SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, August 4, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 13 -- PEMAKANAN YANG MEMUDHARATKAN DAN AKIBATNYA


ﻭ ﻃﻌﺎﻣﺎ ﺫﺍ ﻏﺼﺔ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﺎ ﺍﻟﻴﻤﺎ 

Dan pemakanan (nutrisi) yang mengandungi cekikan / sumbatan dan suatu azab yang pedih. 

serta makanan Yang menjadikan pemakannya tercekik, dan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.

i.    Contoh Pemakanan Sekeluarga

Mereka tahu makanan mereka buruk,
mereka mahukan kita makan sekali 
bersama mereka.

Ke manakah perginya golongan yang mewah ini membawa keluarga mereka makan? Mereka ke restoran francaise dari Barat. Apakah yang mereka makan? Kentang goreng yang digoreng menggunakan minyak yang dihidrogenkan, untuk mendapatkan rasa yang menyelerakan. Kesannya, mereka menelan minyak jenis isomer-trans sehingga dapat mengakibatkan penyakit kanser. Bukankah itu suatu azab yang pedih? Bagaimanakah cara memanggang makanan yang dipelopori oleh golongan yang mewah? Mereka menggunakan ketuhar gelombang mikro. 

Makanan yang disentuh api hanya akan menghasilkan jasad keton yang terkesan daripada radikal bebas pada bahagian kulit atau luarannya sahaja, namun, kesan menggunakan ketuhar gelombang mikro adalah penyalaian menyeluruh hingga menghasilkan jasad keton secara merata dalam makanan. Tanpa memakan bahan anti pengoksida yang kuat, mereka akan segera menghidap penyakit barah dan mengalami proses penuaan yang lebih cepat. Itu juga adalah azab yang pedih. Apakah minuman yang digemari oleh golongan yang mewah? Air bersoda atau mana-mana air bergas, mereka agak berhati-hati agar tidak mengambil gula berlebihan supaya tidak segera ditimpa penyakit kencing manis tetapi sebenarnya mereka sedang mendapatkan penyakit berkenaan akibat daripada bahan tambah seperti pewarna, pengawet, perisa dan sebagainya. 

Mereka tetap dilingkungi oleh penyakit tiga serangkai, suatu kebimbangan tak berkesudahan. Apakah yang mereka gemari sebagai bahan tambah dalam makanan atau minuman mereka? Iaitu krimer atau susu dalam ais krim atau kopi, teh atau koko. Kesan tambahan sedemikian mengakibatkan khasiat-khasiat lain daripada bahan-bahan seperti teh, kopi, koko mengalami pengumpalan yang gagal diserap masuk melalui dinding usus. Coklat sebenarnya hanya layak dijadikan makanan kepada lembu kerana haiwan ini memiliki empat perut. Hanya gula, lelemak dan drug sahaja yang diserap masuk oleh usus daripada bahan coklat. Baki makanan yang tinggal sama ada dibuang keluar atau tertinggal dalam usus menimbulkan kesan seperti penyempitan usus sehingga boleh mengakibatkan penyakit sembelit. 

Apakah ubat yang mereka ambil apabila mereka jatuh sakit? Iaitu tablet drug yang disertakan dengan disket kaolin. Bahan ini berupaya menyumbat salur darah dan jantung pada bahagian injap bikuspid atau injap trikuspid yang dapat membawa kegagalan jantung pada peringkat usia sebelum terlalu tua. Kesan cekikan atau sumbatan berlaku apabila pemakanan sedemikian tersangkut pada usus atau salur darah bahkan juga makanan yang sering melekat di esofagus akibat tindakan memakan dengan gelojoh. 

ii.   Penguatkuasaan Yang  Kurang  Berkesan 

Teknologi makanan adalah suatu bidang kajian yang diarahkan oleh Tuhan untuk dilaksanakan (80:24). Kajian makanan setakat sedia ada hanya dipraktikkan di institusi-institusi tertentu kerajaan, institusi pengajian tinggi, persatuan-persatuan pengguna dan kementerian melalui akta makanan. Namun secara praktisnya penguatkuasaan masih kurang berkesan. Kesedaran kepentingan memakan makanan yang sihat, harus dijelaskan kepada rakyat seluruhnya supaya perbelanjaan negara darihal kesihatan rakyat, dapat dijimatkan dengan banyaknya. Atas kepentingan pihak-pihak tertentu yang sanggup menerima rasuah atau kepentingan pulangan cukai yang tinggi, makanan-makanan yang telah dicemari dengan bahan tambah, telah banyak membawa kemudharatan kepada rakyat secara umumnya. 

Kajian memang banyak tetapi penguatkuasaan 
kurang berkesan kerana kepentingan
pihak-pihak tertentu.

