hasil tindakbalas kemudiannya adalah garam etanoat dan baki air mengandungi ion hidroksonium. Apa yang ingin penulis jelaskan di sini adalah, kerosakan besar yang bakal berlaku akibat usaha manusia menyediakan suatu keadaan sehingga alam persekitaran sekarang ini lebih berasid atau berpotensi menderma proton.

ii)  Timbangan Yang Tidak Lagi Seimbang

Begitulah keadaan alam sekitar sekarang ini. Zarah-zarah berpotensi menderma proton telah disingkirkan dengan banyaknya ke atmosfera bumi, ke tasik-tasik, ke sungai-sungai, laut, lautan serta ke daratan. Oleh kerana tasik, sungai, laut serta lautan menyediakan keadaan penimbal yang sangat banyak terhadap pencemaran sebatian berasid, adalah dijangka tidak akan berlaku kemusnahan mengejut yang dapat membawa bencana secara tiba-tiba kepada manusia. Bencana hanya akan terjadi datangnya daripada atmosfera bumi apabila sebatian-sebatian berasid wap-wap baja seperti asid fosforik, asid sulfurik, asid nitrik serta asid karbonik melarut dalam titik-titik air yang terkandung dalam awan. Kehadiran sumber ion positif yang kuat seperti wap ammonium, akan menghasilkan tindak balas endotermik yang kuat sehingga berlaku penyejukan ketara terhadap awan. Penyejukan awan akan merendahkan tekanan udara yang akhirnya membawa bencana ribut taufan, puting berliung, kilat-kilat besar serta hujan bersangatan. Produk akhir yang wujud adalah pembentukan garam fosfat, sulfat, nitrat yang memasinkan air hujan. Adakah bencana ini yang sedang kita nantikan? Kita yang menjemputnya maka bersedialah kita untuk menanggungnya.

iii)   Timbangan Yang Perlu Diimbangi

Lalu bagaimanakah jalan penyelesaian untuk mengelakkan kejadian seumpama ini berlaku? Terdapat pelbagai cadangan antaranya mengelakkan wap-wap air daripada berada di udarakasa dan kejadian seperti ini pastinya akan berlaku juga nantinya, apabila keseluruhan ais di kedua-dua belahan kutub telah mencair keseluruhannya. Dengan tiadanya pengumpulan wap-wap air, pastinya manusia akan selamat daripada bencana keributan cuaca. Keadaan kemarau akan menyebabkan mereka harus belajar minum air laut dan menghasilkan teknologi penapisan air yang murah.

iv)   Imbangan Jaluran Van Allen

Penulis sebelum ini pernah membincangkan tentang terbentuknya jaluran-jaluran cas di luar lapisan ionosfera atau magnetosfera (67:03). Jaluran ini bertindak sebagai halangan kepada zarah-zarah udara daripada terus terlepas ke angkasa lepas. Namun apabila berlaku suatu keadaan zarah-zarah yang berupaya membebaskan proton menjadi sangat banyak di udarakasa bumi ini, sesuatu perlu dilakukan untuk mengimbanginya agar hidupan di bumi tidak terlalu terbeban dengan bencana yang berat. Sila baca kenyataan di bawah ini, yang memberitahu suatu mekanisma keseimbangan telah berlaku apabila terbentuk jaluran baru berkemungkinan besar akibat perubahan yang terjadi di atmosfera bumi.

"The belts contain energetic electrons forming the outer belt and a combination of protons and electrons forming the inner belt. In addition, the radiation belts contain lesser amounts of other nuclei, such as alpha particles. The belts pose a hazard to satellites, which must protect their sensitive components with adequate shielding if their orbit spends significant time in the radiation belts. In 2013, a transient third radiation belt, discovered by the Van Allen Probes, was reported by NASA. The third belt was observed for four weeks until it was destroyed by a powerful interplanetary shock wave from the Sun."

Van_Allen_radiation_belt, Wikipedia

Dengan musnahnya jaluran cas positif pada bahagian jaluran paling luar atmosfera bumi, lebih banyak unsur proton dari atmosfera bumi dapat ditarik keluar dan ditukarkan kepada partikel tanpa cas, sama ada untuk dilepaskan ke angkasa lepas atau dikembalikan ke bumi. Wap-wap asid yang berada di atmosfera, akhirnya dapat ditukarkan kepada konjugat bes yang dengan mudah dapat bercantum dengan wap-wap asid yang lain dan akhirnya diturunkan ke permukaan bumi.

v)   Menanti Tindakan Mengejut Dari Matahari Yang Merugikan

Gelombang kejutan dari matahari sememangnya dapat membantu dalam mengurangkan kesan keasidan atmosfera apabila lebih banyak wap-wap asid dapat ditukarkan kepada ion-ion konjugat bes. Konjugat yang terbentuk dapat membantu lebih banyak sebatian tercemar berasid dapat dibersihkan dengan lebih cepat menerusi titisan hujan atau embun. Namun hujan yang terbentuk akan lebih menunjukkan sifat menghakis yang lebih tinggi, yang dapat mendatang kekaratan ketara kepada peralatan logam yang manusia gunakan. Dalam jangka panjang, kesedaran terhadap pentingnya keseimbangan alam, masih tidak juga sampai kepada pengetahuan manusia dan manusia masih berterusan melakukan pencemaran yang dahsyat. Untuk mengurangkan kerugian daripada lebih mengharapkan kepada penyelesaian mengejut oleh tindakan matahari, manusia perlu memulakan inisiatif melakukan pembersihan yang dapat memberi kebaikan jangka panjang. Membiakkan pertumbuhan alga yang banyak adalah merupakan suatu inisiatif yang menarik, tetapi kaedah ini memerlukan komitmen yang besar negara-negara. Perkara yang paling mudah dilakukan adalah dengan menanam semula lebih banyak pokok-pokok dan pada masa yang sama, cuba mengurangi penggunaan baja sintetik dan kembali kepada penggunaan baja organik yang telah diwarisi selama ini.

Cadangan penyelesaian operasi HiVOLT yang dikemukakan oleh saintis Russia Valentin Danilov, yang mengambil masa lebih seratus bulan lamanya, hanya dapat menyelesaikan permasalahan pelancaran aktiviti satelit dan keasidan atmosfera bumi pada tahap udarakasa sahaja dan ianya tidak meliputi kerja-kerja pemulihan kerosakan tanah yang telahpun terjejas akibat daripada pencemaran atmosfera yang telah terjadi selama ini. Bukankah kaedah Tuhan adalah kaedah yang terbaik?



No comments:

Post a Comment

Popular