SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, June 5, 2016

SURAH AL-BAQARAH AYAT 115 -- BAGI ALLAH TIMUR DAN BARAT


ﻭﻟﻠﻪ ﺍﻟﻤﺸﺮﻕ ﻭﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﻓﺎﻳﻨﻤﺎ ﺗﻮﻟﻮﺍ
ﻓﺜﻢ ﻭﺟﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺍﺳﻊ ﻋﻟﻴﻢ

Dan kepunyaan Allah Timur dan Barat, maka ke mana sahaja kamu menghadap maka di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas Maha Mengetahui.  

Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk menghadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah; sesunguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi sentiasa Mengetahui.

Ke mana-mana sahaja kita pergi, kempen mempersesat rumah ibadat sungguh giat dijalankan sejak dahulu lagi. Vatikan yang merupakan pusat ibadat umat Kristian kini telah ditadbir oleh golongan Masonik yang menyamar sebagai umat beragama. Mereka mengumpul dana atas nama Tuhan tetapi menggunakan dana-dana berkenaan untuk tujuan merosakkan petunjuk Tuhan. Hingga ke suatu tahap kemuncak, upacara perkahwinan sejenis turut dilakukan di gereja dan perkara ini sebenarnya telah diketahui oleh umat manusia (termasuk mereka yang tidak beragama Kristian), sebagai suatu penyelewengan agama yang terbesar. Bagaimana dengan kedudukan rumah ibadat umat Islam? Jawatan imam, bilal dan tok siak yang suatu masa dahulu disandang oleh mereka yang tidak mengharap habuan dunia, kini telah dijadikan rebutan oleh mereka yang inginkan bayaran elaun serta pengurusan dana masjid. Masjid seharusnya digunakan sebagai tempat berwakaf untuk tujuan mengingati Tuhan, namun kini terdapat pengurusan masjid yang melarang bangunan berkenaan dijadikan tempat persinggahan ahli-ahli jamaah tertentu. Masjid kini telah dijadikan tempat perbualan isu-isu semasa seperti di pasar-pasar dan warung-warung. Atas perkara ini, maka tunggulah kebinasaan terhadap kehidupan beragama umat. Atas sebab itu Tuhan telah melaknat pelaku-pelaku yang berusaha merobohkan petunjuk Tuhan dalam masjid Tuhan, sehingga sekalipun mereka ini kelihatan beragama sebenarnya mereka dipandang rendah dan hina oleh umat manusia. Mereka ini seringkali menyalah gunakan peruntukan aktiviti keagamaan demi memenuhi keinginan peribadi mereka.


Kecelaruan Penguatkuasaan Agama 

Tidakkah pembaca dapat perhatikan, bagaimanakah suatu makanan itu dijadikan halal di sesebuah negara tetapi menjadi tidak halal di sesebuah negara yang lain? Keharaman arak diukur pada tahap kandungan alkoholnya dan bukannya atas sebab ukuran ‘mabuk’ atau ‘tidak mabuk’nya sesuatu pemakanan. Kehalalan aktiviti ‘perniagaan’ berasaskan riba diukur atas sebab dan bukannya atas akibat yang akan terjadi. Kesudahannya, nota perbankan Islam turut diserahkan kepada pihak-pihak lain yang tidak diketahui agama mereka. Mereka ini hanya memancing umat Islam dengan istilah-istilah ekonomi serba Islamik, walhal ianya adalah suatu penipuan terbesar terhadap sistem ekonomi umat. Individu yang cuba menghurai pandangannya tentang ekonomi Islam pada sudut pandangan sosialis telah ditangkap dan dipenjarakan sedangkan perlaksanaan ekonomi yang dikatakan ‘patuh syariat’ telah mengakibatkan hutang negara semakin meningkat. Corak 'ekonomi Islam' yang kononnya menjanjikan keuntungan tinggi telah menunjukkan petanda awal bahawa rakyat negara ini semakin menuju kemiskinan. Semakin ramai umat Islam menjual nasi lemak untuk sarapan pagi di tepi jalan. Semakin ramai umat ini hilang jati diri apabila mereka terpaksa bekerja lebih masa dengan pendapatan hanya sekadar cukup untuk kehidupan.

i.    Akibat-akibat Yang Terjadi

Kini kita dapati umat Islam telah dilanda penyakit sosial yang amat parah. Fail-fail permohonan penceraian di pejabat agama begitu tinggi sekali disebabkan permasalahan sosio-ekonomi yang melanda. Urusan nikah kahwin yang dahulunya berada di bawah naungan Sultan atau Yang Dipertuan Agong, kini telah direnggut dan diurus tadbir di bawah urusan jabatan yang dikuasai sepenuhnya oleh kementerian. Lalu diwujudkan suatu ajaran baru dalam agama dengan meletakkan syarat ‘taklik’ sebagai usaha merampas hak talak suami.

