SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, February 11, 2017

SURAH AL-JIN AYAT 18 -- MASJID HANYA UNTUK ALLAH


ﻭ ﺍﻥ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ ﻟﻠﻪ ﻓﻼ ﺗﺪﻋﻮﺍ ﻣﻊ الله ﺍﺣﺪﺍ 

Dan bahawasanya masjid itu kepunyaan Allah, maka janganlah kamu menyeru beserta Allah akan sesuatu. 

Dan Bahawa Sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (Ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah.

i.    Seruan Hanya Kepada Allah 

Menyeru kepada selain Allah adalah merupakan amalan mempersekutu. Terdapat amalan-amalan tertentu dalam amalan bertareqat yang menyeru rijalul ghaib tertentu lalu dinamainya sebagai amalan tawassul sedangkan seruan hanyalah layaknya kepada Allah sahaja. Lalu diizinkan tindakan ‘tawassul’ (17:57) itu dengan contoh daripada sahabat RasululLah S.A.W. iaitu khalifah Umar R.A. sedangkan yang diseru oleh khalifah Umar R.A. hanyalah kepada Allah dan bukan kepada nama-nama yang lain. Amalan seru seperti ini dalam ibadah adalah suatu perbuatan mempersekutu Tuhan dalam peribadatan (10:18). Adalah tidak wajar menyeru nama-nama yang diiktiraf sebagai wali-wali atau rijalul ghaib dengan alasan bahawa mereka itu adalah pembantu-pembantu di sisi Tuhan. Adakah seseorang itu ingin mengkhabarkan sesuatu kepada Tuhan yang Dia tidak mengetahui terhadap apajua yang terjadi di langit dan di bumi. Lalu mengapakah doa perlu dipohon dengan perantaraan makhluk? Apakah sebenarnya manfaat yang akan diperolehi sekiranya perantaraan itu disebutkan dalam doa dan apakah pula mudharat sekiranya tidak disebutkan sedemikian? Perkara sedemikian tidak wajar disebut sebagai mengambil keberkatan di atas sifat tawaduk seseorang. Bukankah Tuhan hanya membenarkan bahawa Dia sahaja diseru dan disembah dan bukannya dengan perantaraan sesuatupun? Adakah perlu seseorang itu menghina diri sendiri dengan mengatakan bahawa ia tidak layak berdoa kepada Tuhan.

 ii.   Masjid Hanya Untuk Allah 

Adakah setiap yang berkubah dapat dikatakan sebagai masjid? Tentunya tidak, kerana bangunan Kremlin di Russia juga dihiasi dengan kubah. Adakah setiap yang bermimbar adalah masjid? Tentulah tidak, kerana bangunan Gudwara Sahib juga memiliki kubah dan bahagian mimbar. Hanya yang layak memakmurkan masjid taqwa, hanyalah golongan yang beriman. Sekiranya bangunan-bangunan seperti masjid digunakan untuk mengintai atau melakukan perisikan sehingga mengakibatkan perpecahan golongan yang beriman, bangunan itu tetap masih dinamai sebagai masjid tetapi bukanlah masjid taqwa dan umat ini tidak seharusnya mendirikan apa-apajua aktiviti di dalamnya. Selain masjid taqwa, masjid–masjid yang lain dikatakan didirikan di atas tepi jurang yang runtuh sama ada runtuh daripada petunjuk Tuhan atau mengalami keruntuhan tebing sedikit demi sedikit. Umat ini tidak seharusnya memakmurkan masjid seumpama ini kerana dikhuaturi akan tenggelam bersama runtuhnya masjid berkenaan (2:114). 

Suatu persoalan timbul iaitu bagaimana cara mahu menentukan status sesebuah masjid? Jawapan yang mudah iaitu mana-mana masjid yang pembinaannya untuk pengabdian diri kepada Tuhan beserta tujuan-tujuan sampingan yang lain, yang demikian cara pendirian masjid berkenaan mengandungi unsur penyekutuan kepada Tuhan. Penulis enggan mengupas lebih lanjut kerana perkara sedemikian menimbulkan isu sensitif kepada masyarakat. Untuk memudahkan pendirian umat ini adalah memadai mereka memerhatikan pendirian bangunan sesuatu masjid didirikan atas asas tapak ketaqwaan kepada Tuhan iaitu asas suatu bangunan telah didahului didirikan untuk tujuan pengabdian kepada Tuhan semata-mata. Berdasarkan sejarah telah dinyatakan bahawa istana Farsi yang diubah kepada masjid, telah dikuasai melalui jalan jihad untuk pembukaannya, sudah memadai dijadikan ukuran asas taqwa atas pembinaan bangunan masjid berkenaan. Oleh itu tidak timbul persoalan lanjut satu-satu masjid layak didirikan solah di dalamnya atau perlu dijauhi.



No comments:

Post a Comment

Popular