SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, November 9, 2015

SURAH NUH AYAT 15 -- LANGIT YANG SALING MENINDIH ATAS KE BAWAH


ا لم تروا كيف خلق الله سبع سموت طباقا

Adakah telah tidak kamu melihat bagaimana telah merekabentuk Ia oleh Allah akan tujuh lelangit yang bertindih-tindih?

"Tidakkah kamu mengetahui dan memikirkan Bagaimana Allah telah menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat,

i.    Sebutan Kearaban Yang Lebih Jitu

Perkataan تروا merupakan kata kerja sedang buat yang didahului sebelumnya sebutan لم yang merupakan perkataan nafiah telah berlalu. 

Apabila dua perkataan ini dicantumkan, adalah merujuk kepada perbuatan yang telah lalu yang tidak berulangan, seperti kisah bangsa Quraisy yang menyaksikan peristiwa gajah pada tahun gajah oleh sahabat-sahabat gajah (105:01). Kefahaman yang serupa terhadap umat Nabi Nuh, menunjukkan bahawa umat Nabi Nuh juga suatu kaum yang agak canggih tentang pemerhatian alam, sehingga mereka telahpun sedia mengetahui sebahagian fenomena lelangit yang keadaannya bertindih-tindih. 

Perbincangan panjang lebar diperolehi dalam surah-surah selanjutnya (88:18). Secara ringkasnya, lapisan lelangit itu ialah hidrosfera dari bahagian atmosfera yang terangkum dalam troposfera. Ditindih oleh satu lapisan tropopause dan stratosfera yang terdapat padanya suatu lapisan ozon. Stratosfera yang lebih sejuk menghalang air terlepas ke angkasa lepas. Mesosfera merupakan kawasan sejuk di bawah ionosfera menindihi lapisan bawahnya dan astrosfera merupakan kawasan medan magnetik bumi yang berperanan menepis tembakan cas-cas matahari ke arah tepi. Di atas lapisan astrosfera adalah merupakan angkasa lepas sehingga mencapai kawasan di bawah pengaruh medan tarikan graviti bumi yang belum dinamai lagi. Di sinilah terdapatnya satelit-satelit bumi buatan manusia dan juga bulan. 

Bumi dan langit asalnya bertaut, kemudian 
terpisah oleh beberapa lapisan atmosfera

Terjemahan lain menyatakan lelangit adalah sesuatu yang seimbang. Lapisan lelangit yang menindihi antara sebahagian dengan sebahagian yang lain adalah merupakan agenda Tuhan yang merekabentuk keadaan sedemikian supaya lapisan udarakasa dapat berada pada suatu situasi saling memperkukuh antara satu sama lainnya. Sehingga setakat ini, belum pernah didengari kejadian kebocoran antara satu lapisan dengan lapisan lain. Keadaan sedemikian telah mulai terbentuk sejak bermulanya pembentukan bumi jutaan tahun yang lalu. Manusia harus menjagainya namun banyak daripada usaha-usaha manusia sekarang ini membawa kemudharatan teruk kepada lapisan lelangit bumi sehingga langit banyak menimpakan kebinasaan terhadap manusia. Kerosakan lapisan langit dapat disaksikan kini, dengan terlihatnya bentuk sfera bulan dan matahari yang semakin membesar di ufuk.

ii.     Bagaimana Pembentukan Lapisan 
        Lelangit Terjadi?

Bumi dan langit dahulunya adalah sesuatu yang bertaut. Permukaan bumi didapati bertaut dengan langit dengan lapisan yang sangat tipis dan tidak dapat dibezakan antara lapisan ini dengan permukaan bumi. Langit yang dimaksudkan di sini bukanlah bermaksud angkasa lepas. Gas-gas langit pada peringkat asal adalah terdiri daripada molekul-molekul sebatian dengan berat molekul yang besar sekitar 100 u.j.a seperti hidrogen sulfat, hidrogen fosfat, kloroflorokarbon dan sebagainya. 

Hanya sebatian-sebatian seperti ini dapat membentuk keadaan gas yang dapat menghasilkan lapisan langit yang tipis, untuk suatu tempoh masa yang lama dan suhu yang tinggi. Gas-gas ini disingkirkan daripada aktiviti letusan gunung berapi. Gas-gas yang ringan, sama ada masih terperangkap di bawah bumi atau terbebas ke angkasa lepas. Kemudian muncul gas-gas yang dapat mengadakan ikatan hidrogen dengan gas-gas asal membentuk lapisan lebih tebal. Gas-gas seperti ammonium klorida mengambil tempat sehingga akhirnya menumpuk semula di permukaan bumi dan menjadi bahan galian yang sesuai untuk tujuan penanaman pada waktu ini. Kehadiran gas-gas unsur berlaku pada peringkat akhir meliputi nitrogen dan oksigen. Oksigen merupakan gas yang disingkirkan daripada tumbuhan peringkat primat akhirnya menjadi suatu keperluan untuk membantu proses kehidupan haiwan-haiwan. Proses pembentukan gas-gas ini mengambil tempat secara perlahan-lahan dan beransur-ansur membentuk kepelbagaian lapisan yang berbeza. Semakin lama ketebalan lapisan langit yang rendah semakin ketara dan sehingga kini telah mencapai ketebalan 120 km dan masih lagi menebal akibat aktiviti kerosakan yang manusia lakukan.





No comments:

Post a Comment

Popular