Di mana sahaja kita berada, sama ada di timur atau barat, perkara agama bukan lagi merupakan perkara yang ingin dibincangkan melainkan di majlis-majlis rasmi sahaja. Mereka lebih menyenangi seloka para ustaz-ustazah dan gagal untuk membincangkan permasalahan yang berlaku untuk tujuan mencari jalan penyelesaian. Ustaz-ustazah sebegini sememangnya ditaja supaya pendengar-pendengar budiman akan terlupa memikirkan permasalahan sebenar yang terjadi.

ii.   Tidak Bertambah Melainkan Azab

Gara-gara menerima sistem kapitalis berasaskan riba dan pajakan, semakin ramai rakyat hidup berhutang dan jumlah hutang isi rumah semakin meningkat. Tujuan sistem ini diwujudkan adalah supaya rakyat akan sentiasa memerlukan golongan kapitalis untuk kehidupan dan seterusnya golongan kapitalis akan menggunakan kesempatan ini supaya mereka dapat merasuah pemimpin negara demi menguasai lebih banyak harta negara dan menguasai kerohanian umat. Maka jadilah sekarang ini agama adalah suatu rekaciptaan pelopor-pelopor agama dan bukan lagi syari’at Tuhan sepenuhNya. Amalan riba dijadikan halal dengan pelbagai istilah yang dikatakan serba Islamik, sedangkan akibat yang terjadi adalah persis sepertimana yang berlaku di negara-negara Barat yang mengamalkan sistem kapitalisme. Air dan udara semakin dijadikan barang jualan akibat kadar pencemaran yang sentiasa meningkat dan maruah manusia semakin tercemar.

iii.    Gara-gara Siapakah Semua Ini?

Sekiranya dahulu, setelah perampasan kekhalifahan oleh Bani Umayyah terjadi, urusan agama adalah sesuatu yang harus terlebih dahulu mendapat restu khalifah dan perkara serupa ini telah diwarisi sehingga sekarang ini. Sebagaimana umat-umat dahulu cuba mengubah kandungan kitab suci, perkara demikian juga dilakukan oleh ulama-ulama bani Umayyah terhadap ajaran agama. Oleh kerana ajaran Islam telah tersebar ke kawasan pembukaan yang luas sebelum zaman bani Umayyah lagi, kita dengan mudah akan mendapati perbezaan ketara ajaran-ajaran Islam antara satu wilayah Islam dengan wilayah Islam yang lainnya.

Perkara perbezaan kefahaman agama tidak harus dijadikan alasan untuk umat ini bermusuhan kerana berbezanya perkara agama yang telah terjadi sejak dahulu lagi, adalah merupakan hasil pertembungan kepentingan politik pemerintahan dahulu kala. Dan kita juga harus memaklumi bahawa pengubahsuian agama juga telah dilakukan oleh penjawat-penjawat agama masakini demi memuaskan hati pemerintah. Bermula daripada usaha menguasai rumah-rumah ibadat yang asalnya diurus tadbir oleh pihak yang tidak memihak kepada pemerintah, pungutan dan pengagihan zakat oleh mereka yang tidak berkenaan dengan institusi agama, sehinggalah kepada pengubahsuaian hukum halal dan haram suatu pemakanan atas nama ekonomi umat dan penguasaan kerohanian umat. Perkara ini sedang berlaku sekarang ini.



Tak Sepatutnya Pegawai Kerajaan Terlibat Dalam Urusan Kutipan dan Pengagihan Zakat. Mereka Yang Berada di  Majlis Agama Islam Negeri Adalah Lebih Layak.
 




No comments:

Post a Comment

Popular