Ditambah lagi dengan pemakanan hasil-hasil pertanian dan penternakan menggunakan teknologi ubahsuai genetik, telah mengakibatkan keutuhan usus menjadi lemah dan banyak pemakanan lain yang melaluinya, menjadi bahan sumbatan secara sedikit demi sedikit sehingga menimbulkan azab. 

iii.   Kesan Bahan Tambah Makanan Yang 
       Dapat Membawa Kemudharatan Tubuh 

Dengan kesedaran kepentingan menyediakan produk makanan halal, banyak perusahaan pemprosesan makanan khususnya untuk keperluan umat Islam telahpun dibangunkan. Namun mereka masih  mempelajari serta mempraktikkan teknik pemprosesan menggunakan kaedah golongan ingkar supaya makanan yang mereka hasilkan, dapat tahan lebih lama dan lebih menyelerakan. Makanan-makanan yang dicemari dengan pewarnaan tertentu serta bahan pengawet dan perisa tertentu sebenarnya lebih menjurus kepada kerosakan tubuh akibat daripada kesan sumbatan. 


Pewarna sintetik dalam makanan,
banyak mengganggu jiwa anak-anak.

Penghidrogenan minyak-minyak sayuran seperti penghasilan majerin daripada minyak kelapa sawit atau jenis-jenis minyak sayuran lainnya, masih diguna pakai oleh umat ini terutama dalam pembikinan kuih muih serta dalam penyediaan makanan roti canai. Pemprosesan minyak seperti ini sebenarnya menyediakan rantaian panjang kepada setiap rantaian asid lelemak, sehingga mengakibatkan makanan sedemikian menjadi seperti plastik yang amat sukar diserap melalui dinding usus. Mengamalkan pengambilannya menyebabkan keupayaan usus menyerap khasiat daripada pemakanan-pemakanan lain juga turut terjejas. Oleh itu, seseorang akan merasa cepat lapar sekalipun kuantiti makanan yang diambil agak banyak. Banyak makan pula dapat menimbulkan kesan penyakit-penyakit yang lain. 

Dalam pada usia purata lelaki di negara ini mencecah sehingga 71 tahun, semakin ramai kaum lelaki menemui ajal lebih awal pada sekitar usia antara 50 hingga 60 tahun. Perkara ini disahkan sendiri oleh pihak kementerian kesihatan. 

iv.   Trend Pengambilan Makanan Masakini 

Corak kehidupan manusia masakini telah menyebabkan mereka terpaksa memilih pemakanan sedemikian. Penanaman tumbuhan-tumbuhan serta pembaziran dalam aktiviti penternakan, dalam usaha mendapatkan hasil yang banyak, kerja yang mudah, pulangan yang cepat, sebenarnya banyak membawa kemudaratan dalam kehidupan manusia serta kerosakan kepada alam persekitaran mereka. Sehingga, dalam usaha penanaman padi serta penternakan, petani-petani telah didedahkan dengan kemudahan riba daripada pinjaman modal yang mereka perlukan. Untuk mendapatkan pertumbuhan yang baik serta hasil yang banyak, mereka telah melupai penggunaan baja asli yang terdiri daripada humus, buangan haiwan serta tumbuhan-tumbuhan reput. Penggunaan baja sintetik mengakibatkan pembaziran bahan-bahan sedia ada secara sangat ketara. 

iv.    Manipulasi Pasaran Dan Riba – Pengaruh 
        Terhadap Industri Makanan 

Kesan kemuncak daripada pengamalan sistem riba, manipulasi pasaran serta keadaan hidup sedemikian terhadap aktiviti pertanian, akan menyebabkan bumi mengalami keadaan yang meruncing. Sebahagian permasalahan bumi telah dibincangkan sebelum ini kesan daripada beban berterusan yang manusia sediakan. Persoalannya, mengapakah perkara ini yang telah dikhabarkan kepada RasululLah S.A.W. baru-baru ini menunjukkan kekalutannya? Yang demikian itu, penerimaan umat-umat dahulu terhadap wahyu Tuhan dan kerasulan telah membolehkan bumi ini mengalami keadaan pemulihan dalam tempoh yang sangat lama. Kini, apabila manusia kembali kepada sistem keingkaran, tanda-tanda kekalutan pada bumi ini mulai muncul kembali. Sebelum zaman kerasulan, sebenarnya manusia telah mencapai kehidupan yang mengamalkan teknologi tertentu, bahkan umat-umat terdahulu sebelum ini telah dibuktikan pernah mencapai kegemilangan teknologi. Kerajaan Fir'aun pernah mencapai teknologi tertentu sehingga alam kediaman mereka rosak, akibat perbuatan tangan-tangan mereka sendiri.



No comments:

Post a Comment

Popular