SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, January 21, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 7 -- TUHAN LEBIH MENGETAHUI GOLONGAN BERPETUNJUK DAN GOLONGAN SESAT


ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله
و هو اعلم بالمهتدين


Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lebih mengetahui, terhadap sesiapa jua yang telah tersesat ia dari jalanNya dan Dia lebih mengetahui terhadap orang-orang yang berpetunjuk.

Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat petunjuk.

i.    Golongan Sesat Adalah Yang Terkial-kial

Orang yang telah tersesat adalah orang yang terkial-kial dan orang yang berpetunjuk adalah orang yang memperolehi nikmat Tuhan. Dalam kehidupan ini kita telah biasa dengan istilah ajaran sesat. Istilah sesat – ﺿﻞ - adalah merupakan tuduhan ampuh yang digunakan pihak-pihak tertentu untuk menunjukkan bahawa pihak yang dituduh telah kafir atau syirik. Seolah-olah pihak yang menuduh itu tidak kafir dan tidak syirik. Tuduhan seperti ini sebenarnya telah muak didengari oleh banyak pihak. Pihak yang menuduh sendiri tidak pernah memberi contoh yang sebaik-baiknya sehingga umat ini dapat pembelaan. Mereka lebih selesa melaksanakan aktiviti pencegahan berbanding pemulihan kerana pencegahan memberi pulangan hasil atau sekurang-kurangnya meningkatkan pandangan masyarakat bahawa mereka berada di pihak yang 'tidak sesat'.

Tidakkah mereka mengetahui bahawa Muhammad RasululLah S.A.W, sekiranya tidak berpetunjuk dengan petunjuk Tuhan adalah Muhammad yang ‘sesat’  93:07 (ﺿﺎﻻ), suatu istilah yang datang daripada kata dasar kata kerja yang sama ﺿﻞ ? Dan baginda sebenarnya ‘pernah’ melalui tempoh itu. Oleh itu istilah sesat perlu ditakrif secara berhati-hati agar tidak menjurus kepada tuduhan sebagai pembawa ajaran 'sesat', syirik, tahyul atau perkara-perkara Harut dan Marut (karut mengarut) dan sebagainya. Kedua-dua  ayat 93:07 dan 68:07 menyatakan dua istilah yang berlawanan. Iaitu lawan bagi ﺿﺎﻻ (yang tersesat) adalah ﻫﺪﻯ (berpetunjuk) dan lawan bagi ﻤﻦﺿﻞ (orang yang tersesat) adalah ﻤﻬﺘﺪﻳﻦ (orang-orang yang berpetunjuk).

ii.    Golongan Berpetunjuk Adalah Yang Berpanduan

Oleh itu perkataan ﺿﺎﻻ tidak memerlukan istilah lain contohnya 'yang tersalah jalan' atau 'yang tercari-cari' sebagai ganti perkataan yang kononnya lebih sopan untuk ditujukan kepada Muhammad RasullulLah S.A.W., sekiranya tidak berpetunjuk dengan petunjuk Al-Quran. Hanya oleh kerana istilah 'sesat' telah menjadi mainan mulut, golongan-golongan tertentu untuk menyatakan 'kebenaran' pihak diri mereka! Wajarkah kita menyamakan 'sesat' itu adalah sesuatu ajaran yang menyamai ajaran menyembah berhala, membawa perkara-perkara tahyul, jampi serapah atau menyamakannya dengan ajaran 'kerajaan langit' atau amalan tawassul atau sebagainya? 'Sesat' haruslah difahami sebagai tidak berpetunjuk dengan petunjuk yang benar dan sebaliknya 'berpetunjuk' adalah mengambil panduan benar untuk sesuatu tujuan. 



 

No comments:

Post a Comment

Popular