SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, January 13, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 5 -- KAMU MELIHAT MEREKA JUGA MELIHAT


فستبصر و يبصرون

Maka kelak kamu (akan) melihat dan mereka (juga akan) melihat.

maka (tidak lama lagi) Engkau akan melihat, dan mereka juga akan melihat, -

i.    Golongan Ingkar Merancang Penuh Untuk Aniaya

Ayat seperti ini seolah-olah menganjurkan golongan yang beriman mengambil sikap tunggu dan lihat. Walhal golongan ingkar, mengambil sikap melihat sebenarnya melakukan apa jua yang terdaya untuk menghalang-halangi kerja yang dilakukan oleh golongan yang beriman. Orang-orang yang ingkar merancang dengan penuh ketelitian untuk menganiayai, memerangi serta merugikan golongan yang beriman dan perkara sedemikian berlaku sepanjang zaman (71:22). Sedangkan orang-orang yang beriman sentiasa mematuhi dan menunggu-nunggu arahan Tuhan dari sejak dahulu lagi sehingga mereka diperangi oleh golongan yang ingkar. RasululLah S.A.W. telah berlalu dan begitu juga khalifah-khalifah selepas baginda. Kini tiada lagi khalifah dan kesultanan yang sedia ada tidak berupaya menjagai umat ini sehingga sebahagian besar mereka diperangi oleh golongan yang ingkar. Sekalipun agama Islam telah tersebar, namun mereka kini seolah-olah semakin lemah ikatan perpaduan mereka, menunggu-menunggu bencana sebelum bertindak sesuatu memperbetul keadaan.

ii.    Sebelum Umat Islam Dapat Dileburkan, Golongan
       Ingkar Lebur Terlebih Dahulu

Belumpun umat ini hancur lebur, kini kita dapati hasil usaha golongan yang ingkar telah kembali kepada mereka. Sistem ekonomi mereka huru-hara atas sebab pengamalan riba. Kehidupan sosial mereka tergugat sehingga meretakkan hubungan kekeluargaan. Maruah mereka rosak seolah-olah mereka anjing yang berkeliaran. Mereka ke hulu dan ke hilir menampakkan kehidupan mereka seolah-olah mereka itu manusia bebas tanpa sebarang panduan hidup. Mereka memulakan peperangan membunuh jutaan umat Islam, tetapi mereka juga menderita kerugian akibat belanja peperangan yang sangat besar dan mereka tidak pernah menang. Mereka terus masih berusaha dengan sepenuh harga kerana mereka menyedari peranan keingkaran sebenarnya amat-amat mempengaruhi tingkah-laku manusia dalam memilih keimanan dan keingkaran.

iii.     Manusia, Yang Memerlukan Petunjuk Tuhan

Agama Islam tidak pernah dipaksakan kepada manusia sejak dari zaman RasululLah S.A.W. dan umat Islam sendiri tidak pernah dipaksakan mengekalkan pendirian mereka dalam agama ini. Mereka sebenarnya berhak memilih agama apajua yang mereka suka dan Tuhan membebaskan pilihan manusia atas perkara itu. Namun kesaksian manusia atas perkara-perkara yang berlaku akhirnya membuatkan mereka sendiri mengakui untuk menuruti suatu petunjuk dan memilih agama yang benar pada ukuran mereka.

iv.     Komunis Yang Mengongkong

Sebagai contoh, apabila kekhalifahan Islam terakhir digulingkan, manusia tercari-cari sistem hidup sehingga dua tunjang sistem kehidupan utama telah muncul iaitu sistem demokrasi dan sistem komunis. Dengan kejatuhan sistem komunis yang mengongkong akhirnya manusia memilih sistem demokrasi.

v.      Demokrasi dan Kapitalisme Yang Merosakkan

Namun sistem demokrasi mendedahkan manusia kepada keporakan apabila salah laku orang-orang tertentu, tidak dapat diadili dan menggugat sistem kehidupan manusia sendiri. Dengan memegang prinsip hak asasi diri, manusia masih lagi terkial-kial dalam mendapatkan kehidupan yang bermakna. Golongan yang dhaif amat mudah dipengaruhi untuk mengikuti mana-mana ajaran dan kefahaman dan mereka akan memilih ajaran yang lebih bersifat membela. Kekekalan suatu sistem kehidupan tergantung atas nilai-nilai kebaikan namun setakat ini belum pernah ada suatu sistem yang meliputi seluruh manusia yang diakui dapat membela nasib kehidupan manusia itu sendiri dan juga alam ini. Dengan sistem demokrasi dan ekonomi kapitalis, manusia dapat menyaksikan kerosakan demi kerosakan yang menggugat keselamatan kehidupan manusia. Adakah nasib akhir manusia seperti haiwan-haiwan yang memegang peraturan-peraturan tertentu semata-mata demi kendiri kehidupan mereka, sebelum mereka menyedari perlunya kembali kepada ajaran Tuhan?




No comments:

Post a Comment

Popular